Hey,
Ik kon mij herinneren dat er geruchten waren (of verhalen

) dat er een Sherman was verkocht aan de Italianen. De tank zou rond Overloon hebben gevochten (7th armored toch?).
Afgelopen donderdag was ik in Overloon, voor het eerst (ik weet het een doodszonde

), maar iig ik kon het niet laten om het te vragen, gedurende de battlefieldtour die was georganiseerd, hoe het in elkaar stak. De mevrouw die vrijwilligster was legde mij op een beetje geirriteerde toon uit dat deze tank in haar ogen weinig waarde had voor het museum, ondanks dat deze in Overloon had gevochten

(in mijn ogen onbegrijpelijk). Deze mevrouw zei letterlijk 'Deze tank is heus niet helig voor het museum, en er staat er toch al één in de hal (ik neem aan dat ze de Sherman met de scheve koepel bedoeld)' Ze zij dat het museum financiele tekorten wilde wegwerken met deze 'verkoop'. Ze vroeg hoe ik aan het verhaal kwam. Daarop antwoordde ik dat ik op verschillende fora zit en erg geintreseerd ben in de WOII waardoor je van zelf in bepaalde kringen komt. Zij reageerde daarop op de volgende manier 'O, dat zijn zeker van die verzamelaars, als die nou wat aan het museum doneren! Die klagen ook alleen maar, dat is pas gierig!'. Ik werd daar nogal geirriteerd van en antwoordde 'Mevrouw, ik ben ook een verzamelaar en wij zijn liefhebbers en ik doneer uiteraard niet zo maar aan Overloon. Dat lijkt mij logisch. Kunt u mij trouwens garanderen dat als ik iets doneer dat het niet verwisseld wordt door repro? U heeft immers erg veel repro in uw museum'. Waarna zij geirriteerd wegliep. Daarna heb ik nog een pannekoek gegeten naast het museum (pannekoekenhuis museumzicht) waar ik heb zitten praten met een veteraan van het 7th armored, die hier voor een reunie kwam. Wat mijn dag weer helemaal goed maakte!
//Bjørn
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)