Bunkers, houden of wegdoen?

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Dean-
Lid
Contacteer:

Bunkers, houden of wegdoen?

Bericht door Dean- »

Hey,

Na aanleiding van het topic over de gedenkplaat bij de Hitler bunker in berlijn ging ik beetje of-line over het slopen of bedekken van bunkers en andere belangrijke gebouwen uit onze geschiedenis.

In het andere topic typte ik dit:

Ik blijf het jammer vinden dat ze nog steeds proberen zulke dingen te slopen. Als voorbeeld, Marine vliegkamp Valkenburg. Zij vliegen hun laatste rondes om de Duitsers in te werken. Op het vliegkamp terrein buiten het hek staan nog talloze bunkers, barakken en zelfs op het vliegkamp staan nog dingen die herrineren aan de Duitse bezetting. De duitse controle toren is er zelfs nog.

Helaas word het vliegkamp gesloten en komen er woningen voor in de plaats...En wat gebeurt er met de bunkers en barakken???

Eerlijk gezegd denk ik dat ze zoveel mogelijk zullen weghalen. Er is hier in mijn regio nogal een groot woning tekort..Toch jammer om dit weg te halen
Ik kan makkelijk begrijpen dat ze niet ALLES kunnen bewaren of herstellen in de oude staat. Maar er is zijn nu in Nederland nog maar zo weinig bunkers dat het zonde zou zijn de rest te slopen. Er zitten hier trouwens ook nog genoeg bunkers die er nog zijn, volgestopt met zand en een duin eroverheen geplaatst...

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden...
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
BBB
Lid

Bericht door BBB »

tja, een woonblok in de plaats kan je niet tegenhouden, maar in de duinen bvb kunnen ze toerisme aanwakkeren , dus houden die overblijfselen. Vragen bijna geen onderhoud en kunnen zelfs dienst doen om vleermuizen in te laten wonen, zo zijn de groenen ook content.
Laatst gewijzigd door BBB op 09 jun 2006, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Uiteraard behouden. Echter hoeft er niet van mij overal een bord bij te komen 'dit was een nazi-bunker' (oid). Als ze er wat weg willen doen, we hebben een grote tuin. 1tje wil ik er wel in hebben, en zou geen probleem zijn ;)
Ackerson
Lid
Contacteer:

Bericht door Ackerson »

Als het kan moet alles behouden blijven, neem nou de bunkers in Scheveningen aan de buitenkant zien ze er perfect uit maar je mag er niet in, dat is jammer je zou er een museum van kunnen maken en dat zou een echte publieks trekker kunnen worden.
vincent
Lid

Bericht door vincent »

zoals bollebekboerke al zei, als de bunker hindert mogen ze het van mij slopen, maar als het op een plek staat waar het geen kwaad kan mogen ze het best slopen.
Met uitzondering voor politieke gebouwen zoals de nazi-gebouwen in berchtesgaden en de Führerbunker, vanwege de band die neo-nazi's ermee hebben.
Ik heb er geen kracht meer voor
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

als de bunker hindert mogen ze het van mij slopen, maar als het op een plek staat waar het geen kwaad kan mogen ze het best slopen.
Ik neem aan dat je laten staan bedoelt. :wink:

Maar juist dat vind ik ook, als het echt noodzakelijk is en het is een niet al te belangrijk gebouw of bunker, dan kan het wel gesloopt worden, maar dan ook alleen als het echt noodzakelijk is..

Overgebleven bunkers in bossen of dergelijke kunnen geen kwaad, en zijn een mooie herrinering aan de geschiedenis.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Er is ook een combinatie mogelijk van natuur toerisme enz.
In bijvoorbeeld het staalduinsebos in zuid-holland staan heel veel bunkers
gebouwd door de duitsers,deze worden nu gebruikt voor vleermuizen en zo nu en dan zijn ze te bezichtigen.
Dit vindt ik persoonlijk een goede oplossing de bunkers hebben weer een functie en blijven behouden voor het nageslacht.

mvg jasper j
Aude Audenda
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

BEHOUDEN!!!!!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

vincent schreef:
Met uitzondering voor politieke gebouwen zoals de nazi-gebouwen in berchtesgaden en de Führerbunker, vanwege de band die neo-nazi's ermee hebben.
Je bedoeld dat ze gesloopt moeten worden?
Onzin, omdat een paar neonazi's het als gedenkplaats adopteren breek je historisch erfgoed af?!

Hoop niet dat neo's de Eiffeltoren als gedenkplaats nemen, wel een boel oud ijzer overigens :lol:
De waarheid komt met de jaren
vincent
Lid

Bericht door vincent »

@Tim: foutje :lol:
@Market Garden: Dan breek je inderdaad historisch erfgoed af, maar dat is IMO beter dan dat een stel neo's in het openbaar de Hitlergroet doen en de oorlogsmisdaden goedkeuren.
Ik heb er geen kracht meer voor
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Die neo's hou je toch niet tegen...
Infanterie: Königin aller Waffen!
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Nee hoor,
Die neo's vinden wel een uitweg om iets doen,
Maar ik vind het vaak wel zonde als ze die grotere bunkers slopen of dergelijke oude gebouwen,
Die hele kleintjes in woonwijken doen toch ook geen vlieg kwaad, :)
Maak er een hedendaags stroomhuisje of dergelijks van van stevigere huisjes kan niet en die kleine bunkertjes hebben ook een goed doel :wink:
Ouderwetse verlaten grote boederijen vind ik ook wel iets hebben eerlijk gezegt,
Maarja als muren konden spreken wie weet hoeveel gekke dingen we dan te weten zouden komen, :P
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

vincent schreef:@Tim: foutje :lol:
@Market Garden: Dan breek je inderdaad historisch erfgoed af, maar dat is IMO beter dan dat een stel neo's in het openbaar de Hitlergroet doen en de oorlogsmisdaden goedkeuren.
Er zijn genoeg strafrechtelijke mogelijkheden om neo's aan te pakken, o.a. demonstratieverbod, Hitlergroep is sowieso verboden enz.

Je hoeft dus geen historisch erfgoed af te breken om een randverschijnsel tegen te gaan.
De waarheid komt met de jaren
Goemperd
Lid

Bericht door Goemperd »

Alles laten staan!

Is om de bunkers heenbouwen dan zo een grote moeite?
Alle info over de strijd om de Schelde is welkom!
sobel
Lid

Bericht door sobel »

:lol: 'n bunker in je achtertuin
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie