Geruchten rond tank museum Overloon

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Sgt. Gallée
Lid

Geruchten rond tank museum Overloon

Bericht door Sgt. Gallée »

Hey,

Ik kon mij herinneren dat er geruchten waren (of verhalen :) ) dat er een Sherman was verkocht aan de Italianen. De tank zou rond Overloon hebben gevochten (7th armored toch?).
Afgelopen donderdag was ik in Overloon, voor het eerst (ik weet het een doodszonde :P ), maar iig ik kon het niet laten om het te vragen, gedurende de battlefieldtour die was georganiseerd, hoe het in elkaar stak. De mevrouw die vrijwilligster was legde mij op een beetje geirriteerde toon uit dat deze tank in haar ogen weinig waarde had voor het museum, ondanks dat deze in Overloon had gevochten :? (in mijn ogen onbegrijpelijk). Deze mevrouw zei letterlijk 'Deze tank is heus niet helig voor het museum, en er staat er toch al één in de hal (ik neem aan dat ze de Sherman met de scheve koepel bedoeld)' Ze zij dat het museum financiele tekorten wilde wegwerken met deze 'verkoop'. Ze vroeg hoe ik aan het verhaal kwam. Daarop antwoordde ik dat ik op verschillende fora zit en erg geintreseerd ben in de WOII waardoor je van zelf in bepaalde kringen komt. Zij reageerde daarop op de volgende manier 'O, dat zijn zeker van die verzamelaars, als die nou wat aan het museum doneren! Die klagen ook alleen maar, dat is pas gierig!'. Ik werd daar nogal geirriteerd van en antwoordde 'Mevrouw, ik ben ook een verzamelaar en wij zijn liefhebbers en ik doneer uiteraard niet zo maar aan Overloon. Dat lijkt mij logisch. Kunt u mij trouwens garanderen dat als ik iets doneer dat het niet verwisseld wordt door repro? U heeft immers erg veel repro in uw museum'. Waarna zij geirriteerd wegliep. Daarna heb ik nog een pannekoek gegeten naast het museum (pannekoekenhuis museumzicht) waar ik heb zitten praten met een veteraan van het 7th armored, die hier voor een reunie kwam. Wat mijn dag weer helemaal goed maakte! :)

//Bjørn
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
pvt Herrie
Lid

Bericht door pvt Herrie »

ik ben gisteren voor de zoveelste keer naar overloon geweest was weer de moeite waard. Het was de eerste keer dat mijn schoonpa en vriendin meegingen....(moet haar toch een beetje geintereseerd laten raken....dat verantwoord mijn uitgaven voor de verzameling ;))
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Hoi, vraag me even niet welk bataljon of de naam van diegenen die de tank gekocht heeft, want ik heb gisteren en vandaag zoveel veteranen ontmoet dat ik even het spoor bijster ben.

Ik heb vandaag uit betrouwbare bron gehoord dat de bewuste tank gekocht is door een rijke veteraan die met deze tank in Italie heeft gevochten. Deze is nu eigenaar van die tank en heeft zelf die tank naar Italie over laten brengen.

Overigens vindt ik de manier waarop Overloon hier mee omgaat gewoon laakbaar. Het feit dat ze niet gewoon vertellen hoe de vork in de steel zit vindt zeker bijdragen aan een gevoel van onbetrouwbaarheid t.a.v. het bestuur. Immers wat is er mis met bovenstaande gewoon te vertellen?

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Sgt. Gallée
Lid

Het ging mij er vooral om dat ze de 'verzamelaars' zo afsnauwde...maar ik blijf bij mijn standpunt dat ze de tank nooit hadden mogen verkopen!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 16 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Zojuist ontving ik een e-mailtje van het Liberty Park. Ik had dit topic nog niet gelezen, maar direct betrokkene (het park) spreekt mij aan aangaande de uitspraken in de openingspost. Deze zouden onjuist zijn. Ik kan onmogelijk een oordeel hierover vellen, het is een woord tegen een woord. Dat zal ik dan ook niet doen, maar ik vind het wel belangrijk dat ook het geluid van de andere partij hier te lezen is.

Aldus het volgende:

Ik lees in de e-mail dat er die dag slechts één tour is geweest, waarbij in totaal slechts één medewerker/vrijwilliger van het park aanwezig was. Navraag bij die persoon leert dat de medewerker een totaal andere herinnering heeft aan de dag. De uitspraken, zoals deze in de openingspost staan, worden als pertinent onjuist ervaren. Het Liberty Park kan verder weinig met de openingspost, omdat men er zich niet tegen kan verweren. Het is woord tegen een woord. Opgeroepen wordt, om vooral met constructieve kritiek te komen, en onnodig zwart maken te voorkomen.

Nu is het zo dat ik mij persoonlijk niet in deze discussie wil mengen, deze post is daarom ook geen oordeel over Sgt. Gallée, noch het park, maar enkel een publicatie van de inhoud van de mail die ik ontving, omdat het park zich tenslotte moet kunnen verdedigen. Aangezien niemand de uitspraken, of de ontkenning, hard kan maken, stel ik voor de uitspraken ook naar die waarde te schatten. Maak vooral zelf een bezoek aan het park en vorm een eigen oordeel. Wie er gelijk heeft is daarom ook geen belangrijke vraag.

Op persoonlijke titel wil wel kwijt dat het belangrijk is/blijft om altijd het een en ander in perspectief te blijven zien. Tenslotte zouden wij als forumleden elk museumbezoek moeten propageren, en wat mij betreft is er nog altijd voldoende te zien in het Liberty Park. Ook heb ik een goed gevoel bij de nieuwe leiding in het park en ben ik erg benieuwd wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
jeffie
Lid

Bericht door jeffie »

Ik wil me ook eigenlijk buiten deze discussie houden maar wil toch even iets kwijt.

Het blijft woord tegen woord dus best lastig. Maar ik denk niet dat Gallée aka Björn dit zomaar uit zijn duim zuigt. Ik zou me ook niet kunnen bedenken welke voordelen Björn met dit verhaal ( als het verzonnen is ) kan behalen. Daarom lijkt het me zeer sterk dat Björn dit verzonnen heeft.
Maar zoals ik al zei blijft het, het woord van Björn tegen het woord van de medewerker/vrijwilliger.

Hoop dat je voor de rest een leuke dag heb gehad Björn.
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Er heeft afgelopen zaterdag een paginagroot artikel in Dagblad De Limburg hierover gestaan, zal eens kijken of ik de krant van zaterdag nog heb.
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 16 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Het topic werd door Sgt. Gallée zelf "geruchten" genoemd, dus ik denk dat hij het goed bedoeld. Het komt alleen wat zwaar over, om welke reden ik een e-mailtje ontving. Als een willekeurig lid van dit forum iets fout doet ergens anders, dan vinden we het ook raar als het hele forum erop aangekeken wordt. Dus mocht die vrijwilliger iets gezegd hebben dat niet zo leuk is, dan mag je nog niet het Liberty Park erop afrekenen. Ik vind deze musea daar een veel te belangrijke functie voor hebben. En het is ook niet voor niets dat Sgt. Gallée er naartoe gegaan is; dat is denk ik niet omdat hij het museum haat, maar juist omdat hij het belangrijk vindt. Zeg ik dat zo goed Bjørn? Het zou ankel jammer zijn dat door miscommunicatie een beeld ontstaat over het museum waardoor het de belangrijke functie zou verliezen die het heeft. Vandaar dat voor mij ook niet belangrijk is wie er gelijk heeft, maar meer dat we er samen uitkomen en dat ook het museum hier kan reageren. Dat hebben ze nu in de vorm van mijn post kunnen doen.

Verschillende leden van dit forum hebben contact gehad met het huidige bestuur van het park, ook over de verkoop van de tank, en voor zover ik weet gaf dat aanleiding voor een positiever toekomstbeeld. Ik ben benieuwd hoe het museum zich nu op de toekomst richt en moeten we dit op een gegeven moment maar achter ons laten: het is nu eenmaal gebeurt en terugdraaien gaat niet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
pedulla
Lid

Bericht door pedulla »

Enkele weken geleden voor het eerst sinds tijden weer een keer in Overloon, in het museum, geweest.

Ik ben geinteresseerd in WWI en WWII maar ben absoluut niet zo gedreven als vele van jullie zijn.

Ik was toch wel onder de indruk van de voorstellingen die te zien waren in de voor mij nieuwe hal. Of het dan echt of replica's zijn (voor mij niet te onderscheiden) maakt mij niet uit en ik denk dat dit ook geldt voor "het grote publiek".

Wel ben ik van mening dat het er wel bij mag staan óf iets een replica is, dat heb ik gemist.

Als we nu allemaal er voor proberen te zorgen dat er véél meer bezoekers naar het museum gaan dan is het waarschijnlijk niet nodig om echte spullen te verkopen om een gezondere situatie te krijgen.

Mijn inziens heb je meer aan een geopend museum met enkele replica's dan aan een gesloten museum, eventueel met schulden, met allemaal origineel spul.
Sgt. Gallée
Lid

Het waren ook 'geruchten'...en neem van mij aan ik zuig niks uit mijn duim. Ik heb het letterlijk opgeschreven zoals zij het mij heeft verteld. Dit heeft niks te maken met zwart maken, ik stelde een vraag die werd beantwoord. Ik kreeg toen het gevoel van een 'wijzende vinger'. Het was niet de bedoeling het museum zwart te maken o.i.d. ik vertelde alleen wat er speelde. Verder stimuleer ik het bestaan van deze musea's, ik vind eht erg belangrijk dat mensen kunnen zien wat er allemaal is gebeurd etc. Ik zal het museum zodra ik tijd heb, hier een mail over sturen.

Nogmaals: het museum is uiteraard een pracht iniatief, ik informeerde alleen maar naar de desbetreffende tank.

ps. Proos prima verwoord :)
carmella
Lid

Bericht door carmella »

Het is toch jammer dat een museum zoals het Liberty Park zo negatief in de belangstelling staat door de vele kritieken.
Maar wees nu eens eerlijk, wat is er allemaal niet gebeurt, het zal dan niet allemaal de schuld zijn van de leiding, maar deze mensen zijn toch wel verantwoordelijk. Een suppoost die betalende mensen op deze manier te woord staat is in mijn ogen direkt suppoost af.
Maar als de direktie van het museum een interview geeft zoals bij ons in de Limburger dan kan de rest van het personeel toch ook bot reageren.
Het wordt tijd dat er deskundige mensen opstaan om dit prachtige stuk geschiedenis op een ongelooflijk mooie lokatie met alle faciliteiten, in goede banen te leiden.
Museum Overloon stond voor een paar jaar terug in de RODE cijfers, zij hebben met de komst van het Liberty Park de kans gekregen om een doorstart te maken. Is er hier misschien een ondeskundige leiding aan het "werk"
Plaats reactie