Debrief Normandië 2007

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Patrick Brion
Lid

Debrief Normandië 2007

Bericht door Patrick Brion »

Beste leden van het forum,

Ik weet niet als het "üblich" is een kleine debriefing te doen over voorbije evenementen.

Van 30 mei tot 6 juni was ik te Carentan om de diverse evenementen te coveren qua beeld.

Hier enkele indrukken...

1. Organisatorisch was het een complete ramp :

a. Het Liberty Camp te Carentan werd quasi geboycot door het stadsbestuur van Carentan. Zo werden bij de aankomst van enkele tanks (M18 en M4) een stukje trottoir beschadigd. Onmiddellijk werd door de burgermeester een algemeen verbod over het gebruik van de tanks opgesteld. Daarmee was het konvooi voor de volgende dag al een stukje kleiner en minder interessant. Vooral voor de mensen die ongeveer 1500 Euro hadden uitgegeven om met oplegger de M4 (trouwens van Canadese makelij !!!) naar Carentan te brengen, een opdoffer...

b. De organisator van het camp op de Hippodrome te Carentan moet wellicht gek geworden zijn. Ondanks prachtig weer en een grote opkomst aan publiek mocht hij van de stad geen inkom verlangen, maar had wel hopen kosten. Ik denk persoonlijk dat 2 Euro inkom voor volwassenen en 1 Euro voor kinderen niet een groot probleem kan zijn, gezien de veelzijdigheid van activiteiten op de hippodroom. Fred, de organisator, kan ik enkel maar zeggen "Hut ab" en laat de kop niet hangen. Ik vrees echter dat volgend jaar in Carentan bitter weinig zal gebeuren.

c. De "herdenkingsmars", georganiseerd door het museum Dead Man's Corner, was blijkbaar enkel gericht op "hoe snel kan ik geld verdienen, zonder er iets te moeten voor doen?". Rond 300 gemotiveerde mensen, tot op de tanden gepakt en gezakt, namen aan de mars deel, die door een prachtig landschap en de Normandische bocage trok. Het weer was aan hun kant, maar zou tijdens de namiddag voor tientallen "slachtoffers" zorgen. Iedere deelnemer moest 15 Euro deelname betalen. Op zich al een aardig bedrag, only to be there. Ik had dan ook verwacht van de organisatie van DMC dat ze op zijn minst, gezien het zeer warme weer, enkele punten met water hadden voorzien of een licht middagmaal (wat zeker niet zoveel kan kosten). Maar mijn hoop loste zich op na de middag. De mars zelf en de deelnemers waren simply great. Maar de vertragingen lieten zich opstapelen door het feit dat de keitoffe Engelse Sergeant-Major regelmatig zijn kolonne bijeen moest trekken, wat natuurlijk de nodige extra tijd nodig had.
De aankomst aan het DMC was prachtig, veel volk. Nadien moesten de vermoeide troepen noch de lange Purple Heart lane tot Carentan stappen, waarbij een pauze werd gemaakt om de troepen te voet (terecht trouwens !!!) voor de enkele aanwezige pantservoertuigen te laten marcheren.

Om 18.00 Hr kwam de kolonne te Carentan aan, waar niemand meer stond. Hoe zielig en demotiverend voor de mensen die de mars hadden uitgestapt.

Op het marktplein van Carentan werd dan de kolonne opgedoekt. Op dit punt had de organisatie terug moeten overnemen en de kolonne naar de Hippodrome moeten brengen, waar nog steeds duizenden mensen aanwezig waren. Dit had een prachtig effect geweest... Spijtig, verdane kans !

Ook het terugbrengen van de mensen die (moesten) opgeven, was slecht georganiseerd. Een walkie-talkie te geven aan de marsleider (de Britse Sergeant-Major die de troepen voorbeeldig aanvoerde !) had veel problemen kunnen vermijden. Twee jeeps (thanks to our British friends) reden op en af en wellicht ook zonder enige vergoeding van de kant van DMC.

Fazit : 300 deelnemers x 15 Euro = is goed verdiend geld, zonder moeite...

d. De kolonne door Carentan was niet slecht, mede door de aanwezigheid van enkele U.S. veteranen en werd te Carentan zeer goed onthaald, mede door het prachtige weer. Hier een kleine randbemerking van mij persoonlijk : het valt op hoeveel voertuigen rondrijden, maar blijkbaar geen zin hebben gezamenlijk aan een manifestatie deel te nemen. Stel je het effect voor van 200 voertuigen, want zoveel waren zeker in de streek aanwezig... United we are stronger ???

e. Het Liberty Jump team deed, eens te meer, zijn reputatie alle eer aan. Prachtige jumps en vooral de man met de Stars en Stripes kon op zeer veel bijval rekenen.

2. Tijdens mijn rondritten in de streek leerde ik ook de reenactors van het FJR. 6 kennen die door het DMC te Carentan waren uitgenodigd. Discipline en voortreffelijke samenwerking was het resultaat. Ik heb trouwens met hen op het UTAH beach en te Azeville prachtige foto's gemaakt. Diegenen die interesse hebben om ze te zien, send me an email ! Dat waren prachtige ensceneringen...

3. Te St.-Mère-Eglise was aardig wat activiteiten en ze moesten niet onderdoen voor Carentan. Ik denk trouwens dat volgend jaar de meeste troepen na het débacle te Carentan zich naar daar zullen verplaatsen.

4. Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat de stad Carentan dit soort evenementen liever kwijt als rijk is. Een concreet bewijs hiervoor is dat vanaf 5 juni er geen restauratie meer was, de stroom werd afgezet om de nog aanwezige mensen duidelijk te doen verstaan dat ze konden vertrekken. Vive la France ?

5. Al bij al enkele mooie dagen en veel nieuwe mensen leren kennen, 2500 foto's gemaakt en een video die binnenkort zou moeten klaar zijn.

Vilvoorde reporting off !

Patrick
Plaats reactie