Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Gertos45 schreef:En aan allen die hier lekker een veldslag met echte veldslagen willen overdoen, ga dan effe naar Irak ofzo, is wel een ander soort oorlog maar trauma's hou je er gegarandeerd aan over.
interesse in WO2 is fascinerend en mag niet afgeremd worden, zeker niet, maar als het puur gaat om het knallen en vechten en de 'romantiek' van de oorlog...dan zullen velen je moeten teleurstellen. Deze oorlog was niet romantisch of heroïsch. Deze oorlog was net als alle andere smerige doffe ellende en de kans dat je een been kwijt raakte kon je niet zo heel veel beïnvloeden hoor. Als die bepaalde granaat naast jou ontploft, of 4 meter verder...dat gebeurde nu eenmaal.
Lag je te kermen met 1 been op de wei, en geen hospic die je uit le lijden verlossen kan...
"There is many a boy here today who looks on war as all glory, but, boys, it is all hell."
William T. Sherman
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
IK zei ook niet dat het ging om het knallen of romantiek(die er in geen enkele oorlog is trouwens).
Maar het lijkt mij gewoon interessant om van dichtbij te bekijken hoe het geweest moet zijn, en hoe het hele plan in elkaar zat.
Verder ben ik het helemaal met je eens, Harro
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
In 2004 ben ik in Monte Cassino geweest, heeft veel indruk op me gemaakt.
Vooral de begraafplaatsen in de omgeving liggen er prachtig bij met als (letterlijk) hoogtepunt de Duitse begraafplaats met veel para's.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Nick schreef:Ik zou nog wel naar Stalingrad en Monte Cassino willen
Monte Cassino ben ik geweest, weinig musea maar wel een indrukwekkende omgeving.
Hoi Koos,
Is er in de omgeving nog veel te zien mbt de gevechten?
Gr Nick
mmmmmmmm Ligt er een beetje aan of je er in kan. Klinkt raar wat ik nu zeg maar om hordes toeristen & souvenirjagers te weren is het gebied rond de abdij afgesloten.
Alleen de bewoners hebben een sleutel van een toegangshek.
Gelukkig heb ik er een uurtje mogen rondkijken en dan kom je genoeg schuttersputten e.d. tegen.
Verder staat er in het dorp zelf, op het dorpsplein, nog wat Duits & Geallieerd materiaal.
Sinds kort is er ook een museum.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
ik zou ste.-mere eglise maken en utah beach ik ben al altijd verzot op utah beach en normandie ik zou het zelf echt is willen meemaken het ardennen offensief lijkt me ook wat
koos24 schreef:
Monte Cassino ben ik geweest, weinig musea maar wel een indrukwekkende omgeving.
Hoi Koos,
Is er in de omgeving nog veel te zien mbt de gevechten?
Gr Nick
mmmmmmmm Ligt er een beetje aan of je er in kan. Klinkt raar wat ik nu zeg maar om hordes toeristen & souvenirjagers te weren is het gebied rond de abdij afgesloten.
Alleen de bewoners hebben een sleutel van een toegangshek.
Gelukkig heb ik er een uurtje mogen rondkijken en dan kom je genoeg schuttersputten e.d. tegen.
Verder staat er in het dorp zelf, op het dorpsplein, nog wat Duits & Geallieerd materiaal.
Sinds kort is er ook een museum.
Hoe is het je gelukt om daar toch rond te mogen kijken?
Gewoon aan een dorpsbewoner gevraagt?
In ieder geval bedankt voor je antwoord. Lijkt me echt interessant daar eens naartoe te gaan! Misschien dit jaar naar Italië
Die beklemmende, angstaanjagende sfeer is er nog.
Men kan er zich een goed beeld vormen hoe die verschrikkelijke gevechten zich hebben plaatsgevonden en overal kan men nog sporen vinden van de verschrikkingen, zoals foxholes, bunkers, etc.
Verder zijn er nog tal van vermiste soldaten die daar ergens begraven liggen ..... wat nog meer bijdraagt tot die beklemmende sfeer.
Same Here...
Overmorgen ga ik er weer heen
De bossen zijn daar zo dicht en groot.. als het 3 uur smiddags is en de zon schijnt.. is het nog pik donker daar.. recht overeind kun je er niet lopen door de dichte bos groei.. foxholes, granaattrechters, loopgraven, bunkers in overvloed. Het landschap alleen al..... adembenemend.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...