Bezienswaardigheden op Kreta.

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Yannick S.
Lid

Bezienswaardigheden op Kreta.

Bericht door Yannick S. »

Ik vroeg me af of er op Kreta nog dingen te bezichtigen zijn in verband met de Tweede Wereldoorlog.

Ik weet al dat je kunt wrakduiken, maar zijn er op het land zelf nog dingen te zien??

Yannick
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Weet niet meer waat het was maar in een aantal heuvels langs de kust zaten nog een heel aantal bunkers en gangen door de heuvels met verschillende versterkete schuilkamers. De diverse loopgraven waren ook nog prima te herkennen. Zal eens kijken of ik nog terug kan vinden waar dat was.
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Ook vind je er nog wel wat dingen die doen herrineren aan de slag om Kreta.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Yannick S.
Lid

Ik ben net terug uit Kreta, zal zo spoedig mogelijk wat foto's plaatsen, van o.a. begraafplaatsen.
Yannick S.
Lid

Op Kreta is nog best veel te vinden met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog.

Er liggen zover ik weet twee begraafplaatsen op Kreta:
De Duitse begraafplaats ligt iets buiten Maleme.
De Geallieerde begraafplaats ligt in de buurt van Souda.

Afbeelding

Deutsche Kriegsgräberstätte Maleme Griechenland:
De begraafplaats is te bereiken via eerst met de auto een 1 km lange veldweg volgen, waarna je bij de ingang uitkomt, daar is nog enkele informatie tevinden met foto's en al. Er loopt een pad dat naar de begraafplaats zelf leidt. Vanaf de begraafplaats heb je een heel mooi uitzicht op de bergen en de zee.
Er liggen 4.466 Duitse soldaten.

Duits cemetery Maleme

Er ligt ook een register, maar wat je daar intreft is niet te geloven, in Duits geschreven staan er dingen in zoals: 'wo ist Adolf' en maar even snel vertaalt, 'zonder Adolf wordt het leven niet beter' Schandalig dat men zo iets schrijft.

De Geallieerde begraafplaats ligt in de buurt van Souda, vanaf de begraafplaats heb je een heel mooi uitzicht op zee, je kunt er als het ware inspringen van de begraafplaats.
Afbeelding
Allied cemetery Souda

Buiten deze twee begraafplaatsen staan er zover ik weet over heel Kreta verspreidt veel monumenten. Er staat een mooi monument richting het klooster Preveli.
Het klooster Preveli zelf, is ook een bezichtiging waard, Het klooster heeft vele oorlogen meegemaakt, en tijdens de Duitse inval diende het als een verzetscentrum. Er is een verhaal dat zegt: "De Duitsers wilden het Heilige Kruis mee naar Duitsland nemen, het vliegtuig echter kon door onbekende oorzaak niet loskomen van het vliegveld Maleme, het gebeuren werd aan een wonder toegeschreven, omdat toen het Kruis terug werd gebracht naar het klooster het vliegtuig wel kon opstijgen".
Na 1941 werd het klooster een ontsnappingplaats voor geallieerden.

Klooster Preveli en monument

Op verschillende plaatsen kun je met een boot, waar de bodem van glas is nog vliegtuigwrakken bekijken, of nog naar duiken. Ik ben niet overal geweest, maar wat ik vernomen heb is in Chania, een van de grotere steden van Kreta, ook nog wel vanalles te zien, aangezien deze grotendeels verwoest is geweest in de Tweede Wereldoorlog.

Naast de bezienswaardigheden met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog, zijn er voor diegene die geïnteresseerd zijn in Griekse, Romeinse, Turkse of andere volkeren, nog genoeg opgravingen te zien.

Kreta is zeker de moeite waard om te bezoeken!!
Plaats reactie