Geheime wapens
Natuurlijk speelt de door Engelsen ontwikkelde RADAR ( radio detection and ranging)
In de organisatie van de luchtverdediging een enorm grote rol.
Nachtjagers werden met autonoom werkende radarapparatuur uitgerust.
Het tekort aan geschut trachten de Engelsen te compenseren met eenvoudige raketjes zonder ingewikkelde lanceerapparatuur.
De “Z-batterij” waarmee 128 raketjes van 51mm tegelijkertijd werden afgeschoten.
De “Z-batterijen” worden het “Manusje-van-alles” van de artillerie.
Zo schieten ze ook stalen kabels af die al dan niet opgehangen waren aan valschermen, en zo een gevaarlijke hindernis vormden voor vijandelijke vliegtuigen.
In 1940 beschikt Engeland al over raketten met lichtgevoelige kop: de schaduw van een vliegtuig laat ze ontploffen.
In Afrika ontpopt het Duitse luchtdoel kanon “flak 88” zich als een geducht anti-tank wapen.
Door de vondst word een nieuw wapen geboren! In 1940 neemt de wehrmacht in Rusland de nebelwerfer, een meer loopige houwtwister met raketgranaten in gebruik.
De Russen stellen hier meteen hun “stalinorgels” tegenover.
Vreemd prototype uit deze periode: twee gekoppelde heinkels-111 bestemd om zweefvliegtuigen te slepen.
De Engelsen denken al aan de toekomstige landingen, en ontwikkelen een drijvende weg die uit zes 300m. lange eenheden kan bestaan. ( in 1944 gebruikt). Iets soortgelijks, drijvende blokken. (in Europa noch in de stille oceaan ooit gebruikt). Verscheidene veelbelovende projecten worden niet afgemaakt door gebrek aan middelen, administratieve hindernissen of bureaucratie.
Een slachtoffer is bijvoorbeeld de rocket 3, die een onderzeeër op vijftien meter diepte nog lek dendert(snelheid 1600 km/u).
De wehrmacht gebruikt zijn eerste “Goliath” een met kabel (later draadloos) bestuurd karretje springstof- in 1943 in Italië.
In Afrika verschijnt de Amerikaanse tank m.3, uitgerust met 9-cylinder 400 P.K. Wright vliegtuigmotor.
Maar de te grote hoogte maakt de tank te kwetsbaar en het zware kanon aan de zijkant rukt het geval na elk schot opzij!
Een vreemd engels apparaat is het platform met raketten dat in sommige gevallen parachutes moet vervangen.
Maar alle proeven mislukken (1943).
De Kriegsmarine brengt de geallieerde radar in de war door middel van tussen drijvers en ballonnen bevestigde metalen stroken.
Acetyleenbellen leggen intussen de asdicapparatuur in de luren.
Een synthetische laag “opponol” op de duikboot absorbeert zelfs de asdic-golven!
De luftwaffe rust de henschel 129 uit met een 30mm kanon dat tanks doorboor.
Dit was een groot succes.
Geluidlozer zijn de doorzichtige “perpex”-bootjes om geheime agenten op vijandelijke kusten af te zetten.
1943: de geallieerden komen hun eerste “matress” raket-schepen. Duizend raketten (KAL.11-18cm) gaan binnen de 45sec. de lucht in hetgeen neerkomt op een salvo van drie zware kruisers.
De Duitser bouwen hun eerste reuzen-duikboten (type 21): actieradius 30.000 km, uitgerust met snorkel of snuiver, een luchtpijp waardoor de boot minder vaak omhoog moet.
De snuiver is een Nederlandse uitvinding, in 1940 buitgemaakt.
Japan bouwt enorme duikboten van 3500 ton waarmee (gedemonteerd) vliegtuigen kunnen vervoerd worden.
Evenals de Japanse duikboten zijn ze vreemd genoeg niet uigerust met radar, waardoor enome verliezen optreden.
Japan probeert het dan met “kaiten” (vertrek naar de hemel), dwerg duikboten die door de bestuurder 50 meter voor ‘t doel worden verlaten.
Kaiten: 30 knopen – 1360k. springstof, 1mans duikboot.
Vooral de Amerikaanse torpedo’s gaven vaak problemen.
Japan daarentegen heeft zeer doeltreffende lange-afstands-torpedo’s met aandrijving op vloeibare zuurstof en een draagwijdte van 40km!
Maatregelen tegen de Duitse magnetische of acoustische tropedo’s: ontmagnetiseren en gesleepte geluidsboeien.
Een ernstige belager van de Middelanse-zee-konvooien zijn de zweefbommen van 725 kilo waarvan 450k. springstof, lengte: 3.35m. spanwijdte :6.30m.
Ze worden door moedervliegtuigen gelanceerd en radiografisch bestuurd.
De afweer bestaat in het neerschieten van de moedervliegtuigen door jagers.
M323 “gigant” 6 motoren (1000pk) 10 wielen, bemanning 5man.
Laadvermogen 100m³ oftewel 2 tweetonners, of 12.500 liter benzine of 130 volledig bepakte soldaten.
1944: invasie in Normandië: het Duitse leger biedt zwaar tegenstand.
Op 13juni vallen de eerste V-1’s. de geplande bestuurde tuigen (piloot er vlak voor doel uit) worden niet gebruikt.
Op bescheiden schaal word de bemande of radiografisch bestuurde”tornodo” (V-1 op drijvers) afgevuurd .
Fzg-76 (V-1)- 650 km/uur bereik 300km 1ton springstof.
Om geallieerde havens aan te vallen beschikken de “AS-staten” over kano’s met schietstoel.
De “linse” en “X-Mas(it).dragen bijvoorbeeld 500kilo springstof mee.
De bemande torpedo “Neger” word door zijn glazen koepel vaak voortijdig ontdekt.
Wel verspillen de geallieerden masa’s munitie aan een eenvoudige plastic bollen die als “dummy” dienen. Veel gevaarlijker zijn de dwergduikboten “biber” en “seehund”, maar ook deze kunnen de afloop van het conflict ook niet veranderen.
De “seehund” verplaatst 15 ton water.
Bemanning: 2 personen
Bewapening : 2torpedo’s. actie radius : 800km snelheid 7 ¾ knopen.
“Biber”: waterverplaatsing 6,25ton
1 bemanningslid
2 torpedo’s actie-radius 210 km snelheid: 6 1/2 knopen.
De “neger” is bemand met één persoon. Tropedo effectief tot 1500 meter.
“vergeltungswaffen” zoals de V-1 zijn totaal nieuwe wapens in dit conflict. Het zijn kleine, meest onbemande, straalvliegtuigen. 9.251worden er op Londen geschoten. Waarvan er 4.261 worden neergehaald. Voor Antwerpen zijn de aantallen resp.6.551 en 2.455. als de geallieerde legers de lanceerplaatsen innemen, worden vanuit heinkels 111 V-1’s afgeschoten.
Een doeltreffende manier om V’s onschadelijk te maken: ze met een vleugeltip uit koers duwen. Erop schieten was gevaarlijk voor lijf, leden, en toestel van de piloot…
Een nooit gebruikt maar zeer ernstig bedoeld plan om versperringsballons uit te rusten met bellenblaasinrichtingen (PUFF). De bellen zouden de straalpijpen van de V-1’s verstoppen.
V-2
Op 8 september 1944 schiet vlak bij Den Haag een nieuw afschrikkend wapen de lucht in: de V-2 of A-4
Er is geen verweer tegen dit wapenmogelijk, wegens zijn snelheid:500km /u.
Er komen er 1115 op Londen neer, 1341 op Antwerpen 98 op Luik. Sommige bronnen melden V-2’s tegen Brussel, Parijs, Luxemburg en de brug van Remagen, maar de strenge censuur uit die tijd maakt ook nu nog bevestiging en ontkenning daarvan onmogelijk.
Lengte:13,48meter. Draagwijdte: 350km.
Gewicht:13ton , snelheid: 5000km/u
Al in 1942 zijn succesvolle proeven gehouden met V-2’s die vanuit een gedoken onderzeeër, dan wel van een verzinkbaar lanceerplatform worden gelanceerd. Ondanks de geslaagde proeven blijft her project liggen door de al oude rivaliteit tussen leger en marine.
Een ontzagwekkend ontwerp: de A-10, bestaande uit een A-9 (87) ton en een V-2 (A-4).
In 1 minuut moet de A-9 de A-4 op 55km hoogte brengen, daar wordt de A-4 gelanceerd en gaat alleen verder. Aan boord is een piloot die vlak voor het doel uitspringt en door onderzeeërs wordt opgepikt. Het tuig is bedoeld om Amerikaanse steden te treffen.
Lengte:29m /gewicht:99ton/snelheid13.000km/u
4.100km in 35 minuten.
Op D-Day blijven de geallieerden speciaal aangepast materiaal aan Europese wal brengen.
Amfibietanks met opblaasbare waterdichte schotten, vlegeltanks die met kettingen en trommel mijnen tot ontploffing brengen.
Tanks met hegge scharen zijn in Normandië ontstaan. (de vele heggen veroorzaakten veel hinder)
Een paar mislukte projecten: een rupsvoertuig waarop een gepantserde ruimte voor de schutter, het hele geval, inclusief mitrailleur, kan omhoog (voor ondersteuningsvuur bedoeld).
De “valentine” uitgerust met raketten die het voertuig met sprongen vooruit moesten helpen. (maar het meestal alleen omver gooiden)
Een interessant nieuwtje is de zweefjeep, bedoeld om door een vliegtuig voortgesleept te worden. Deze jeep had een schroef als een helikopter.
Om onbekende redenen is dit project niet verder gekomen.
De Duitsers antwoorden met nieuwe wapens zoals de “panzerfaust”, granaat me holle lading en een eigen aandrijving, afgeschoten uit een eenvoudige lanceerpijp voor eenmalig gebruik,
Maar om materiaal te sparen werd de “panzerfaust” aangepast voor 5malig gebruik daarna was de buis onbruikbaar.
De “ofenhor” (kachelpijp) is de Duitse tegenstander van de Amerikaanse “bazooka”.
Het ding werkt met raketten van 88mm en een gewicht van 3,88kilo (bazooka granaten slechts 1,75kg).
In 1945 testen ze een apparaat dat schots-gewijs of ineens negen20mm raketten tegen vliegtuigen-in-scheepsvlucht kan afvuren.
“Panzerfaust” : totaal gewicht :6kilo
draagwijdte :33m.
lengte: 98,5cm
“panzerschreck” raket van 88.m
draagwijdte: 130m
lengte: 1640mm
gewicht:9,5kg
“fliegerfaust” meerloopsraketlanceerapparaat
draagwijdte: 500 tot 2000 meter
De 88mm.raket word ook in terugstootloos anti-tank geschut gebruikt.
Door de afgesloten achterzijde nemen snelheid en trefkracht to. Het wapen komt echter te laat om nog veel uit te halen.
Ook al ouder anti-tank geschut word aangepast om granaten met eigen voortstuwing en holle lading, zoals bijvoorbeeld de “stielgranaat 41”, af te schieten.
De geallieerden vinden zelfs kanonnen die al in de veldtocht op het eiland Kreta waren gebruikt zoals de L.G.40 (7,5 of 10cm).
3,7stielgranat draagwijdte: 860m
L.G.40: terugstootloos
kal. 75mm.
Gewicht 1,65kg
Draagwijdte 7400m.
Vreemd genoeg is de Luftwaffe zo overtuigd van haar eigen kracht dat ze pas tegen eind 1944 nodig vond revolutionaire toestellen in de strijd te werpen, hoewel die al jarenlang bestaan.
De nieuwe toestellen maken het de geallieerden luchtvloten het heel moeilijk. Maar de systematische vernietiging van de Duitse luchtbases en het gebrek aan manschappen, brandstof en materieel betekenen de genadesteek voor de nieuwe toestellen.
Zoals: M.262 tweemotorige straaljager. 900km/u. 4kanonnen van 30.mm r1m raketten.
Prototype in 1942- operationele vluchten eind 1944.
Arado 234 tweemotorige straaljager 790km/u, 2kanonnen van 20.mm , achteruitschietend, operationeel eind 1944.
ME-163 met dezelfde raketmotor als de V-2, duur werking van de motor: 12 minuten. 980km/u. 2kanonnen van 30mm +24 R4M raketten. Eerste vlucht in mei 1941- operationeel eind 1944.
Horten-HO-IXA vliegende vleugel met straalaandrijving.
Een van de weinige modellen die aan de vrijwillige vernietiging aan het eind van de oorlog ontsnapt is. er zou volgens sommige bronnen een vliegende schotel bij zijn geweest.
Heinkel 162 “volksjager” 840km/u 2kannonen van 30.mm
Prototype vliegt in december 1944.
Vanaf maart1945 rollen er 750toestellen uit de fabriek.
Dornier 335 met trek- en duwmotor.
760km/u.
3 kanonnen van 30.mm schaars operationeel eind 1944.
Bachem BA-349 Natter” raket vliegtuig.
24 R4M raketten. 900km/u. proefvlucht in februari 1945. De verticale start geeft steeds problemen. Nooit operationeel gebruikt..
focke-wulf D3: 2kanonnen van 30.mm + 2kanonnen van 20.mm meer gegevens niet gevonden.
Hier nog een paar zeer geheime projecten van de luftwaffe , sommige bestonden alleen op papier, andere kwamen nooit verder dan het proefstadium.
Ze weren allemaal tegen het eind van de oorlog vernietigd.
P.60 vliegende vleugel, twee straalmotoren bemanning van twee personen.
H18. Twee straalmotoren, bommenwerper 1000km/u
ME.P1104
Junker 26FL.
ME.P.1110
Heinkel “Julia” P.1077
Junker “Walli” EF 128.
“schmetterling”
“T-Raket verticaal landend en startend raketvliegtuig. Geplande snelheid 2.300km/u
bronnen:
-robbedoes album geheime en rare wapens : DeVos
- http://www.lexikon-der-wehrmacht.de
S - Begrippenlijst: geheime wapens
- Simon
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58
- Willem ter Haar
- Lid
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
- Locatie: Barneveld (Gelderland)
- Contacteer:
-
- Lid
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26
- Roel R.
- Lid
- Berichten: 5675
- Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
- Contacteer:
- Willem ter Haar
- Lid
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
- Locatie: Barneveld (Gelderland)
- Contacteer:
- Simon
- Lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58
-
- Lid
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59
Saimen,
als al eerder gezegd door Antwerpx zou je de bovenstaande tekst misschien in paragrafen kunnen opdelen, elk met een kopje erboven in vetgedrukt.
Dit bevorderd de leesbaarheid en overzichtelijkheid.
Ikzelf kan er nu geen touw aan vast knopen
als al eerder gezegd door Antwerpx zou je de bovenstaande tekst misschien in paragrafen kunnen opdelen, elk met een kopje erboven in vetgedrukt.
Dit bevorderd de leesbaarheid en overzichtelijkheid.
Ikzelf kan er nu geen touw aan vast knopen
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --