Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Deze bunker is onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, de Grebbelinie. Aan de westkant van het valleikanaal (of Bisschop Davidsgrift) ligt een verdedigingsdijk van Leusden tot De Klomp bij Veenendaal. Het land aan het oosten van het kanaal werd ter verdediging onder water gezet en de dijk was versterkt met bunkers.
De bunker is vlak voor de oorlog gebouwd.
Bij het begin van de Aschaterweg is een bord met uitleg over de Grebbelinie. In ieder geval stond die er vorig jaar nog, maar gezien de gravity in de bunker, misschien nu niet meer.
Deze informatie heb ik uit het hoofd. Vorig jaar toen ik langs de Aschaterweg fietste stond er een bord en ik heb de Grebbelinie vanaf de Haan bij De Klomp tot Leusden vaak gefietst. De meeste bunkers zijn weggezakt, vanwege de zachte bodem. De dijk is nog wel grotendeels intact of zelfs hersteld.
Het type dat op de foto's staan, is vrijwel zeker een Duitse bunker van het type 703 voor een 88 mm kanon. Vrij vertaald volgens de Duitse typology: Schartenstand fur 8.8 cm PAK 43 in Sockellafette IIa (60 graden) ohne Nebenraume. Deze bunker in Leusden was onderdeel van de Duitse Pantherstellung, aangelegt in 1944. Verder ligt er in Leusden nog zo'n zelfde type bunker (Lange Steeg, kan dat?). Als het goed is ligt er ook in de buurt nog een Nederlandse mitrailleurbunker. [/b]