Santa-fe

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
^kev
Lid

Santa-fe

Bericht door ^kev »

hallo,

op 23, 24 & 25 juni is er weer een groot evenement van de voertuigen groep "Santa-fe" te Roermond. kijk voor meer info op: http://www.santafe-online.nl/ of op http://www.santafe-events.com

Ik ben er vorig jaar ook geweest en het was echt super mooi, veel verschillende voertuigen ( wel bijna alleen brits of amerikaans ) maar is echt de moeite waard, en intree is ook bijna niets: 2 euries dus dat valt mee.

mvg kevin
<('.'<)
sobel
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door sobel »

is het ook echt informatief of meer gewoon 'kijken'
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het is een evenement. Het is niet historisch verantwoord.
^kev
Lid

Bericht door ^kev »

sobel schreef:is het ook echt informatief of meer gewoon 'kijken'
Tja, wat vind je informatief ?
er staan gewoon wagens en een kennis van mij doet er ook aan mee en zei dat er ook parachutisten komen, maar was nog niet 100% zeker.
:roll:
<('.'<)
Reca
Lid

Bericht door Reca »

ja ongetwijfeld, paratroopers met bierbuiken :lol:
och ja je moet er maar van houden. Zoals Roel al zei is het echt een evenement. Maar als historicus of researcher zit je er verkeerd
mvg
Rémy
----
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Wordt er dan zoveel onzin uitgekraamd?

Is het bv de moeite om helemaal vanaf oostende (Vlaamse kust) naar daar te rijden?
Reca
Lid

Bericht door Reca »

Nou het ziet er zeker mooi uit en er staat ook flink veel materiaal (Amerikaans vooral) alleen tja, er waren vorig jaar gewoon ook (naar mijn idee te veel) van die bierbuik militairen. Maar die verenigingen zullen natuurlijk ook moeten roeien met de riemen die ze hebben. Ik zal denk ik toch een kijkje nemen. En het is wel inderdaad echt groots opgezet, dus ik zeg dat het moeite waard is om eens te zien als evenement (maar het ligt er ook aan waar je interesses liggen

mvg
Rémy
----
^kev
Lid

Bericht door ^kev »

Gertos45 schreef:Wordt er dan zoveel onzin uitgekraamd?

Is het bv de moeite om helemaal vanaf oostende (Vlaamse kust) naar daar te rijden?
tja, zoals Rémy al zei ligt eraan of het je interreseert. maar je er toch heen gaat en het is niets aan (volgens jou) niet mij de schuld ervan geven hé :wink: :lol:
<('.'<)
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Bedankt mensen. Ik neem het zeker in overweging.
8)

een dagje uit is altijd fijn.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat het bijna 100% Amerikaans is. Terwijl op de plek waar het evenement plaats vind hard door de Britten is gevochten....
^kev
Lid

Bericht door ^kev »

Nee er zijn ook britse voertuigen en het is ook alleen een geallieerden organisatie, als je bijv. een duitse wagen hebt word je waarscheinlijk niet toegelaten. en er zijn nou ook eenmaal meer amerikaanse voertuigen overgebleven na de oorlog dan britse
<('.'<)
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Dus geen Duitse voertuigen? Zijn er Duitse reeanactors? (om bv gevechten uit te beelden?)

Gracias,

Gertos.
Reca
Lid

Bericht door Reca »

Vorig jaar niet (volgens mij om maar niemand te provoceren) Zelfs het nagespeelde vuurgevecht was tussen Amerikanen en een niet zichtbare vijand. Dus nee, geen Duitser te ontdekken. En met de Amerikaanse soldaten schort hier en daar toch ook nog flink wat omdat de meeste mensen daar geen reenactors zijn maar gewoon voertuigeigenaren die er een beetje toepasselijk bij willen staan. Helaas is er inderdaad zeker 80/90 % Amerikaans wat in deze streek wat misplaatst is. Maar zoals al gezegd. De voertuigen zijn zeker de moeite waard als je tussen de slechte figuranten en de historisch totaal incorrect beeld heen kunt kijken
mvg
Rémy
----
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

In Roermond? Ik zal er proberen te zijn!
Richard1976
Lid
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Even een kleine reactie:

Santa Fé is van oorsprong een Venlose vereniging die gericht is op geallieerde voertuigen, hoofdzakelijk US, maar ook zeker engels en canadees. Het is géén re-enactment groep en je kunt er "voorlopig" alleen lid van worden als je een voertuig bezit.
Rémy carré schreef:Helaas is er inderdaad zeker 80/90 % Amerikaans wat in deze streek wat misplaatst is.
Venlo is bevrijdt door het 35th Infantry Division oftewel Santa Fé en Roermond is bevrijdt door the 15th cavalry group welke toen onder de 35e infantry division viel. Dus dat het in deze streek wat misplaatst is is niet juist. Oké het terrein waar dit evenement op gehouden wordt ligt op de westoever van de Maas wat weer door de engelse is bevrijdt.

Het terrein voor dit evenement is hoofzakelijk gekozen om de mogelijkheden wat men er heeft. Zo kan men er o.a. met tanks rondrijden en vuurgevechten houden zonder dat er teveel omwonende last van hebben.

Wij zijn niet de enige die het jammer vinden dat er, vooral tijdens de simulatiegevechten, geen duitse groepen aanwezig zijn. Maar dat is de keuze van de organisatie, maar weet wel dat men binnen de organisatie ermee bezig is om dit mogelijk te gaan veranderen. Wie weet.

Ik ben er i.i.g. te vinden.
Plaats reactie