Een kleine impressie van onze bezigheden in Normandië.
http://2.upload.dailymotion.com/registe ... 0c/3661125
Hoewel het filmpje veel re-enactors toont die de hele week in uniform liepen, deden wij dat niet. Wij trokken een WW2 uniform aan op het moment dat we gingen springen. Is ook eigenlijk wel logish, omdat ons team ook actieve militairen en veteranen (Korea, Vietnam) bevat. De man die je ziet landen met de 3 vlaggetjes heeft 2 purple hearts en de man die je ziet praten voor die jeep is een Korea veteraan.
We hebben 3 sprongen gemaakt, het filmpje toont de eerste in Carentan.
Op 5 juni hebben we een nachtsprong gemaakt op Liesville sur Douve. Dat gaf toch wel een heel apart gevoel, je fantasie slaat dan ook wel een beetje op hol.
Na deze sprong hebben we natuurlijk een party gehouden ergens afgelegen. Om c.a. 03h30 june 6th heeft een nu actief dienende majoor van het 3 BAT 504PIR ons onze wings opgespeld.
Zaterdag 9 juni hebben we gesprongen op de 507PIR DZ bij Amfreville naast Timmes Orchard. Commander Thain is daar nu ook.
Een aantal van ons hebben daarna nog de route gelopen over de "geheime weg" naar La Fiere en hebben naast greppels ook de rivier de Merderet moeten doorwaden.
Op het filmpje ben ik de 3e die je ziet landen.
We hebben een leuke tijd gehad met o.a. Jake McNiece en Reed Pelfrey, natuurlijk hebben ze mijn para logboek gesigneerd (en nog veel meer natuurlijk).
Col. Smith 507PIR wist mij te vertellen dat ik inderdaad nooit een paratrooper zou zijn geworden in die dagen. Volgens de toenmalige richtlijnen zou ik 4 inches te lang zijn. Bovendien zou ik te zwaar zijn, zij zochten mensen tot c.a. 168 pond, doe er bij mij maar 40 bij en dat terwijl ik al 53 pond ben kwijtgeraakt om dit uberhaubt te kunnen doen dit jaar.
Anecdote die Col. Smith vertelde:
Col. Smith was op de dag dat hij was geland neergeschoten en door de Duitsers naar het hospitaal gebracht. Nadat hij bijgekomen was, stond er een Duitser met een karabijn naast zijn bed. Toen de arts kwam, vroeg hij deze waarom hij bewaakt werd, hij zij dat hij vanwege zijn verwondingen toch niet weg kon vluchten. De arts antwoorde en vertelde hem dat deze Duitser niet op wacht stond, maar dat deze hem had neergeschoten. De arts vertelde vervolgens dat de Duitser was gekomen om te zien hoe het met hem ging en hem zijn excuses aan te bieden.
Next jumps: Operation Market Garden.
Gr.
Too Tall