bezoek aan Theresienstadt

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
gvdbor
Lid
Contacteer:

bezoek aan Theresienstadt

Bericht door gvdbor »

Zoals aangekondigd in een ander topic hierbij mijn verslag van ons (echtgenote en ik) bezoek aan theresienstadt, waarbij ik nadrukkelijk wil vermelden dat ik geenszins de bedoeling zou hebben andere topics hiermee te willen verbeteren/herschrijven oid.
Ook claim ik niet dat ik hier de alwetende info zou verstrekken. Het is de info zoals ik die meen gehoord te hebben. Het is me al duidelijk geworden dat 3 gidsen 3 verhalen vertellen dus wie zijn wij (op dit forum) om alles geheel op juistheid te hebben. Het is het verhaal zoals ik met redelijk Engels heb begrepen (maar misschien hier en daar wel verkeerd heb geinterpreteerd)

Jaarlijks maken wij een stedentrip, Barcelona, Londen en nu dus Praag. Ik was verheugd toen mijn vrouw vertelde dat een collega haar had geinteresseerd voor Theresienstadt. Normaliter heeft ze nooit zoveel interesse in dingen die met WO1 of 2 te maken hebben, maar nu was ze dus in de ban geraakt.
Lezend over Theresienstadt kwam ik erachter dat in het zgn. Kleine Fort ook de cel moest zijn van Gavrilo Princip, (de moordenaar van Frans Ferdinand, de rechtstreekse aanleiding voor WO1) Omdat ik me de laatste tijd meer ben gaan interesseren voor WO1 sprak dit me extra aan.
In Praag dus op zoek naar een manier om bij Theresienstadt te komen. Als je er bekend zou zijn dan weet je een bepaalde bushalte te vinden waar om het uur een bus voor een scheet en drie knikkers daarnaartoe gaat, maar dat wisten wij dus nog niet. We hebben dus een citytour gevonden die voor omgerekend zo'n 30 euro pp ons incl. toegang, rit, gids etc daarnaartoe bracht.

Na een rit van een uurtje waren we bij Theresienstadt.
We gingen eerst bij de kleine vesting kijken. Voor WO2 diende het al als gevangenis voor staatsgevaarlijke lieden en in WO2 heeft de gestapo dat voortgezet;

De entree bij het kerkhof:

Afbeelding

Daarna gingen we met een nieuwe, ook weer Engelstalige gids de Vesting zelf binnen en bekeken daar de nodige gebouwen, allereerst de entree, waar de gevangenen werden ingeschreven:

Afbeelding

het schrijven "arbeit macht frei", symbool voor elk kamp ontbreekt hier ook niet, wat ik wel een beetje jammer vond dat de verfkwaliteit wel zodanig was dat overduidelijk bleek dat het allemaal (waarschijnlijk meerdere malen) overgeverfd was.

Afbeelding

Op de binnenplaats hangt (zoals ook al elders was geschreven in iemands verslag, inderdaad gewoon een drukkende sfeer. Je kunt je gewoon vrij eenvoudig voorstellen dat mensen daar urenlang appel hielden en waar een forumgenoot zich kon voorstellen dat in een zekere hoek van die plaats wel iemand volledig in mekaar zou zijn geslagen, dat moet dan haast wel deze hoek zijn:

Afbeelding

De gevangenen hadden het niet breed, met zijn allen (ik meen zo'n 100) slapen op deze 3hoogstapelbedden.

Afbeelding

En toen kwam Imageshack, waar ik deze foto's mee host in de problemen. Ik krijg er even geen contact meer mee. Om te voorkomen dat ik straks dit topic om een of ander reden kwijt ben plaats ik hem eerst maar, ga ik er tzt wel mee verder.
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Inmiddels heb ik weer contact.

De stapelbedden:

Afbeelding

Overigens was dit nog relatief luxe tov van Joodse gevangenen. Die werden gewoon met een man of 60 in een klein ongeventileerd hok gepropt (wij stonden er een halve minuut met 10 man en dat was al benauwend)

Even een tijdsprong naar WO1:

Hier was Gavrilo Princip gedurende 2 jaar opgesloten:

Afbeelding

Hij zat in Cel 1 van de solocellen:

Afbeelding

Gelukkig vinden hier tegenwoordig mooier dingen plaats:

Afbeelding

Op deze plek werd een massagraf ontdekt:

Afbeelding

En toen gingen we naar de eigenlijke vesting.
Dit was destijds (18e eeuw) gebouwd als garnizoenstad voor ongeveer 5000 mensen.
Het stadje wat alleraardigst aandoet is dus helemaal ommuurd, met grachten en al, en moest nu dienst gaan doen als kamp (voorbeeldkamp van Hitler: Der fuhrer schenkt die juden ein stadt- let niet op het Duits)
Alleen moesten er nu 50.000 mensen komen wonen onder tamelijk beroerde omstandigheden (maar waarschijnlijk over de grote linie wel beter dan de bekende vernietiginskampen)
Het stadje is nog intact en in het voormalige jongenshuis (gezinnen werden uit elkaar gehaald) is nu een museum gevestigd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er hebben zo'n 11.000 kinderen in het kamp verbleven. Daar zijn ook de nodige tekeningen door gemaakt die later op diverse verstopplaatsen zijn teruggevonden:

Afbeelding

We hadden helaas maar weinig tijd om wat rond te struinen, nadeel als je met een groep bent. We kwamen nog wel met een stel Amerikanen in contact. Een echtpaar. Zij vertelde ons dat ze actrice was in Amerika en daar optredens verzorgde, educatief karakter voor scholen. De reden dat ze nu in Theresienstadt was, was omdat ze het stuk: "Hana's Suitcase" hadden gebracht, oftewel Hana's koffer.

Afbeelding

wie kinderen heeft van een jaar of 10 kan ik dit boekje beslist aanraden. Over de inhoud vertel ik niet alteveel, gaat over een joods meisje wat met haar broer in Theresienstadt terecht komt. Het meisje wordt vergast in Auschwitz, haar broer overleeft het en leeft nog steeds in Toronto. De amerikaanse die ik ontmoette heeft hem ontmoet.

Toen ik eenmaal thuiswas heb ik gelijk het boek Theresienstadt bij de bieb besteld en heb me er nu nogal in vastgebeten.

Via forummer Kleine Feldmaus ben ik erachter gekomen dat er ook een DVD van is, die ik inmiddels besteld heb. Nogmaals dank voor je uitzoekerij.

Na het lezen van de boeken ben ik zo "dichtbij" het kamp gekomen dat ik zeker weet dat ik nog een keer terug wil, maar nu op eigen houtje en daar een dagje wil rondflaneren om zodoende veel meer alles op me in te laten werken.
jeffie
Lid

Bericht door jeffie »

Bedankt voor het tonen van de foto’s en het verslag. Netjes en goed verzorgd.

Erg indrukkwekend ziet het er uit. Het klinkt raar maar ik bedoel het op een goede mannier maar deze plek staat wel op me verlanglijstje om te bezoeken. Nadeel is alleen dat het niet om de hoek ligt.

Had al aardig wat foto materiaal gezien, van een vriend van me die er geweest was en dit forum. Ook op andere forums en internet. Heb je misschien nog meer foto’s van de begraafplaats? En weet je toevallig hoeveel mensen hier liggen?

Nogmaals bedankt voor de beelden en uitleg.
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

meer foto's heb ik niet.

en wat de begraafplaats betreft;

in het begin werd er begraven maar vanwege de hoge grondwaterstand werden de lijken omhooggestuwd. Daarna is men overgegaan tot cremeren. Aanvankelijk werd het as in urnen bewaard maar daar was op een gegeven moment ook geen plaats meer voor, toen werd het as, geheel tegen het joodse gebruik in, uitgestrooid over de rivier.

en het gegeven dat het niet om de hoek ligt:

Hou http://www.skyeurope.com in de gaten. In sommige perioden vlieg je echt heel goedkoop. Afhankelijk van het aantal personen waarmee je gaat kan het relatief goedkoop zijn om te gaan vliegen, goedkoop pensionnetje zoeken etc.

een andere optie waar ik nog weleens dankbaar gebruik van maak: Ik heb een broer met een auto van de zaak. Gelukkig is hij ook nogal eens makkelijk geinteresseerd te maken in mijn interesses, (Oradour bijvoorbeeld) En dan reis je dus voor niks. Zit je alleen met je overnachting. Een jeugdherberg biedt dan nog wel eens oplossing (overnachtingen voor soms 8 euro pp)
jeffie
Lid

Bericht door jeffie »

Bedankt voor de aanvullende informatie Gijs.

Bent u naar Oradour geweest? Kan u daar ook aub een verlag van maken of foto’s posten in een nieuw topic? Ik zelf zal Normandie deze/volgende week weer bezoeken, daarna de Obersalzberg. Maar Oradour sur Glane komt hoop ik ook aan de beurt ( een andere keer ). Lijkt me erg interessant en indrukwekkend om daar te zijn.

Als u het niet ziet zitten om het te posten, en u heeft foto’s kan u ze ook mailen of PMen naar me. Maar ik denk dat u een groot aantal andere menen ook een plezier kan doen als u een topic er over maakt. Als u uiteraard tijd heeft en zin, en het belangrijkste foto’s.

** Edit **

Nu ik er aan denk heeft u dit volgens mij al eens gedaan. Ook met dat filmpje wat ik me nog kan herinneren. ( toch bedankt ;) )
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

ja klopt het filmpje is van mij en te zien op

http://home.hetnet.nl/~g.vandenbor/oradoursurglane.wmv

Op mijn eigen site http://www.gijsvandenbor.nl staan onder de link "foto's" ook nog foto's van Oradour en mocht iemand er in geinteresseerd zijn dan weet ik nog wel een goedkoop hostel (lees jeugdherberg) daar een kilometer of 15 vandaan.

En ik kan overigens gewoon met "je" aangesproken worden hoor, ben pas 44
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

oh ja, mbt Oradour, schiet me net te binnen. Een internetkennis van me heeft al mijn foto's van Oradour op zijn site gezet:

http://www.mikekemble.com/ww2/oradour.html

en dan helemaal naar onderen scrollen.
viny
Lid

Bericht door viny »

Wat een mooie foto's, erg indrukwekkend.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Kleine Feldmaus
Lid

Bericht door Kleine Feldmaus »

Het is inderdaad een aantal keren overgeschilderd na een grote overstroming, waardoor alle gebouwen een aantal meter onder water stonden.

Zie foto (van internet)
Afbeelding
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Theresienstadt

Bericht door asjemenou »

Goed dat je dat je ons deze foto´s laat zien (jij ook Kleine Feldmaus voor je reisverslag). Het blijft altijd indrukwekkend om zoiets te zien. Zulke kampen tonen toch wel aan of hoe onmenselijk het Nazi systeem was. En dan te bedenken dat er mensen zijn die beweren dat de jodenvervolging nooit heeft plaats gevonden. Zo´n kamp is toch wel een overduidelijk en tastbaar bewijs van deze jodenvervolging. Dit verzin je niet zomaar even en zet je ook niet zomaar even in scéne.
Plaats reactie