S - Artikel: einde Duitse 6e leger

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

S - Artikel: einde Duitse 6e leger

Bericht door Timo »

Het einde van het Duitse 6e Leger.

Op 10 Januari 1943, rond de klok van 8 uur in de ochtend, openden Russische raketwerpers (Katjoesja’s) en mortieren het vuur op de stellingen van het Duitse 6e Leger. De beschieting duurde in totaal 55 minuten lang, hierna ging de Russische infanterie in de aanval.

Op 16 Januari 1943 hadden de Russen meer dan tweederde van het door de Duitsers bezette gebied én het vliegveld Pitomnik op het Duitse 6e Leger heroverd. De Duitsers hadden zware verliezen geleden, 25 000 gesneuvelden en 6896 gevangenen. Hier uit blijkt wel dat de Duitsers zich hardnekkig verdedigden.

Het kostte de Russen dan ook veel moeite om deze strijd te winnen, mede omdat de Duitsers beschikten over vele versterkte posities. Tijdens de slag werden door de Russen de volgende aantallen versterkte posities op de Duitsers veroverd:
- 1260 kazematten en versterkte schuilplaatsen;
- 75 versterkte waarneem posten;
- 317 geschutsopstellingen.

Op 17 Januari veroverden de Russen ook het vliegveld bij Goemrak. Deze actie had tot gevolg dat het Duitse 6e Leger alleen nog maar met uitgeworpen containers kon worden bevoorraad.
Het laatste vliegtuig steeg net voordat de Russen het vliegveld innamen op van het vliegveld bij Goemrak. Dit vliegtuig had naast gewonden ook brieven voor het thuisfront aan boord.

Von Paulus stuurde Hitler op 22 januari 1943 het volgende bericht(dit is verkort):
“De Russen rukken steeds verder op. Het voedsel raakt op. Er zijn gaten gevallen in de linies van het 14e Pantserkorps en het 4e Legerkorps. Er zijn meer dan 12 000 onverzorgde gewonden.”

“Welke bevelen moet ik geven aan de soldaten zonder munitie die continu worden aangevallen?”


Op 24 januari 1943 berichte Von Paulus het volgende aan Hitler:
“Geen bevelvoering meer mogelijk. 18 000 gewonden zonder enige verzorging. Het front ligt overal aan stukken, en alleen in de stedelijke gebieden zijn nog dekkingsmogelijkheden.”

“Het leger vraagt om menselijke levens te sparen, en zodoende om toestemming voor capitulatie.”


Von Manstein deed vervolgens een telefonische oproep aan Hitler om von Paulus gelijk te geven.

Het antwoord van Hitler luide echter: “Ik verbied overgave, het Duitse 6e Leger zal tot de laatste man en kogel doorvechten.”

Op 26 januari 1943 bereikten de Russen uiteindelijk het 62e Russische Leger dat de ruines van Stallingrad zo goed had verdedigd.

Dit was het einde van het Duitse 6e Leger.

Timo van Rooij

Bronnen:
- Internet: websites noemen!
- De tweede wereldoorlog: De grimmige slag om Stallingrad

Nou ik had het ook op hw2 staan daar is het waarschijnlijk ook voor geschreven maar em daar kreeg ik niet veel reacties dus misschien hier (het is verbeterd door een ''gast'' op dat forum ik weet niet wie als ie hier is bedankt)
Starting up again
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Titel aangepast

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik vind het wat te weinig uitgewerkt. Het begint zonder echte situering in tijd en ruimte en opeens verschijnen daar Von Paulus en Von Manstein zonder enige achtergrond van deze figuren....
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

hoe bedoel je precies
Starting up again
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

k denk wat Antwerpx bedoeld te zeggen is:

Waar speelt dit zich af................waarom was het duitse leger daar.............hoe zat de commandostructuur in elkaar..............wie was Paulus (niet iedere jan soldaat belt even met adolf)

Algehele situatie op dat tijdstip..........was Duitsland aan de winnende hand......of aan de verliezende......positie van de russen.......etc...etc

=situatieschets

volgens mij heb je het hele woord Stalingrad niet genoemd (lijkt me op zich wel handig :roll: )


Daarnaast is het zeker bij Quotes wel handig om erbij te plaatsen wat je bron is (waar heb je gelezen dat dát gezegd werd)
Op 24 januari 1943 berichte Von Paulus het volgende aan Hitler:
“Geen bevelvoering meer mogelijk. 18 000 gewonden zonder enige verzorging. Het front ligt overal aan stukken, en alleen in de stedelijke gebieden zijn nog dekkingsmogelijkheden.”
“Het leger vraagt om menselijke levens te sparen, en zodoende om toestemming voor capitulatie.”
Laatst gewijzigd door Ernst-H op 09 jan 2004, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Precies wat ik bedoelde!
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

in het boek
Starting up again
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

ok........volgende vraag (niet lullig of persoonlijk bedoeld hoor :) )

Heb je bovenstaand stuk zelf geschreven of heb je telkens korte stukjes tekst overgetyped uit dat boek?
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

zelf getypt en als ik niet precies wist stukjes uit het boek in eigen woorden overgetypt of verandert
maar het is ook aangepast door iemand ik weet niet wie
voororigneel moet je maar ff mailen
Starting up again
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

De slag om Stalingrad is de meest bizarre veldslag waar ik tot nu toe een boek over gelezen heb. Dit boek is een absolute aanrader voor wo2 liefhebbers. De auteur heeft honderden overlevenden geinteview om uiteindelijk zijn boek te schrijven.

Titel: Opmars en ondergang
Subtitel: De vernietiging van het Duitse zesde leger bij Stalingrad
Auteur: William Craig
Uitgever: Omega boek B.V. Amsterdam
Originele titel: Enemy at the gates

Ik vond het waanzinnig, bizar, interessant en onwerkelijk om de waargebeurde verhalen te lezen over deze slag.

Marc
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

...

De hel van Stalingrad
van Stephen Welsh

(boekenvoordeel 7,50)
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Stalingrad, maar dan de Duitse speelfilm. Hij is een paar jaar geleden gemaakt, maar wel zeeeer de moeite waard!

En anders Stalingrad van Anthonie Beevor. Niet de beste, maar wel degene die toegang had tot de Russische archieven. Zeer de moeite waard, maar niet denderend geschreven (er zijn, in mijn ogen, betere schrijvers).

Alex
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

ik heb ook een boek gelezen over de sluipschutter Vassili Zaitsev. Ben helaas de titel en de auteur vergeten.

Het zou wel handig zijn om te plaatsen waar de gebeurtenissen zich afspelen. ik dacht aan stalingrad, maar toen ik de berichten van Paulus lees werd ik toch op het verkeerde been neergezet.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

waarschijnlijk


de Rattenoorlog
Starting up again
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Iemand eigenlijk bekend met de inzet van Nederlanders bij Stalingrad? Ik kom niet verder dan een propagandafoto van Mussert met een paar (vermeende?) Stalingradgangers. Let wel, het gaat hier om Nederlandse NSKK-mannen!

Groet,

Alex

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten