S - Begrippenlijst: IJzeren Kruis (Herziening)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het stukje over het doordragen leek me leuk omdat ik vrijdag een repro wartime foto van ebeling met rk en handtekening heb gekregen, en een bunderswehr foto van ebeling met de rang generaal met rk, maar dan met het gedenazificeerde exemplaar
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Roel,

dat is natuurlijk hardstikke mooi materiaal.....maar dan wel voor een algemeen artikel over het doordragen van medailles na WO2 (eerst helemaal niet dragen...daarna dragen van gedenazificeerde medailles....en daarna in 1957 officiele nieuwe versies)
dat kan het best in één artikel met een paar afbeeldingen erbij van medailles in beide uitvoeringen.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Nee Ernst dat wordt hier niet bedoelt.
Jou stelling was dat de 1957 edities hier niet thuis hoorde omdat het een WWII forum is, nu deze edities stammen natuurlijk wel voort uit WWII.
DAt was iniedergeval wat ik ermee bedoelde.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

De 1957-variant is nooit in Wo2 gedragen; de 1914-varianten wel; die zijn in Wo2 doorgedragen; vandaar dat ik het inderdaad logisch vindt dat die na-oorlogse medailles weggelaten worden.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Mattie schreef:De 1957-variant is nooit in Wo2 gedragen; de 1914-varianten wel; die zijn in Wo2 doorgedragen; vandaar dat ik het inderdaad logisch vindt dat die na-oorlogse medailles weggelaten worden.
Net als Mooyman reeds al zei:
Deze edities stammen natuurlijk wel voort uit Wo2.
En ik vind daarom dat we deze niet moeten vergeten.

Bjorn.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Rustig maar allemaal :wink: :lol: ik was al overstag.................

mijn pleidooi was nu om slechts ËËN artikel te schrijven over het fenomeen 1957 medaille.....en dit dus niet bij elke besproken medaille apart te vermelden........met plaatjes en alles.....maar één overkoepelend artikel dus.
Ernst-H schreef:Lijkt me dan verstandiger om in één artikel uitgave te behandelen van medailles in 1957..... bijvoorbeeld met een titel als "Het doordragen van Duitse medailles na 1945"
Laatst gewijzigd door Ernst-H op 21 jan 2004, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Inderdaad Bjorn en Mooyman, kijk naar mijn artikel over August Borms.......had ik moeten stoppen met het verhaal op 8 mei 1945?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

over een paar dagen komt mijn artikel eraan, door de ziekte van een project genoot van mij heb ik het op school erg druk aangezien alle projecten deze week af moeten ;(
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

"Het IJzeren Kruis was eingelijk alleen bedoeld als een medaille voor die zogenaamde “Bevrijdingsoorlog” maar tijdens de Franco – Pruisische oorlog in 1870 werd de onderscheiding weer in het leven geroepen.

Hitler vond het ijzeren kruis goed passen in zijn geromantiseerde idee van heldhaftige pruisische krijgers en paste het Kruis aan aan zijn eigen denkbeelden door het toevoegen van het Hakenkruis en het jaartal 1939. "

Ik vind dat dit stukje wel wat nadere toelichting kan krijgen. Hoe bedoel je "zogenaamde "bevrijdingsoorlog"? Had Hitler een geromantiseerd idee van heldhaftige pruisische krijgers? Pruisen? Wat is pruisen?

Je introduceert hier een heleboel dingen die misschien voor ons vanzelfsprekend in de oren klinken, maar voor kinderen niet.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Daar vertel je een punt, ik ben het helemaal met je eens.

Maar je kunt niet alles uitleggen, want als je bijv. een artikel hebt van 3 regels, en je moet alles dan nog extra uitleggen en dan heb je een stukje van opeens 12 regels, dan is dat eigenlijk onzinnig werk.

Kortom; ik vind Antwerpx' arikel goed gedaan, en ik denk dat als hij het nog beter moet uitleggen, dat het dan wel een heel erg groot stuk word met allerlei informatie dat afleidt van het eigenlijke onderwerp. En dat is het Ijzeren kruis, en niet Pruisen.

Bjorn.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

BjornSpiN schreef: Kortom; ik vind Antwerpx' arikel goed gedaan,
Bjorn.
bedankt paul voor de aandachtspunten en Bjorn, ik heb het in lang geleden geschreven nog voor de verzamelaars sectie er was ;)
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Roel R. schreef:
BjornSpiN schreef: Kortom; ik vind Antwerpx' arikel goed gedaan,
Bjorn.
bedankt paul voor de aandachtspunten en Bjorn, ik heb het in lang geleden geschreven nog voor de verzamelaars sectie er was ;)
O, jij hebt het echte stuk dus geschreven, en Peter dus de herziening daarvan?

Bjorn.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

nee, ik heb de vraag naar herziening van het artikel gepost
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Wellicht wel interessant te vermelden dat van de 1939 Spange er twee verschillende typen zijn, met korte en met lange vleugels.
Plaats reactie