Tips voor museabezoek tijdens uitwisselingsprogramma

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Martijn
Lid
Contacteer:

Tips voor museabezoek tijdens uitwisselingsprogramma

Bericht door Martijn »

Mijn vader werkt op een middelbare school en is in mei betrokken bij een uitwisselingsprogramma met Polen. Nu gaat hij al enkele jaren met deze groep naar het museum bevrijdende vleugels, maar hij wil ze ook wel eens iets anders laten zien. Welke tips hebben jullie om met een groep naar toe te gaan?

Om het nog iets concreter te maken. Het moet iets zijn dat met Market Garden te maken heeft en het zou leuk zijn als de Polen er een rol in hebben gespeeld. Het kan in principe ook in België zijn.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Brian
Lid

Bericht door Brian »

Airborne Museum in Oosterbeek? :)
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Oke daar had ik al aan gedacht en de tip doorgegeven. Maar mijn vader is wel zo goed op de hoogte dat hij dat wel wist. Ik denk alleen dat er nog wel meer plaatsen zijn om te bezoeken, verder op de route.

Toch bedankt voor het reageren.
Afbeelding
Brian
Lid

Bericht door Brian »

Dacht ik ook al :wink: maar evengoed geen probleem! :)
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
Opgeheven account 3090

Bericht door Opgeheven account 3090 »

Als ik jou was zou ik wel naar Best gaan(daar ligt dat museum toch?)
We kunnen wel vertellen welke musuems leuk zijn maar ik denk dat het voor hun juist goed is met veel plaatjes en fotos en uitrusting want je lezen denk toch geen nederland en ook geen engels denk ik ja mischien een beetje maar niet zo goed.

Gr
Nick
Ajacied8989
Lid
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Ik neem aan dat ze wel Engels begrijpen niet heel goed misschien, maar oké. Hoe zouden ze anders met ons moeten praten? Gebarentaal? :wink:
En wij kunnen toch ook geen Pools.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Inderdaad ze verstaan gewoon goed Engels. In Best ben ik er zelf ook een keer bij geweest. Een uitstekende gids, die zelf leraar Engels is geweest en zeker voldoende kennis heeft om een rondleiding voor middelbare scholieren te doen. Dit bericht is gewoon om te inventariseren of er nog meer mogelijkheden zijn.
Afbeelding
von Manteuffel
Lid

Bericht door von Manteuffel »

Mss is het Generaal Maczek Museum in Breda iets? Gaat over de 1e Poolse Pantserdivisie.

http://www.kunstbus.nl/adres/generaal+m ... useum.html

Hier ben je mss ook nog iets mee:

http://home.scarlet.be/~fgelaude/links.htm

Die mannen hebben trouwens mijn geboortestad bevrijd. :)
Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Het is in ieder geval een hele interessante link! Dank je.
Afbeelding
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik weet nog wel een klein en leuk museumpje waar het 1 en ander over de Polen te zien is. Het gaat om het Betuws oorlogsmuseum. Dit is een privé collectie die tentoongesteld staat in Heteren een plaatsje naast Driel waar in september 1944 de Polen zijn gedropt. In het museumpje staan echt maar dan ook echt 2 hele schitterende Polen. Naja ik mag niet liegen want 1 hangt er aan het plafond en de ander zit op zijn knie. :P

Maar de eigenaar heeft zelf ook veel interesse in het Poolse gebeuren in sept 1944, dus die kan er ook wel aardig wat over vertellen.

Zie de website:
http://www.betuwsoorlogsmuseum.nl/

En als je dan toch in de buurt bent van Driel, is het natuurlijk ook leuk om in Driel zelf te kijken. Staat ook nog een monument speciaal voor de Polen.
Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door Martijn »

He Nico, bedankt voor de tip. Ik denk dat dit best iets kan worden. Vooral de Poolse docenten zijn erg geinteresseerd in Wo2.

De leerlingen hebben ook altijd een dag vrij. Dit is misschien ook wel iets om met de docenten alleen te doen.
Afbeelding
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Jah, dit is echt een heel leuk museumpje om te bezoeken. Kom al zeker 8 jaar bij hem over de vloer en iedere keer wanneer ik weer kom is er weer wat moois bij gekomen of is er weer een nieuwe mooie opstelling gemaakt.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Nico Roelofs schreef:Jah, dit is echt een heel leuk museumpje om te bezoeken. Kom al zeker 8 jaar bij hem over de vloer en iedere keer wanneer ik weer kom is er weer wat moois bij gekomen of is er weer een nieuwe mooie opstelling gemaakt.
Is er in dat museum toevallig wat te zien van de 34.SS divisie Landstorm Nederland?
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Rednas schreef:
Nico Roelofs schreef:Jah, dit is echt een heel leuk museumpje om te bezoeken. Kom al zeker 8 jaar bij hem over de vloer en iedere keer wanneer ik weer kom is er weer wat moois bij gekomen of is er weer een nieuwe mooie opstelling gemaakt.
Is er in dat museum toevallig wat te zien van de 34.SS divisie Landstorm Nederland?
Er heeft wel een Nederlandse SS'er gestaan. Die is vanwege andere aankopen weer weg gegaan, maar als ik het goed heb begrepen van hem, zit er in de nabije toekomst er weer 1 aan te komen.
Plaats reactie