Bastogne, wat te doen?

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Brian
Lid

Bericht door Brian »

Nick Verbakel schreef:Ik ben wel langs het monument geweest van E Company en heb wel uitzicht gehad op Foy maar niet de schuttersputjes gezien.
Als je bij het monument bent geweest, en dan door Bois Jacques heenrijdt, dan zie je op een gegeven moment met grijze keien (het stikt van die dingen in de omgeving) een parkeerplaatsje, stop daar, loop je het bos in en je ziet de eerste schuttersputjes wat dieper in het bos, aan de bosrand zie je er meer, op zo'n 3-4 meter van elkaar af... :)

(Ik neem hierbij aan dat je dit monument bedoelt: Afbeelding )

Mvg,
Brian
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Kijk naar de kaart onderaan deze site:
http://www.101airborneww2.com/warstories3.html

Waar je de naam Bois Jacques ziet staan, daar ten westen van de weg vind je de kuilen.... zowel die uit 1944 als die uit december 2006... :lol:

In het boek BoB staat eveneens een kaartje met de stellingen van zowel het 506 als 502PIR...
Mark Bando op http://www.101airborneww2.com/bandofbrothers5.html schreef: On a recent visit to the National Archives, I looked at the official company by company casualty rosters for the 506th during the Bastogne period. These official casualty reports (which are subject to errors of ommission), list casualties for E/506th from 18 December to 31 December, 1944 as: KIA-none, MIA-none, 1 Seriously Wounded in Action (SWA), and 3 Lightly Wounded in Action (LWA). At least two names are missing from those lists (see J.Julian and J. Welling info below).

One killed and five men wounded in 14 days is not an indication of heavy fighting or heavy losses. Presumably an even larger number became frozen feet cases during this time period. So Easy suffered in the severe weather conditions, but so did all the other rifle companies of the 101st Airborne, and most of them saw more contact with the enemy as well.

The After Action Report for Easy during this time period lists 1 SWA: Cpl. Gordon, Walter S. Sr, 13099280, 24 December, 1944, Mississippi.
The 3 LWA listed are:
Cpl. Carson, Gordon F, 12130792, 21 December, 1944, New York
Pfc Eggert, Walter F. 36614595 28 December, 1944, Illinois
and Pvt McCauley, Carl F. 35808113 25 December, 1944 Indiana.
To this list, Ambrose adds the name Pvt Welling, James, ASN:6657485, WIA on 21 December.

Although Lt Harry Welsh was shown being wounded near the fire, with Winters and Nixon present, Welsh was then a member of HQ Co, 2nd Bn and no longer in E company. This is logical, as neither Winters nor Nixon were in the company either by then. All 3 of these officers were on the 2nd Bn staff when Harry was hit on Christmas day.

I couldn't locate the name of the trooper shown being badly wounded in the throat on the patrol on these rosters. Since then, helpful visitors to the Forum have identified him as Pfc John Julian, ASN: 34806849, from AL, SWA on 21 December, 1944, and later classified as DOW on January 1, 1945. (DOW="Died Of Wounds"-the DOWs were later simply counted with the KIAs) Julian 'slipped through the cracks' in not being listed on either the 18-31 December 1944 casualty roster or the one for January, 1945. His name is totally absent from both of those lists as though he didn't exist. This may have happened because his date of wounding and the date his remains were discovered (presumably January 1st), overlapped 2 different casualty periods. However, I can't understand why he wasn't initially listed as SWA or MIA on 21 December 44? This most likely happened due to the confused, chaotic situation at Bastogne, further aggravated by the horrible weather conditions. At any rate, Pfc Julian is buried at Hamm, Luxemburg, in the same cemetery as General George S. Patton. Judging from the above, I'd say it's also a pretty good bet that other men who were wounded or killed at Bastogne do not show-up on the official rosters as well. Julian DID get listed in the divisional history (RWD), with 506th KIAs, as well as in the 506th regimental history book.

When I stated earlier that Easy saw an average amount of action, compared to the 26 other rifle companies of the division, Bastogne is a prime example.

Of the other 506th rifle companies at Bastogne in the first 2 weeks, Company 'A' lost 15 KIA, plus 3 DOW (Died of Wounds), plus 7 MIA, with 43 SWA and 13 LWA
B Co. lost 4 KIA, 1 MIA, and 13 SWA.
Company 'C' lost 13 KIA, 3 MIA, and 37 SWA.
These high 1st Battalion losses were mainly the result of fighting beyond the geographic limits of the rest of the 506th, at Noville, Belgium.
In 2nd Bn. rifle companies, Company 'D' lost 1 KIA, 1 DOW, and 5 LWA.
Company 'F' lost 2 KIA, 1 DOW, 6 SWA and 9 LWA.
In Third battalion, Co. 'G' lost 1 KIA, 5 DOW, 10 SWA and 4 LWA.
Company 'H' lost 1 KIA, 3 DOW, 6 MIA, and 37 LWA.
Company 'I' lost 2 KIA, 2 DOW, 2 SWA, and 12 LWA. So in the first two weeks at Bastogne, Company E had the lowest casualty rate of any rifle company in the 506th PIR. During the next period, in January, E Company's casualties soared, but even then, they finished in the middle, as to comparative losses with other companies.

I cite the above for two reasons:
1) to explain why Episode 6 was centered around the activities of one character, and
2) to put E Company's Bastogne experience in perspective. If you think what they experienced was terrible, realize that literally all the other rifle companies of the 506th had more men hit by enemy fire during that late December time period. Average losses in companies of the 501 PIR were even higher than those of the 506th. This is not surprising as the 501 was placed east of Bastogne from the onset, which was the obvious direction most of the enemy forces were approaching from.
Dat zet het hele Bois Jacques gebeuren toch wel een beetje in perspectief....
29th Let's Go!!!!!
mava105
Lid

Bericht door mava105 »

Kijk eens op GOOGLE EARTH. Wel de zoekfunktie inschakelen voor MILITARY Dan zal je schuin rechts boven BASTOGNE "Band of Brothers Position" terugvinden. In dat bos zijn wel honderden fox holes terug te vinden.
viny
Lid

Bericht door viny »

Hoe kun je de zoekfunctie 'military' instellen dan?
'War is delightful for those who have not experienced it'
O'Neal
Lid
Contacteer:

Bericht door O'Neal »

gewoon op 'band of brothers' zoeken in google earth..
dan krijg ik dit
Afbeelding

O'Neal
Where life had no value, death, sometimes, had it's price.
That is why the bounty hunters appeared.
http://www.ressurektjon.be.tt
mava105
Lid

Bericht door mava105 »

Je kan permanent alle militaire installaties zien over de hele wereld als je de militaire zoekfunktie inschakeld.
De linkerkolom "SEARCH" openen (ikoon links van de gele pin)
Dan "Layers" openen
"Google Earth Community" openen
"Google Earth Community Forums" openen
"Military" aanvinken

Door dan op de kaart de blauwe merktekens rechts aan te klikken krijg je een heleboel informatie over dat punt.
viny
Lid

Bericht door viny »

Bedankt
viny
Lid

Bericht door viny »

Bijna is het zover, nog een paar dagen en dan ga ik richting Bastogne, we zitten in hotel in een stad een x aantal kilmeter bij Bastogne vandaan, Namen genoemd(Namur).

Ik heb al een route geplanned, dankzij een brochure die ik ontvangen heb van de volgende sit: http://www.belgie-toerisme.net, de brochure heet 'slag om de Ardennen' gratis en voor niets.

In deze brochure staan enkele routes aangegeven mbt de slag om de Ardennen, zo ook een route rond Bastogne.

Het leek mij wel een een goed idee om deze dan te volgen:

Bastogne
-Mardason
(en de stad zelf bezichtigen natuurlijk)
Bizory-foy
-het E-company monument
-foxholes zoeken (heb er zin in :D !!)
Foy
Recogne
-begraafplaats
-Monument

Ik heb mijn lijstje ff wat aan gepast.

Graag wou ik weten of alles zonder doen te vinden is, lijkt mij niet, maar er staan meerdere verschillende beschrijvingen, naar het monument bij Recogne bijvoorbeeld. Ik vroeg me af of monumenten ook aan staan gegeven.

Als iemand opmerkingen, aanmerkingen of bedreigingen heeft hoor ik het graag!

@johan: Door de site die jij me gegeven hebt ben ik zeker meer te weten gekomen, bedankt.
viny
Lid

Bericht door viny »

Heb zelf even een kaartje gemaakt met de route die we gaan rijden,

Afbeelding

Ik ben voor een ding erg bang, dat we de foxholes missen.
pvt Herrie
Lid

Bericht door pvt Herrie »

Als je er in de buurt bent, ga ook eens langs poteau 7th armored division en de 1-9 ss panzer division 19-23-dec 1944. Je kunt er een museum bezoeken en rondrijden in een halfttrack...De mensen van het museum geven ook een rondleiding over het beruchte kruispunt, leiden je rond naar de schuttersputten.
Alleen de spulletjes die ze te koop aanbieden zijn erg prijzig.
Axis vs Allied
Lid

Bericht door Axis vs Allied »

Viny is alweer terug. Wacht nu op een spetterend verslag.
[Gezocht]: Heer uitrusting
viny
Lid

Bericht door viny »

Jep, ik ben alweer terug! Verslag komt eraan, wacht even tot mijn vader de videofilm op de pc gezet heeft. Maak ik wat screenshots.

Verder heb ik veel foto's gemaakt, en erg veel gezien, heb het erg naar mijn zin gehad!
Axis vs Allied
Lid

Bericht door Axis vs Allied »

We wachten vol spanning, hoe lang duurt het ongeveer nog?
[Gezocht]: Heer uitrusting
AlexJJ
Lid

Bericht door AlexJJ »

Ik ga volgende week donderdag voor een lang weekend richting Houffalize, Daar eerst maar even rond kijken.

Net ook die brochure besteld maar gok dat hij er volgende week donderdag nog niet is lijkt mij. Dus morgen maar even uitprinten, Gelijk een route plannen.

Wat ik sowieso wil zien is:

-Al geheel bastogne
-Bois Jacques (Als ik het in elk geval kan vinden, gok dat mijn tomtom daar zeer bij helpt!)
-Foy

Meer bezienswaardigheden die ik kan bezoeken of?

Dus eigenlijk zowat de zelfde trip als Viny;)

Neem mijn digicam ook mee, dus zal wel een lading foto's maken en hier posten met een verslagje erbij :)
viny
Lid

Bericht door viny »

Als ik jou was zou ik zeker naar Bastogne Historical Center gaan, opzich best veel repro, maar daar heb ik gewoon over heen gekeken. Goeie uitleg met veel poppen. Bois Jaques is simpler dan je denkt. Wij maar zoeken, terwijl we er al meerdere malen door heen waren gereden :P Het ligt tussen Bizory en Foy, waar trouwens ook het wel bekende E-company monument staat.

Het Vredes bos is ook wel leuk om te zien. Ligt tussen Bizory en het Bois Jaques, let wel op! Het bord je waar je rechtsaf moet, waar dus Bois de la Paix (oid) op moet staan is weg.

Foy zelf is niet zoveel aan, wel leuk om het huis waar de sniper in zat te zien. Ook leuk is om te zien dat er nog steeds kogelpunten in de gaten zitten, wel een rare ervaring als je erbij nadenkt dat die bijna 65 jaar geleden gestuurt zijn om te doden.

Het kerkje is ook leuk om te zien, zat ook schade aan, alhoewel ze dit hebben geprobeert weg te werken, kijk maar het torentje, ook het huis aan de andere kant van de weg laat nog schade zien.

Vraagje: weet iemand of de weg, tussen Bizory en Foy er destijds ook al lag?

En geloof me! ga niet het kleine museumpje in het centrum van Bastogne in, de prijs lokt je, maar na de tijd is het verspilt geld en had ik liever een koud biertje op het teras willen drinken!.

Als je je adres naar me pb't stuur ik jou mijn brochure boekje, de kaart krijg je niet, alhoewel deze ook in het boekje staat :)
Plaats reactie