Airborne Museum Hartenstein

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Operation Overlord
Lid

Airborne Museum Hartenstein

Bericht door Operation Overlord »

Hallo allemaal,

Vorige week zondag ben ik in het Airborne Museum Hartenstein in Arnhem geweest.
Dit museum gaat vooral over operatie Market Garden, maar ook over de rest van de oorlog en authentieke wapens, uniformen en overige militaria.

Ik vond dit museum zeer mooi en ik zal er zeker nog een keer naartoe gaan. ook al weet ik niet zoveel over Market Garden.

Ik zou het leuk vinden als andere mensen die ook naar dit musem zijn geweest een berichtje zouden willen achterlaten. :)

MVG,

Operation Overlord
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Jep, inderdaad een zéér mooi museum!
Vooral de diorama's onderin de kelder vond ik mooi...
Helaas was er aan Amerikaans niet veel meer dan 2 poppen, maar daarvoor kun je beter naar Groesbeek gaan natuurlijk!
Echt een aanrader!
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

C. Works schreef:Jep, inderdaad een zéér mooi museum!
Helaas was er aan Amerikaans niet veel meer dan 2 poppen, maar daarvoor kun je beter naar Groesbeek gaan natuurlijk!
Echt een aanrader!
Museum in Groesbeek? Ik vond dat echt een boutmuseum! Meeste is nog naoorlogs ook.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Nouja ook niet zo heel gek dat er maar weinig US te zien is in het Airborne museum in Oosterbeek. Want het museum richt zich dan ook alleen op het stukje market garden wat zich in en bij Arnhem en Oosterbeek heeft afgespeeld.
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Nico Roelofs schreef:Nouja ook niet zo heel gek dat er maar weinig US te zien is in het Airborne museum in Oosterbeek. Want het museum richt zich dan ook alleen op het stukje market garden wat zich in en bij Arnhem en Oosterbeek heeft afgespeeld.
Natuurlijk :yes:
En ze moeten er ook niet meer US in gaan duwen!
Het was vooral leuk dat m'n vader nog in het grote huis tegenover het monument heeft gewoond.
Ik heb trouwens niet veel na-oorlogs gezien in groesbeek, op wat repro helmen na dan.
Richard1976
Lid
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Edgar schreef:
C. Works schreef:Jep, inderdaad een zéér mooi museum!
Echt een aanrader!
Museum in Groesbeek? Ik vond dat echt een boutmuseum! Meeste is nog naoorlogs ook.
Het museum in Groesbeek ligt op een historische plaats van zowel operation MG als operation Vertible, maar dat vind ik in het museum niet goed uitgewerkt. Het museum gaat meer over de gehele oorlog dan over deze 2 operations. Dat vind ik jammer. Maar het museum heet dan ook niet voor niets Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945. Wil je wapens, uniformen, uitrusting en/of voertuigen bekijken dan ben je hier aan het verkeerde adres.
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Denk ik nu fout?
Zoek ik het bij het verkeerde museum?
Ik dacht dat ik een stuk of 20 complete US "airbornes" heb zien staan.
Nouja, laten we maar teruggaan naar Hartenstein.
Richard1976
Lid
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

C. Works schreef:Denk ik nu fout?
Zoek ik het bij het verkeerde museum?
Ik dacht dat ik een stuk of 20 complete US "airbornes" heb zien staan.
Nouja, laten we maar teruggaan naar Hartenstein.
Er is een display te zien met 6 GI's (waaloversteek). En dan staan er nog 3 GI's verspreid over het museum,
waarvan eentje het originele jumpsuit van Gen James Gavin aan zou moeten hebben.
Maar ik weet niet wanneer jij er voor het laatst geweest bent. Zelf ben ik er van het weekend geweest. Misschien dat in de tussentijd de indeling veranderd is waardoor er ook een aantal GI's de tentoonstelling hebben moeten verlaten. Dat kan.
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Oow, volgens mij heb ik dan een beetje overdreven, maar het waren er in ieder feval meer dan 9 inderdaad.
Ik heb nog ergens foto's, maar die zal ik wel eens ergens anders posten.
dwayne
Lid

Bericht door dwayne »

Ik ben d'r ook geweest en ik vond et zeker ook een mooi museum :)
marco_mclaren
Lid

Bericht door marco_mclaren »

ik ben er vorig weekend geweest, alleen na de fotos van de twee 17ponders en de sherman ging binnen metteen de batterij van mn camera leeg, gelukkig kon ik daar even mijn oplader inpluggen(behulpzame vrouw).
wel jammer van de vitrines, fotos maken is vrij moeilijk.
de diorama's benedem waren prachtig, de variatie die in de verschillende etalages was aangebracht was erg mooi om te zien.
verder is het ook erg leuk dat er veel bodemvonsten te vinden zijn.
kan wel eens weer:)

smiddags zijn we nog naar oosterbeek cementry geweest, daar liggen 1754 mannen.
waaronder 1 nederlander met de M.W.O. zo te zien.
erg imponerend, een miltair kerkhof.
mvg marco
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Hartenstein is een van de beste, dan wel niet het beste, museum van heel Nederland.
Prachtige diorama's, goede museum inrichting, klantvriendelijk, orgineel spul etc, etc..

Groesbeek daarentegen... Veel repro, en na-oorlogse brol..
En het verkopen van orgineel verkregen uniformen en uitrusting van veteranen gaat er bij niet in...

Hier staat ook iets over Groesbeek
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Brian
Lid

Bericht door Brian »

Ik denk dat het AB museum tot het mooist gesitueerde museum m.b.t wo2 in Nederland behoord, het gebouw heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in de Operatie waar het museum over gaat. Het geeft echt een indrukwekkend gevoel als je binnenkomt in de zaal waar ook de films vertoond worden als je na gaat dat daar 62 jaar geleden de Britten koste wat kost probeerden stand te houden, je waant je terug in het tijd...

De diorama's zijn toch heel indrukwekkend, vooral die van het noodhospitaal, zoals het ook in de kelder is geweest, dan kan je je goed voorstellen hoe de para's er toen bijlagen echt op DIE plek dat is toch een groot pluspunt dat je je in het daadwerkelijke pand bevind!

Een TOPmuseum! En natuurlijk het vriendelijke personeel is ook geweldig... Ik kom hier nou al enkele jaren, en ik moet bekennen, het is er nu al 2 jaar bij ingeschoten maar binnenkort ben ik weer in Oosterbeek te vinden! :lol:
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Het airborne museum is zelfs enkele jaren geleden op een vergadering van oorlogsmusea wereld wijd, Ook veel gerenomeerde Amerikaanse musea waren daar aanwezig, uitgeroepen tot beste oorlogsmuseum.

Ze hebben plannen om in de toekomst o.a. ondergronds uit te gaan breiden.

Ik ben zelf al vele jaren lid van de: Vereniging vrienden van het Airborne museum Hartenstein.
Ik kom dus per jaar geregeld in Oosterbeek. :)
Joey-Pegasus
Lid

Bericht door Joey-Pegasus »

Woon in de buurt en ben er al talloze keren geweest, ook lid van VVAM. Echt keer op keer weer de moeite waard, een van de beste musea die ik heb gezien. De sfeer, de collectie, de plaats, alles is perfect!
Each year on September 17th they will be patrolling places in the dark with grimy, dirty faces, but grinning to each other, for it is theirs, all theirs - forever Arnhem.

Albert Blockwell, 7th King's Own Scottish Borderers
Plaats reactie