Naar welk slagveld zou jij willen gaan?

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Harro schreef:Katusha, wil je a.u.b. een beetje op je spelling letten? Nog los van belgerd, beging en met namen, wat zijn in hemelsnaam gemachenseerde korpsen?
Sorry, dus belegerd begon gemechaniseerde :oops:
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Normandie heb ik allemaal al gehad. Ik weet niet of je het een slagveld zou kunnen noemen maar kzou wel de luchtoorlog boven nederland in de meidagen en de slag om groot brittanie willen meemaken. gaat alleen beetje moeilijk :)
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Donitz
Lid

Bericht door Donitz »

Een telefoontje van vijf minuten was voldoende. Of hij Wolphartsdijk kende liet ik maar achterwege want de hele divisie bevond zich die week in de driehoek Oldenburg-Keulen-Aken. Er waren geen elementen van de 12. SS Hitlerjugend Division in Nederland, laat staan op Walcheren. Je hebt het fout.
ik kan op zo een manier ook wel aan de info komen hoor, en het opzoeken van info is zeker wel gedaan. wil je het niet geloven, dan raad ik je aan om boeken te lezen van de slag om de schelde en Beverlanden.

Om nou na te gaan vragen of meneer X er wel of niet is geweest dat vind ik personelijk niet echt een goede bron.
sinken oder siegen
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Een vermoeiende discussie dit. Jij kunt ook zo aan informatie komen? Even een veteraan van de HJ divisie opbellen?

- veteranen van de divisie zeggen dat ze nooit op Walcheren zijn geweest met hun eenheid. Ze zeggen allemaal (en ik ken er een aantal) dat ze op dat moment duizenden kilometers verderop in Duitsland waren, in de driehoek Oldenburg-Aachen-Köln, later die maand in de omgeving van Bremen. Geef mij één goede reden waarom deze veteranen geen goede bron zijn?

- de divisiegeschiedenis (auteur Hubert Meyer) noemt géén deelname aan gevechten in op Walcheren. Wel schrijft hij dat ze in de driehoek Oldenburg-Aachen-Köln waren.

Meer precies, op bladzijde 392...

Afbeelding

Dus: vanaf 26 september bij Heidelberg, dan vanaf 9 oktober zuidoost van Oldenburg en 23 november naar Keulen. Snap je wel?

- Geen enkel mij bekend boek over de strijd op Walcheren noemt Waffen-SS eenheden als betrokken bij de strijd aldaar.

Met dank aan een post van Wilco op het stiwot forum: deze eenheden bevonden zich op Walcheren. Ik zie de 12. SS Panzerdivision niet, jij wel Donitz?
Wilco_Vermeer schreef:Ik begin met een algemeen overzicht vanuit:
Houterman J.N., Walcheren bevrijd, november 1944, Middelburg, 1994

70.Infanterie-Division (Middelburg) - General Leutnant Wilhelm J. Daser tevens Festungkommandant

- Grenadier-Regiment 1019 (Vlissingen, ZUidwestelijk Walcheren) - Oberst Reinhardt
- I.Bataillon (Vlissingen)-Hauptmann Rode
- II.Bataillon (Zuid-oostelijk Walcheren, Fort Rammekens tot en met Sloedam)- Hauptmann Heine

- Grenadier-Regiment 1020 (Oostkapelle, Noordwestelijk Walcheren) - Oberstleutnant Wilhelm E.R.E. Veigele
- I.Bataillon - Major Muller
- II.Bataillon - Hauptmann Schicke

- Artillerie-Regiment 170 (Middelburg, batterijen te Arnemuiden en Nieuwland) - Oberst Franz A.M. Lex

- Divisions-Fusilier-Bataillon 170 (noordoostelijk Walcheren vanaf de Sloedam t/m Veere) - Majo0r Gottlieb Maier

- Pionier-Bataillon 170 (Sloedam) - Hauptmann Kurt Winter

Toegevoegd waren
- Festung-Stamm-Truppen LXXXIX (Nieuwland, Oostelijk Walcheren) - Oberst Otto K.A. Gajer

Zelfstandig
Rheinflotille - Fregattenkapitan Alexander Stein

Onder bevel 70.Infanterie-Division
- Seekommandant Sudholland (VLissingen) - Kapitan zur See Frank Aschmann

- Marine-Artillerie-Abteilung 202 (Domburg) - Korvettenkapitan Robert Opalka
- Gefechtstand 1./202
- Marinekustenbatterie Ostkapelle 4./202 = W.19
- Mkb Domburg 5./202 = W.17
- Mkb Westkapelle 6./202 = W.15
- Mkb Zoutelande 7./202 = W.13
- Mkb Dishoek 8./202 = W.11
- Mkb Kernwerk 9./202 = W.6
- Leichte Beweglichte Flakbatterie

- Marine-Flak-Abteilung 810 (Vlisisngen/Zwanenburg) - Korvettenkapitan Hans Koll
- Gefechtsstand 1./810 = W.4
- Marineflakbatterie Nord 2./810 = W.2
- Marineflakbatterie West 3./810 = W.3
- Marine Flakbatterie Ost 4./810 = W.1
- Leichte Flakbatterie Seedeich 6./810
- 3x batterie met onbekende aanduiding ?./810

- Hafenkommandant Vlissingen Korvettenkapitan Otto Wurdemann
Wilco_Vermeer schreef:Sakkers H. en Houterman H., Landfront Verteidigungsbereich Vlissingen 1942-1944, - Middelburg, 1997

21-24 juli 1944 Grenadier-Regiment 1019
- 1./1019 Vlissingen in Burgerweeshuis VLissingen en bezetting Stp. Kyffhauser en Hohenstaufen
- 2./1019 Klein Valkenisse, Stp Carmen, Fidelio en FLedermaus
- 3./1019 Vlissingen, Oranjestraat/Prinsestraat, Stp Helgoland en Leuchtenburg, hotel Noordzee
- 4./1019 Dishoek, Stutzpunkt (Stp)?
- St.II./1019 Ritthem, lagere school en bunkers 144 (St), 144 (V.f), 145 (St) en 146 (St)
- 5./1019 Lammerenburg (diverse bunkers)
- 6./1019 Ritthem, lagere school, Stp Rommel en Dietl
- 8./1019 Oost Souburg, bunkers en ingekwartierd
- 14./1019 Ritthem, Stp Dietl en Bauwerk 309, Tannhauser en Kohenvliet
- Geen enkel document in het Bundesarchiv Militärarchiv in Freiburg noemt Walcheren als locatie van de 12. SS Hitlerjugend Division.

- Geen enkele website over deze divisie noemt Walcheren of Nederland.

Zie bijvoorbeeld:

http://www.feldgrau.com/12ss.html

http://home.att.net/~SSPzHJ/Index.html

Geef eens een quote uit de boeken die jij gelezen hebt? Wat staat er letterlijk? Hoe heten die boeken, welke bladzijden?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Red
Lid

Bericht door Red »

peyke schreef:
Leroy schreef:
Harro schreef: Het offensief overdoen? :?
Leuk, heb je gelijk een trauma voor heel je leven. :|
Haha :lol:
Misschien kun je vanaf de tribune kijken
lol, tribune, mijn fantasie slaat misschien beetje op hol, maar als geest door de lucht... :lol:
Easy up front!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Toon eens een beetje respect zeg.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

60+ jaar na dato hebben vele Veteranen van Normandië nog steeds nachtmerries over wat er daar gebeurde ....... gaan er hier een paar jokers leuk doen .... :roll: :roll:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
sobel
Lid

Bericht door sobel »

mensen denk ff na voordat je wat zegt
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Jeeper704 schreef:60+ jaar na dato hebben vele Veteranen van Normandië nog steeds nachtmerries over wat er daar gebeurde ....... gaan er hier een paar jokers leuk doen .... :roll: :roll:
Kleine 62 jaar :wink:
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

der staat toch 60 plus....
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Bespeur ik hier trouwens een wat tegenstrijdige reactie? :mrgreen:
Donitz schreef:als jij veteranen kent moet je dat maar eens gaan navragen.
Harro schreef:Een telefoontje van vijf minuten was voldoende. Of hij Wolphartsdijk kende liet ik maar achterwege want de hele divisie bevond zich die week in de driehoek Oldenburg-Keulen-Aken.
Donitz schreef:Om nou na te gaan vragen of meneer X er wel of niet is geweest dat vind ik personelijk niet echt een goede bron.
jacob
Lid

Bericht door jacob »

Donitz...donitz...was dat niet de laatste leider van het derde(rangs) rijk?
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

jacob schreef:Donitz...donitz...was dat niet de laatste leider van het derde(rangs) rijk?
Dönitz wel.
Spitfire
Lid
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

Ik dacht dat het hier ging om de vraag:
:shock: Naar welk slagveld zou jij naartoe willen gaan :?:

Grtz.

Luc.
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Mr Donitz mag toch wel de beleefdheid hebben om te reageren, me dunkt.

En aan allen die hier lekker een veldslag met echte veldslagen willen overdoen, ga dan effe naar Irak ofzo, is wel een ander soort oorlog maar trauma's hou je er gegarandeerd aan over.

interesse in WO2 is fascinerend en mag niet afgeremd worden, zeker niet, maar als het puur gaat om het knallen en vechten en de 'romantiek' van de oorlog...dan zullen velen je moeten teleurstellen. Deze oorlog was niet romantisch of heroïsch. Deze oorlog was net als alle andere smerige doffe ellende en de kans dat je een been kwijt raakte kon je niet zo heel veel beïnvloeden hoor. Als die bepaalde granaat naast jou ontploft, of 4 meter verder...dat gebeurde nu eenmaal.

Lag je te kermen met 1 been op de wei, en geen hospic die je uit le lijden verlossen kan...

Dus, misschien daar wel eens over nadenken?

Behalve dat zou ik zeer graag eens willen gaan naar Stalingrad, de streek rond Arnhem, Berlijn (die enorme Flak Türn staan daar nog!!!!), Monte Cassino, El Alamein, Eben-Email)
Plaats reactie