Oradour-Sur-Glane

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Polte
Lid

Bericht door Polte »

Polte schreef:Bericht is verwijderd door okke. Het was off-topc.
En de rest van de berichten dan?? :?

En wat is topc?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Robert-Jan schreef:
Dodo schreef:
Robert-Jan schreef:Daar wil ik nou ook een keer heen.
Dit is 1 van de 2 misdaden van de waffen-SS
In nederland zouden ze gezegd hebben, dat komt allemaal door dat verdomde verzet!
1 van de 2 misdaden van de Waffen-SS... :roll:
Zijn er toch wel wat meer dan 2 hoor.

En wat betreft de 2e opmerking:
zucht...
2 ja, ik bedoel de grote dan.. Dat is ouradour-sur-glane en Peiper.
Ik heb er zelfs een hele DVD van, ik bedoel de Waffen-SS he, niet de andere SS .

Maar ja, dit ligt gevoellig dus hou er maar over op.
Van de grote?

Wat denk je van de Norfolk Massacre?
Een woedende SS gevechtsgroep die na overgave zo'n 200 mannen van het Norfolk Regiment liet afmarcheren naar een weiland waar zij neer werden gemaaid door 2 MG34's?

Bloedbad bij Bologna wat notabene nu in het nieuws is?

Meer kan ik er EVEN niet opkomen, zal het binnenkort weer eens nakijken.
Ik denk dat het voor jou hersenen erg verhelderend werkt om het boekje 'The scourge of the Swastika' eens te lezen.
Deas Gu Cath
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Wouter schreef:[Wat denk je van de Norfolk Massacre?
Een woedende SS gevechtsgroep die na overgave zo'n 200 mannen van het Norfolk Regiment liet afmarcheren naar een weiland waar zij neer werden gemaaid door 2 MG34's?
Was tijdens de slag om Duinkerke, juni 1940?
For King & Country
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Klopt!
SS was woedens omdat de Norfolk's ze tegenhielden.
Munitie was op, Norfolks willen zich overgeven, de eerste 3 die met een wit laken aan een bezem naar buiten komen worden neergeschoten.

Daarna is de overgave 'succesvol' en word de rest ook gedood.
Deas Gu Cath
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Werden die niet allemaal opgesloten in een kot en daar neergeschoten? Of gaat dit over een andere divisie?
For King & Country
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Hmm dat zal een ander regiment geweest zijn!

De Norfolks werden naar een weiland gebracht waar zij neergemaaid werden..
Deas Gu Cath
Brian
Lid

Bericht door Brian »

Wouter schreef:De Norfolks werden naar een weiland gebracht waar zij neergemaaid werden..
Werden ze daarna niet in een vijvertje gegooid o.i.d? Ik meen dit eens op discovery gezien te hebben. Een (paar) Britse soldaten wisten te ontkomen en hebben zich kunnen verstoppen voor de SS'ers... of is dit wat anders; ik weet wel dat zich dit bij Duinkerken afspeelde :roll:
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Er waren wel een paar overlevenden ja, namelijk Pvt. Pooley en O'Callaghan.

Ik citeer:
'Na een aanzienlijke pauze moesten zij verder marcheren en belandden ze geheel onverwachts op een klein veld bij een boerderij.
Hier zou de slachting plaats vinden.
Op het veld waren twee machinegeweren van de 2de compagnie van het Totenkopf-bataljon opgesteld en de compagniescommandant, Fritz Knochlein, stond met een groep officieren en onderofficieren op de weg bij de ingang van het veld. Op zijn bevel moesten de gevangenen met de handen achter het hoofd het veld op marcheren. Daarop gaf Knochlein een bevel tot vuren dat herhaald werd door de Feldwebel die de mannen achter de machinegeweren commandeerde.
Beide machinegeweren openden gelijktijdig en van rechts naar links het vuur op de Britse colonne die op dat moment dwars door de vuurlijn liep. De gevangenen werden neergemaaid en enkelen vielen in een ondiepe uitholling van het terrein. Dit redde blijkbaar twee van hen het leven, de dpl. soldaten Pooley en O'Callaghan, hoewel beiden werden gewond. Toen de machinegeweren ophielden met vuren, sprongen de Duitsers, met ontblote bajonet over de neergevallen lichamen heen en maakten allen die nog enig teken van leven gaven af. Officieren en onderofficieren vuuren bovendien hun revolvers en geweren leeg.
De eigenaar van de boerderij, die deze voor de executie had moeten verlaten, keerde de volgende dag terug en vond op de plaats waar de machinegeweren waren opgesteld meer dan tweehonderd lege patroonhulzen. De twee overlevenden bleven tot het vallen van de avond liggen en kropen toen uit de stapel dode lichamen te voorschijn. (...) Dpl. soldaat Pooley werd in 1943, wegens de ernst van zijn wonden, naar Engeland gerepatrieerd, in overeenstemming met de voorzieningen van de Geneefse Krijgsgevangenen Conventie en toen hij na zijn terugkeer verslag uitbracht aan de Britse militaire autoriteiten, wilde niemand hem geloven.
Knochleins compagnie had zelfs niet de moeite genomen de lijken te begraven en bracht de nacht door in dronkenschap en feeststemming, nauwelijks op een steenworpafstand van de plaats van de misdaad verwijderd.

Blz 25/26; De gesel van het Hakenkruis.
Deas Gu Cath
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

leieboordbewoner schreef:Werden die niet allemaal opgesloten in een kot en daar neergeschoten? Of gaat dit over een andere divisie?
Ik denk dat je het hebt over Wormund. Daar vermoorde SS'ers van de Leibstandarte verschillende Britse krijgsgevangen in een schuur. De Royal Workers.
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Ben er net ook geweest. Zeer indrukwekkend.

Kan het niet zijn dat deze jonge soldaten van Das Reich met een volledig verwrongen normbesef rondliepen?

Volgens een gids hadden deze troepen gevochten nabij Kursk en hadden ze tijdens die tijd heel wat Russische dorpen afgebrand en afgemaakt.

Die gasten waren het dus gewoon?

Hoe vreselijk het ook klinkt. Is dit waar of niet waar?
Jumposaurus
Lid

Bericht door Jumposaurus »

Jim schreef:
Harro schreef:Ik neem je niests kwalijk, ik corrigeer gewoon een aantal fouten in je tekst. Zoals ook hieronder...
militairmuseum schreef:De meeste SS ers die zich wilde overgeven werden uberhaupt alsnog kapot geschoten omdat het zulke schoften waren.
Interessant dat jij hier de geallieerden van oorlogsmisdaden beticht. Maar wat je zegt klopt niet. Waffen-SS'ers kwamen gewoon in krijgsgevangenschap omdat veruit de meeste gewoon soldaten waren.
Ik vrees je te moeten teleurstellen Harro.
Er zijn inderdaad veel SS-ers na gevangenname door de geallieerden doodgeschoten! In het boek van Leo Heaps (voormalig luitenant) "De gans is gevlogen" beschrijft hij hoe een groep ss-ers gevangen genomen door een aantal Canadezen werd meegenomen. En hij die gevangenen later met doorgesneden keel terug gevonden.
Het is helaas een feit dat ook geallieerde militairen zich niet altijd aan de (oorlogs) regels hebben gehouden.
Net nog de topic bekeken met indrukwekkende foto's en daar stonden ook foto's bij van Amerikanen die SS-ers aan het executeren waren die opgepakt waren nabij een concentratie kamp.
Het neerschieten van krjgsgevangenen is een fenomeen dat door alle strijdende partijen bedreven werd. Ook in BOB is een fragment waarin het gebeurt en waarom krijgt een soldaat maar een patroon mee in zijn magazijn als hij POW's moet afvoeren? Ik heb overigens van een Canadese veteraan genomen dat het in Normandie voor hen normaal was om in krijgsgevangene kampen naar leden van de waffen ss en fallschirmjäger te zoeken en die dan te executeren. Maar omgekeerd deden de duitsers dat ook met britse en US airbornes.
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Klopt helemaal,

Niet alleen de Duitse zijde was slecht.
Ik ken een man uit mijn stadje die zei dat het beter was de Duitsers in huis te hebben dan de canadezen, die naaide iedereen en dachten dat ze alles konden maken, in tegen stelling tot de Duitsers die veel beleefder waren.

In SPR,, willen ze die kale Duitser executeren.
in Bob slaat die gast een Duitser met een boksbeugel neer(terwijl die zich al overgeeft). en dat die kerel 1 patroon meekrijgd zegt genoeg.

Maar omdat de Duitsers de badguys waren worden ze als slecht afgeschilderd. De goede daden worden onderdrukt, en dat is ook heel normaal dat te doen bij de vijand, Vlak naar de oorlog ja. 60 jaar later moeten we de echte feiten is op een rij zetten.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Als jij je bronnen vooral uit een film haalt zegt dat wel genoeg over de waarschijnlijkheid van jouw theorie.
Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

Robert-Jan schreef:Klopt helemaal,

Niet alleen de Duitse zijde was slecht.
Ik ken een man uit mijn stadje die zei dat het beter was de Duitsers in huis te hebben dan de canadezen, die naaide iedereen en dachten dat ze alles konden maken, in tegen stelling tot de Duitsers die veel beleefder waren.

In SPR,, willen ze die kale Duitser executeren.
in Bob slaat die gast een Duitser met een boksbeugel neer(terwijl die zich al overgeeft). en dat die kerel 1 patroon meekrijgd zegt genoeg.

Maar omdat de Duitsers de badguys waren worden ze als slecht afgeschilderd. De goede daden worden onderdrukt, en dat is ook heel normaal dat te doen bij de vijand, Vlak naar de oorlog ja. 60 jaar later moeten we de echte feiten is op een rij zetten.
Ik vind deze reactie een beetje vreemd. Je doet net alsof je een expert bent: 'klopt niet alleen de Duitse zijde was slecht' en daarna met films als bronnen aankomt.

Oorlog maakt van mensen beesten, of je nou een Canadees bent in 1944, een Duitsers in 1943 of een kindsoldaat anno 2007. En het is nog goed verklaarbaar ook. Als jij in een eenheid zit waarmee je hebt getrained, je hebt elkaar erdoorheen geholpen. Je at, sliep en huilde met elkaar. Op het moment dat je zo iemand verliest sla je door. Hoe vreselijk en 'slecht' dit ook mag zijn.
Door jarenlange indoctrinatie zijn die SS'ers beesten geworden. Als dezelfde jongen was geboren in Londen, Sheffield etc. had hij zo de moedige 'Engelsman' kunnen zijn. De grens tussen 'goed' en 'slecht' is heel erg vaag. Ik denk daarom ook, dat we terughoudend moeten zijn in het gebruik van 'goed' en 'slecht'. In enkele topics heb ik (een tijd terug) de algemene Duitse soldaat ook zwaar veroodeeld (incl. de Duitse bevolking). Nu ben ik er zelf achter gekomen dat dit soort opmerkingen, in mijn opinie, nergens op slaan.
Oorlogsmisdaden zijn altijd vreselijk, of het nou een SS'er is die onschuldige vrouwen, kinderen en ouderen vermoord of een Canadees die een Duitse soldaat doodschopt terwijl hij krijgsgevangenen is gemaakt. Maar wees terughoudend in het oordelen over 'slecht'. Ik heb zelf altijd lang nagedacht over het volgende:
'Stel je ouders worden gedood in een bombardement in bijv. Dresden door Russische vliegtuigen (ik noem maar wat), je krijgt dat te horen via de veldpost, terwijl je in Rusland zit, en de volgende dag sta je weer in een dorp. Jou commandant, opvoeding of wat dan ook, overtuigd jou dat die mensen daaraan schuldig zijn. Ben je dan nog steeds de 'goede' en laat je je wapen zakken? Of schiet je uit blinde woede en ontwetendheid je wapen leeg?'

Denk dus altijd goed na voordat je roept 'wat een vuile schoft' etc. Oorlog maakt nou eenmaal beesten van mensen, en die kunnen daar uiteindelijk niks aan doen...

Mvg,

Bjørn
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Erg indrukwekkend..anders kan je het gewoon niet zeggen zoals alles er nog staat zaols vroeger.....veel mannen dood geschoten.....gewoon bijzonder dat dat gebreurd is zo wreed...... :|
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Plaats reactie