Nu heb ik m'n ouders gevraagd hier en daar in de Ardennen eens te stoppen en dat hebben ze ook gedaan.
Nu volgt een verslagje van m'n ervaringen

We vertrokken op dinsdag 11 april richting Trier. Onze eerste stop was in het National Museum of Military History in Diekirch. Ik had al veel positieve reacties gehoord over dit museum, maar als je er zelf rondwandelt zie je pas hoe schitterend dit museum is :exclaim: :exclaim:
Vanop straat lijkt het eerder een schuur die ieder moment zal invallen, maar er staat toch al een Sherman buiten

Als je binnengaat in het museum kom je terecht in een enorme zaal met voor 75% Amerikaans materiaal, allemaal op mekaar gepakt (wat wel jammer is, zo komen sommige dingen niet tot hun recht). Maar wat er staat is wel enorm: voertuigen, moto's, mannequins, wapens, materiaal, bommen, en nog zoveel meer.
Daarna kom je in een ander gedeelte waar aan de hand van allerlei levensechte diorama's de geschiedenis van het Ardennenoffensief wordt uitgebeeld.
Zo zie je bv.:
° een Duitse rustpost
° Duitse mortierpost
° Duitse MG42-stelling
° Amerikaanse schuttersputjes
° Duitse sluipschutter in een telefoonpaal
° Duitse veldkeuken
° een enorm tafereel waar Amerikanen de Sauer rivier oversteken
(één van de mooiste diorama's).
° en nog zoveel meer...
Als je verder en hoger gaat in het museum, zal je terechtkomen in de geschiedenis van het Luxemburgse leger. Ook dit is fantastisch (hoewel het mij minder interesseert). Aan de hand van heel wat materiaal, héél veel uniformen, en enkele diorama's krijg je een mooi beeld van het Luxemburgse leger en zijn evolutie.
Kortom, dit museum is verplicht voor iedereen die nog maar een beetje geïnteresseerd is in WO2 :exclaim: Eerlijk gezegd heb ik vorig jaar in Normandië geen enkel museum gezien die beter kon dan Diekirch :exclaim: :exclaim:
Uiteindelijk zijn we nog op tijd in Trier geraakt :-D
Twee dagen later zijn we naar het Amerikaanse kerkhof in Luxemburg geweest.
Ook dit was de moeite waard!! Schitterend onderhouden, indrukwekkend, enz.
We hebben eventjes bij het graf van Generaal G.S.Patton gestaan (ik wist niet dat dit afgezet was met twee paaltjes en een ketting), maar ook die ketting en paaltjes waren er niet zomaar geplaatst, mooi geschilderd en geplaatst!!
En terwijl we toch in de buurt waren hebben we ook het Duitse kerkhof die in de buurt lag bezocht. En als je dat dan vergelijkt met het Amerikaanse, moet ik zeggen dat het er maar héél triest bijlag. Alle blaadjes aan het rotten, lang gras, vuile stenen (arduin is sowiezo vuil, maat toch).
De dag dat we naar huis terugkeerden zijn we in de streek van Bastogne gestopt. Eerst iets gegeten in Bastogne zelf en daarna weer op pad.
Eerst gestopt in het Musée au Pays d'Ardenne, en dat was een serieuze tegenvaller!! Er staat niets; geen pop, geen diorama, enkel wat materiaal in een ruimte die kleiner is dan mijn woonkamer (en geloof me, die is niet groot

Maar goed, ik heb het niet aan m'n hart laten komen en we zijn gewoon verder gegaan.
Even op de Marassonheuvel gelopen, foto's genomen, het uitzicht bekeken (maar het was bewolkt dus zag ik niet zover

Het museum heb ik niet bezocht aangezien ik al heel wat negatieve kritiek over dit museum heb gehoord. En toen ik zag dat het €8 inkom was, was ik al snel weg

En we zijn nog een stukje doorgereden, nu richting Bois Jacques (in Foy).
Terwijl we de schutterputjes zochten kwamen we nog een monument voor de gesneuvelde militairen van Easy Company (Band of Brothers tegen).
En na een lange zoektoch hebben we de schuttersputjes gevonden.
Als je daar door het bos wandelt, word je toch wel stil bij de gedachte dat daar 60 jaar geleden een hevige oorlog werd uitgevochten in gruwelijke omstandigheden.
Het was wel een mooite ervaring en als je goed keek kon je zelfs de schuitterputjes van een .30 cal herkennen

Tot zover mijn verslag(je)