S - Begrippenlijst: IJzeren Kruis (Herziening)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

S - Begrippenlijst: IJzeren Kruis (Herziening)

Bericht door Peter M »

Graag herziening van Roels' artikel over het IJzeren kruis, dit om met de begrippenlijst up-to date te blijven. En sinds de eerste plaatsing van het artikel zijn er al een hele hoop nieuwe verzamelaars en forumleden bijgekomen, die de kans niet hebben gehad om het artikel te keuren:


Het ijzeren Kruis

Het ijzeren Kruis is waarschijnlijk de meest bekende duitse onderscheiding. De onderscheiding stamt uit 1813. Het Kruis werd toen nog uitgereikt in twee klassen: IJzeren Kruis 1ste en 2de klasse 1813. Koning Friedrich Willem III van Pruisen was toen in oorlog met Keizer Napoleon Bonaparte van Frankrijk.

Afbeelding
IJzeren Kruis 1813

Het IJzeren Kruis was eingelijk alleen bedoeld als een medaille voor die zogenaamde “Bevrijdingsoorlog” maar tijdens de Franco – Pruisische oorlog in 1870 werd de onderscheiding weer in het leven geroepen.

Hitler vond het ijzeren kruis goed passen in zijn geromantiseerde idee van heldhaftige pruisische krijgers en paste het Kruis aan aan zijn eigen denkbeelden door het toevoegen van het Hakenkruis en het jaartal 1939.

Ook stelde hij nieuwe categorieën in: Ridder Kruis van het IJzeren Kruis en Het Groot Kruis van Het IJzeren Kruis. Zo kwam het totaal aan categorieën tegen het eind van de oorlog op acht.

Afbeelding
Onbekende Ridderkruisdrager

Om de helden uit de eerste wereldoorlog te eren die al eerder waren onderscheiden met het IJzeren Kruis maar die in de tweede wereldoorlog weer hun moed hadden bewezen werden de zogenaamde “Spangen 1939” ingesteld. Als een militiar het IJzeren Kruis 1ste of 2de klasse 1914 had behaald kreeg hij zo'n Spangen. Afhankelijk van de plaats waar dit werd gedragen op het uniform stond die spange voor het IJzeren Kruis 1ste of 2de klasse 1939.

Het Ridder Kruis werd niet vaak uitgereikt en de gelukkige ontvangers werden dan ook door het propaganda ministerie tot nationale helden uitgeroepen.

Het was traditie dat met eerst het 2de klasse Kruis kreeg voor men kans maakte op het 1ste Klasse kruis, wel zijn er gevallen bekend van militairen die ze beide tegelijkertijd kregen.

De categorieën van hoog naar laag:

Groot Kruis van het IJzeren Kruis:

Datum van instelling: 1 Sep 1939
Vereisten: Uitgereikt aan Generale staf officieren die strategische beslissingen hadden genomen die de uitkomst van de oorlog positief beïnvloede voor Duitse zijde.
Aantal uitgereikt: 1 aan Reichsmarschall Hermann Goring.
Foto:

Helaas geen foto’s van bekend, enigste exemplaar verloren gegaan tijdens de laatste dagen van het derde rijk.

Ridderkruis met gouden eikenbladeren, zwaarden en diamanten:

Datum van instelling: 29 Dec 1944
Vereisten: In het bezit zijn van het Ridderkruis met eikenbladeren, zwaarden en diamanten, herhaalde daden van grote moed die belangrijk waren voor de uitkomst van een veldslag.
Aantal uitgereikt: 1 aan stuka piloot Oberst Hans-Ulrich Rudel.
Foto:

Afbeelding

Ridderkruis met eikenbladeren, zwaarden en diamanten:

Datum van instelling: 15 Juli 1941
Vereisten: In het bezit zijn van het Ridderkruis met eikenbladeren en zwaarden, Herhaalde daden van grote moed.
Aantal uitgereikt: 27
Foto:

Afbeelding


Ridderkruis met eikenbladeren en zwaarden:

Datum van instelling: 15 Juli 1941
Vereisten: In het bezit van het Ridderkruis met eikenbladeren, Herhaaldelijke acties van grote moed.
Aantal uitgereikt: 160
Foto:

Afbeelding

Ridderkruis met eikenbladeren:

Datum van instelling: 3 Juni 1940
Vereisten: In het bezit van het Ridderkruis, Herhaaldelijke acties van grote moed.
Aantal uitgereikt: 882
Foto:

Afbeelding

Ridderkruis:

Datum van instelling: 1 Sep 1939
Vereisten: In het bezit van het IJzeren Kruis 1ste klas, Herhaaldelijke acties van grote moed.
Aantal uitgereikt: 7.318
Foto:

Afbeelding

IJzeren Kruis 1ste klas:

Datum van instelling: 1 Sep 1939
Vereisten: In het bezit van het IJzeren Kruis 2de klas, drie tot vijf acties van grote moed.
Aantal uitgereikt: 450.000
Foto:

Afbeelding

IJzeren Kruis 2de klas:

Datum van instelling: 1 Sep 1939
Vereisten: Een daad van grote moed.
Aantal uitgereikt: 3.000.000
Foto:

Afbeelding

Spange van het 1914 IJzeren Kruis

Datum van instelling: 1 Sep 1939
Vereisten: IJzeren kruis 1ste of 2de klasse behaald tijdens woI.
Aantal uitgereikt: Onbekend
Foto:

Afbeelding



Roel, misschien nog wat bronvermelding en nieuwe foto's erbij?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Inderdaad, toen ik dit schreef verzamelde ik pas een maandje ofzo, dus gaarne even keuren.

misschien ga ik er nog een kleine uitbreiding bij maken met foto's van oudere ijzere kruizen, nieuwe foto's van de dode links.

een stukje over het doordragen van ijzere kruizen in de bundeswehr en iets over de na oorlogs uitgaves,

verdere tips zijn welkom!
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ook misschien een foto van de speciale Jubileum uitgave erbij?

Bjorn.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Niet alle plaatjes werken.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Lord_Vetinari schreef:Niet alle plaatjes werken.
zoals ik al zei :)
nieuwe foto's van de dode links
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

BjornSpiN schreef:Ook misschien een foto van de speciale Jubileum uitgave erbij?

Bjorn.
goed idee, waar kan ik daar info over vinden?
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik ken wel een verzamelaar die er een bezit, ik vraag hem zo wel even voor een foto.

Het gaat hier om een Ijzeren Kruis met alle datums erop:
1813, 1870, 1939, 1957.


Bjorn.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Groot Kruis van het IJzeren Kruis:

Datum van instelling: 1 Sep 1939
Vereisten: Uitgereikt aan Generale staf officieren die strategische beslissingen hadden genomen die de uitkomst van de oorlog positief beïnvloede voor Duitse zijde.
Aantal uitgereikt: 1 aan Reichsmarschall Hermann Goring.
Foto:

Helaas geen foto’s van bekend, enigste exemplaar verloren gegaan tijdens de laatste dagen van het derde rijk.
Dit laatste is niet correct. Er is inmiddels bekend dat de medailles van Hermann Goering de oorlog hebben overleefd, in handen waren van de zoon van diegene die ze aan eind van oorlog van Hermann heeft afgepakt.....daarna terecht gekomen in een privé verzameling...........die verzameling is door brand verwoest..........ijzeren kern heeft de brand overleefd en is nu in een andere privé verzameling terecht gekomen (in VS)
Het IJzeren Kruis was eingelijk alleen bedoeld als een medaille voor die zogenaamde “Bevrijdingsoorlog” maar tijdens de Franco – Pruisische oorlog in 1870 werd de onderscheiding weer in het leven geroepen.
>>>>>>>>
Hitler vond het ijzeren kruis goed passen in zijn geromantiseerde idee van heldhaftige pruisische krijgers en paste het Kruis aan aan zijn eigen denkbeelden door het toevoegen van het Hakenkruis en het jaartal 1939.
Ik mis hier het stuk over het EK1914. Het ijzeren kruis is niet door Adolf uit de mottenballen gehaald. Het is in de Duitse traditie een onderscheiding voor moed etc........daarom wordt bij elke oorlog een nieuwe versie uitgebracht (WO1 = EK1914 (startjaar oorlog)) (WO2 = EK1939 (Startjaar oorlog)) Dat het hakenkruis eraan wordt toegevoegd is logisch aangezien dat in 1939 HET nationale symbool was. Zelfde reden dat in 1914 de Kroon in het center werd geplaatst (toen HET nationale symbool)



Daarnaast vraag ik het me af of de informatie over hoeveelheden uitgereikte medailles wel relevant is....... dat zal uiteindelijk bij andere besproken medailles (oa van andere landen) waarschijnlijk ook niet gebeuren.......probeer daar eenheid in te krijgen.


PS. Bronvermelding is bij dit soort artikels natuurlijk zeer belangrijk (als je cijfers gebruikt....waar heb je die dan vandaan) Tevens moet er bronvermelding komen bij de afbeeldingen (bij voorkeur met toestemming van de bron)
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

BjornSpiN schreef:Ik ken wel een verzamelaar die er een bezit, ik vraag hem zo wel even voor een foto.

Het gaat hier om een Ijzeren Kruis met alle datums erop:
1813, 1870, 1939, 1957.


Bjorn.
Ook hier mist 1914 in het rijtje. Met welke reden is dit kruis dan uitgebracht?? Graag info en bronvermelding van de jubileum uitgave. Indien deze niet een echte militaire onderscheiding is maar meer een herdenkings"penning" dan heeft het geen plek hier in het rijtje.
Het forum gaat over wo2 en dus hebben ook de 1957-edities hier geen plaats
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Ernst-H schreef:
Het forum gaat over wo2 en dus hebben ook de 1957-edities hier geen plaats
Als we toch aan het verbeteren zijn :wink: .
Ook de 1957 edities zijn hier op zijn plek daar deze edities een direct gevolg zijn van alle andere, en in 1957 uitgerijkt zijn aan veteranen :wink: .
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt voor de tips, vanavond word het aangepast, uitgebreid etc, en ik zal het opnieuw ter verbetering aanbieden dan!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Zijn de niet werkende plaatjes verloren gegaan? Ik heb ze nog op de hardeschijf staan.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Mooyman schreef:
Ernst-H schreef:
Het forum gaat over wo2 en dus hebben ook de 1957-edities hier geen plaats
Als we toch aan het verbeteren zijn :wink: .
Ook de 1957 edities zijn hier op zijn plek daar deze edities een direct gevolg zijn van alle andere, en in 1957 uitgerijkt zijn aan veteranen :wink: .
De meeste medailles hebben een 1957 editie..........moeten dan van alle medailles deze worden behandeld :? :shock:
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ernst-H schreef:
Mooyman schreef:
Ernst-H schreef:
Het forum gaat over wo2 en dus hebben ook de 1957-edities hier geen plaats
Als we toch aan het verbeteren zijn :wink: .
Ook de 1957 edities zijn hier op zijn plek daar deze edities een direct gevolg zijn van alle andere, en in 1957 uitgerijkt zijn aan veteranen :wink: .
De meeste medailles hebben een 1957 editie..........moeten dan van alle medailles deze worden behandeld :? :shock:
Ik vind van wel.
Het is toch een onderdeel van een bepaalde onderscheiding waar in de oorlog iets voor gedaan is en de 1957-editie, de vervanging van hetgeen met de swastika, hoort daar dus ook bij, vind ik.

Bjorn.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Lijkt me dan verstandiger om in één artikel uitgave te behandelen van medailles in 1957..... bijvoorbeeld met een titel als "Het doordragen van Duitse medailles na 1945"

Ga je anders elke trouwe dienst medaille van elke organisatie behandelen?....en elke krijgsmedaille die in 1957 een iets ander uiterlijk heeft gekregen...?????

voor dat soort detaillering is een website als: http://www.wehrmacht-awards.com ...niet wo2.nl
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Plaats reactie