Ook claim ik niet dat ik hier de alwetende info zou verstrekken. Het is de info zoals ik die meen gehoord te hebben. Het is me al duidelijk geworden dat 3 gidsen 3 verhalen vertellen dus wie zijn wij (op dit forum) om alles geheel op juistheid te hebben. Het is het verhaal zoals ik met redelijk Engels heb begrepen (maar misschien hier en daar wel verkeerd heb geinterpreteerd)
Jaarlijks maken wij een stedentrip, Barcelona, Londen en nu dus Praag. Ik was verheugd toen mijn vrouw vertelde dat een collega haar had geinteresseerd voor Theresienstadt. Normaliter heeft ze nooit zoveel interesse in dingen die met WO1 of 2 te maken hebben, maar nu was ze dus in de ban geraakt.
Lezend over Theresienstadt kwam ik erachter dat in het zgn. Kleine Fort ook de cel moest zijn van Gavrilo Princip, (de moordenaar van Frans Ferdinand, de rechtstreekse aanleiding voor WO1) Omdat ik me de laatste tijd meer ben gaan interesseren voor WO1 sprak dit me extra aan.
In Praag dus op zoek naar een manier om bij Theresienstadt te komen. Als je er bekend zou zijn dan weet je een bepaalde bushalte te vinden waar om het uur een bus voor een scheet en drie knikkers daarnaartoe gaat, maar dat wisten wij dus nog niet. We hebben dus een citytour gevonden die voor omgerekend zo'n 30 euro pp ons incl. toegang, rit, gids etc daarnaartoe bracht.
Na een rit van een uurtje waren we bij Theresienstadt.
We gingen eerst bij de kleine vesting kijken. Voor WO2 diende het al als gevangenis voor staatsgevaarlijke lieden en in WO2 heeft de gestapo dat voortgezet;
De entree bij het kerkhof:

Daarna gingen we met een nieuwe, ook weer Engelstalige gids de Vesting zelf binnen en bekeken daar de nodige gebouwen, allereerst de entree, waar de gevangenen werden ingeschreven:

het schrijven "arbeit macht frei", symbool voor elk kamp ontbreekt hier ook niet, wat ik wel een beetje jammer vond dat de verfkwaliteit wel zodanig was dat overduidelijk bleek dat het allemaal (waarschijnlijk meerdere malen) overgeverfd was.

Op de binnenplaats hangt (zoals ook al elders was geschreven in iemands verslag, inderdaad gewoon een drukkende sfeer. Je kunt je gewoon vrij eenvoudig voorstellen dat mensen daar urenlang appel hielden en waar een forumgenoot zich kon voorstellen dat in een zekere hoek van die plaats wel iemand volledig in mekaar zou zijn geslagen, dat moet dan haast wel deze hoek zijn:

De gevangenen hadden het niet breed, met zijn allen (ik meen zo'n 100) slapen op deze 3hoogstapelbedden.

En toen kwam Imageshack, waar ik deze foto's mee host in de problemen. Ik krijg er even geen contact meer mee. Om te voorkomen dat ik straks dit topic om een of ander reden kwijt ben plaats ik hem eerst maar, ga ik er tzt wel mee verder.