S - Begrippenlijst: witte brigade

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

S - Begrippenlijst: witte brigade

Bericht door Simon »

artikkel van de witte brigade

De Witte Brigade fidelio

Marcel Louette heeft de Antwerpse verzetsgroep opgestart in 1940.
De Witte Brigade groeide uit stelselmatig in alle Vlaamse provincies maar ook over de taal grens tot in Frans Vlaanderen.
Louette ging vanaf juni 1942 ondergronds.Watb niet belette dat hij op 9 mei 1944 werd opgepakt en onder andere naar het concentratiekamp oranieburg nabij Berlijn gestuurd werd.
Een risico dat alle leden van de groep liepen.
Bijna 1op3 leden van de 3300 tellende verzetsgroep werd op gepakt 700 van hen kwamen in concentratiekampen terecht en een aantal werd geëxcuteerd.
De activiteiten van de WB waren zeer uiteenlopend.
Ze speelden een zeer grote rol in het doorspelen van strategische informatie aan de geallieerden.
Als enige groepering had de WB contacten met zowel de regering in ballingschap als de Britse overheid.
Gedetailleerde plannen van Duitse militaire installaties en troepenbewegingen, informatie over de beruchte v-bommen en zelfs persoonsbeschrijvingen van Duitse spionnen in Groot-Brittannië werden doorgespeeld aan de contacten overzee.

Maar WB ondernam ook acties op het terrein.
De sabotage werken zijn legendarisch.
De britse generaal majoor Colin Rubbins berekende dat de groep met al haar plaatselijke kernen op één maand tijd meer dan 800 transporten per spoor ontregelde,42 treinen liet ontsporen en 65 bruggen onklaar maakte.
Minder spectaculair, maar daarom niet met minder risicovol waren.
De hulp aan ondergedoken mensen, de repatriëring van neergehaalde geallieerde piloten en de steun aan de joden en het joodse verzet. Met de steun van de verzetsgroepen konden ongeveer 34.000 joodse burgers (op een totaal van 66.651) uit de handen van de duitse bezetters blijven.
De rol van de WB bij de voorbereiding en tijdens de bevrijding is van enorm groot belang geweest.
Onder meer tijdens de bevrijding in Merksem door Canadese soldaten speelden de verzetslieden een cruciale rol.
Ook ten noorden van België speelde de Witte Brigade een bellangerijke rol samen met de Britten verjaagden ze de duitsers.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik ben in samenwerking met Maarten Verbrug al bezig met een zeer uitgebreid artikel over de Witte Brigade
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

interessant zeg
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Dat wist ik niet.
Deze meneer heeft meerdere artikelen waar andere ook al mee bezig zijn. Ik denk dat als de schrijvers er onderling niet over uit komen dat er maar geloot moet worden. Ik zal een oplossing gaan bedenken.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dat hoeft niet, in de begrippenlijst staan toch eerder de samenvattende artikels? In 'mijn' artikel zullen ook getuigenissen verwerkt zijn, dus dat mag dan bij de 'verzets' afdeling, samen met een uitgebreid artikel over de bevrijding van het antwerpse havengebied (ook een co-artikel met maarten verbrug) en het drama van de elekriciteitscentrale van Merksem
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Kunnen we ook doen. Kunnen we een link onder zetten. "Voor een uitgebreid artikel klik hier."
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

dit zijn artikkels van mijn oude site waar willem achter had gevraagd :wink:
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

En als die goed zijn worden ze ook op onze site gezet. Als niemand dar bezwaren tegen heeft.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Misschien even een kleine verbetering:

'De rol van de WB bij de voorbereiding en tijdens de bevrijding is van enorm groot belang geweest'

Dat is een foutje dat al sinds na de oorlog circuleert. De Witte Brigade speelde eigelijk niet zo'n héél grote rol, vaak werden al de acties van het verzet toegewezen aan de witte brigade, terwijl de andere verzetsbewegingen vergeten werden.

'Ook ten noorden van België speelde de Witte Brigade een bellangerijke rol samen met de Britten verjaagden ze de Duitsers'
ik denk dat je 'in het noorden van belgië' bedoelt...
Het is toch eerder het geheim leger dat straffe acties ondernam in het noorden. kijk naar de bevrijding van Kalmthout, die echt volledig te danken is aan het Geheim leger
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

tijdens wo2 was er aleen maar sprake van de witte brigade en er waren bena geen andere verzetsgroepen die groter waren
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Kijk hier maar eens: http://users.pandora.be/mverburg/Groeperingen.html

De Witte Brigade heeft een veel te mytische rol toebedeeld gekregen volgens mij, en was mijns inziens niet de grootste

'Tijdens WOII was er alleen maar sprake van de Witte Brigade'. Inderdaad, de bevolking dacht dat al het verzet 'Witte brigade' heette. Zo dachten en denken de mensen ook dat alle arrestaties in Belgie gebeurden door de Gestapo, terwijl het overgrote deel van de arrestaties hier door de SD is uitgevoerd. Ik denk niet dat het de bedoeling is om zulke historische fouten over te nemen in een artikel en dat zo op internet te gooien...
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

oke oke gij witn kzalt verandere zenne
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

oke oke wij spreken hier ne-der-lands, snappie?
En anders ga je maar naar Http://forum.wo2.belgisch/
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

vriendelijk :lol:
Gebruikersavatar
thePiano
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door thePiano »

Ik ben nu net ook aan een artikel begonnen omtrent Marcel Louette van Fidelio (Witte Brgade), omtrent mijn reeks over Het Verzet. Weet niemand wat meer over Louette's persoonlijke info?

Het staat er ondertussen op, maar nog altijd zonder meer achtergrond van Marcel Louette :?
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
Plaats reactie