Nu ik op zaterdag altijd vrij ben van mijn werk, en er graag alleen op uit trek was ik vanplan elke zaterdag een uitstapje te maken naar een historich iets, wat ook verband heeft met een oorlog uit het verleden.
Ik zoek het eerst op in mijn omgeving; wat is er te vinden? wat doet het daar? wie heeft het daar neergezet?
op al deze vragen wil ik antwoord zoeken.
Vandaag het eerste verslag; De ''Koude oorlog Noodbrug'' Nabij Gorinchem!
Zaterdag 30 september 2006:
Ik had een tijdje gelezen in onze buurtkrant dat er in gorinchem, naast de voor sommigen mischien bekende Merwede brug, nog pilaren stonden van een andere brug, deze pilaren kennen enkel een interessante geschiedenis.

Het pad richting de Merwede en de pilaren
Deze Pilaren zijn namenlijk afkomistig van een Noodbrug tijdens de Koude Oorlog, de merwedebrug was er toen al, en mocht deze worden gebombardeerd oid waardoor de brug buiten gebruik werd gemaakt, dan moest er snel een vervanging zijn, daarom waren de pilaren alvast klaargezet.

Een van de pilaren die ik onderweg naar de merwede tegenkwam, er staan er een twintigtal
Na de Koude-oorlog waren deze pilaren enigzins vergeten, daarom staan ze er nu nog steeds, Het is nu trouwens onmogenlijk om er een brug op te maken, aan beide kanten van de rivier kan er geen weg worden vrijgemaakt, bij de enekant bots je tegen een kijk op, aan de andere kant zit een fabriek dat melkpoeder produceert.
Ik kon maar vanaf een kant de pilaren bekijken, dit omdat er aan de andere kant een fabriek staat, en het daar onmogenlijk was om langs te gaan.

Er is daar ook een prachtig stukje natuur, door de bomen zie je een betonnen vlot, waar waarschijnlijk ook een pilaar op moest komen mocht dat nodig zijn.

De pilaar welke het dichtst bij het water stond, een pilaar was ongeveer 3 meter hoog

Het kleine, maar mooie strandje, een foto genomen vanaf de pilaar welke het dichtst bij het water staat, een mooie rustige plek!

En dit als bewijs dat ik er wel écht ben geweest!
exuses voor de slechte kwaliteit foto's maar dat krijg je met een 1.3 Megapixel camera op de telefoon

Sobel
(op/aanmerkingen altijd welkom

Volgende week:
Het geboortehuis van Anton Mussert in Werkendam!