S - Artikel: einde Duitse 6e leger

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Panther
Lid

Bericht door Panther »

NSKK-mannen van Nederlandse nationaliteit zullen (alsook van vele andere nationaliteiten binnen het NSKK, slecht georganiseerd min of meer ondersteunende functies gehad hebben in en om Stalingrad. Hoofdmoot vormden echter Duitse en Roemeense onderdelen.
Verder schijnen diverse onderdelen van de divisie Winking "in de buurt" geweest zijn, op een later tijdstip aan het Oostfront zelfs een 2e Stalingrad wisten te voorkomen......aan Stalingrad zelf leverden ze echter geen bijdrage......ik weet er echter het fijne niet van.

Voor wat betreft een leestip; probeer het boek "Die verratene Armee" van Heinrich Gerlach eens. Het geeft goed leesbaar de feitelijke gebeurtenissen weer en dompelt je diep in de alledaagse ellende van de frontsoldaat.

Groet.
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Er staat me iets bij dat er enkele honderden (!) Nederlanders in en om Stalingrad gesneuveld zijn. Nu is dat natuurlijk voor historici niet de moeite waard om op te nemen in een boek over de hele slag, maar voor mij is het goud. Vandaar ook mijn vraag erover.

Over de Wiking heb wel eens het misverstand gelezen dat zij in Stalingrad zelf vochten. Flauwekul natuurlijk, door tijdig uit de Kaukasus te trekken, voorkwamen zij juist de vernietiging van hun materieel. Hun Stalingrad kwam overigens later, bij de slag bij Tjerchassy. Veel van hen ontsnapten, vrijwel al het materiaal bleef achter.

Alex
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Qua Vlamingen in stalingrad:

- 6 geregistreerde graven van NSKK-mannen
- 73 geregistreerde graven van de OT
- 229 vermiste OT mannen
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Kijk, daar kan ik iets mee. Waar heb je dit vandaan & is er ook iets bij jou bekend over Nederlanders?

Groet,

Alex
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Staat voornamelijk in dat boek waar je nog scans van tegoed hebt, er wordt volop aan gewerkt :)
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Zonder mensen als Antwerpx en Roel R. zou ik nooit ver gekomen zijn... Bedankt!

groet,

Alex
Plaats reactie