Collectie legermuseum Brussel

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Collectie legermuseum Brussel

Bericht door Michael »

Deze prachtige foto's vond ik terug van mijn bezoek aan het legermuseum in Brussel. De tentoonstelling ging over de bezetting van Vlaanderen en Wallonië in de Tweede Wereldoorlog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michael op 21 mei 2006, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Afbeelding

Afbeelding
Een laatoorlogs uniform der Vlaamsche Wacht

Afbeelding
Het uniform van een Waalse NSKK-Fahrer
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Afbeelding
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Prachtig!!! :shock: :cheer:

Wel jammer dat de poppen geen hoofd hebben, dit geeft vaak toch net dat extra stukje uitstraling.

Opvallend trouwens dat die leden van de Vlaamsche wacht een Nederlandse helm droegen!!! :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Afbeelding
Eerste rij - Een kepi van het VNV, een van een officier der DM/ZB en eentje van een officier der Vlaamsche Wachtbrigade
Tweede rij - VNV-kepi, schipje der NSJV (?) en een muts van het Jongerenkorps (?)

Afbeelding
Uniform met de rode kraagspiegels was van de Brigadeleider der DM/ZB Joris van Steenland !

Afbeelding
Een prachtig BDM-uniform van de Reichsdeutsche Jugend Ausland

Afbeelding
En tenslotte nog een paar hooddeksels voor de Rexistische tegenhanger der Vlaamsche Wacht, de Garde Wallonie als ik mij niet vergis?
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

SiNiStEr schreef:Prachtig!!! :shock: :cheer:

Wel jammer dat de poppen geen hoofd hebben, dit geeft vaak toch net dat extra stukje uitstraling.

Opvallend trouwens dat die leden van de Vlaamsche wacht een Nederlandse helm droegen!!! :D
Ze wisten niet beter :roll:
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Op deze manier wordt alles naar mijn mening beter gepresenteerd... Wees gerust, ze hebben bij de opbouw niet op een paar duizenden euro's gekeken... De poppen en vitrinekasten kosten massa's geld...

MvG,
Gerd V
Michael schreef:
SiNiStEr schreef:Prachtig!!! :shock: :cheer:

Wel jammer dat de poppen geen hoofd hebben, dit geeft vaak toch net dat extra stukje uitstraling.

Opvallend trouwens dat die leden van de Vlaamsche wacht een Nederlandse helm droegen!!! :D
Ze wisten niet beter :roll:
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Michael schreef:Afbeelding
Tweede rij - VNV-kepi
VNV hulpbrigade
:wink:

Waarom is het Vlaamse Wacht uniform volgens jou laat-oorlogs? Tijdens de laat-oorlogse periode droegen ze feldgrau met duitse rangkentekens (Flämische Flakbrigade).

MvG,
Gerd V
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Was het niet zo dat voor de mannen van de Vlaamsche Wacht, voor ze in de zomer van 1944 (?) in Wehrmacht uniform gestoken werden het Wehrmacht rangensysteem gebruikten en het leeuwenschildje op de mouw droegen? 'laat oorlogs' was misschien een verkeerde formulering.

Het was toch zo dat de Vlaamsche Wacht op den duur geïntegreerd werd in de SS-Volksdivision-Flandern en dat de Wachtbrigade geïntegreerd werd in de Flämische Flakbrigade der Luftwaffe?
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

willysproject schreef:Op deze manier wordt alles naar mijn mening beter gepresenteerd... Wees gerust, ze hebben bij de opbouw niet op een paar duizenden euro's gekeken... De poppen en vitrinekasten kosten massa's geld...

MvG,
Gerd V
:lol: Naar wiens geld hebben ze niet gekeken?
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Idd, je hebt gelijk maar laat-oorlogs slaat volgens mij idd beter op die bepaalde periode.

MvG,
Gerd V
Michael schreef:Was het niet zo dat voor de mannen van de Vlaamsche Wacht, voor ze in de zomer van 1944 (?) in Wehrmacht uniform gestoken werden het Wehrmacht rangensysteem gebruikten en het leeuwenschildje op de mouw droegen? 'laat oorlogs' was misschien een verkeerde formulering.

Het was toch zo dat de Vlaamsche Wacht op den duur geïntegreerd werd in de SS-Volksdivision-Flandern en dat de Wachtbrigade geïntegreerd werd in de Flämische Flakbrigade der Luftwaffe?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Behalve in de Pre-20e Eeuwse zaal en de zaal 14-18, (waar de mannequins bijna even oud zijn als de uniformen zelf!!) vind je bijna geen mannequins met handen en hoofden...

Dat is bewust zo gedaan. Het gaat over de presentatie van de uniformen en uitrusting en dan hoeft er geen hoofd op handen op.

Persoonlijk vind ik dat ook een hele! mooie manier van presentatie...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Michael schreef:
:lol: Naar wiens geld hebben ze niet gekeken?
Hetzelfde geld dat Kate Ryan de afgelopen maanden voor de zwijnen gegooid heeft met een afschuwelijk slecht liedje :lol: :lol:

MvG,
Gerd V
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

@ Michael: is die tentoonstelling tijdelijk of blijvende? Dat is toch het KLM in het Jubelpark waar we het over hebben hé? Kwestie van op dezelfde golflengte te zitten... De entrée is gratis zeker?
Normaal ging ik dit weekend naar het KML in Brussel of eben-emael, maar door het weer is het diksmuide en kuurne geworden...
For King & Country
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Wow dat ziet er wel goed uit!
Inderdaad jammer dat de poppen geen hoofden hebben :wink:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie