Bezienswaardigheden in Nederland/België

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

racefiets schreef:In nieuwdorp zit een mooi museum, deze is maar 1 zaterdag in de maand open maar met een telefoontje is er meestal wel een andere afspraak te maken. (museum infatuate) Verder heb je nog de bunkerstichting die een aantal dagen open is. In west kapelle heb je volgens mij nog het polderhuis die ook wel eens een oorlog expositie heeft. Wat er momenteel zit weet ik niet. Verder heb je in oostburg het Oorlogsmuseum Switch Back. Er staan her en der voldoende bunkers in de duinen en verspreid over zeeland. Lokaties zijn via de website van de stichting bunkerbehoud wel te traceren.
Oke dan, ik denk dat ik hier wel mee verder kom, bedankt he! :lol: :wink:
JackAll
Lid

Bericht door JackAll »

@ Wouter:
Bedankt. Is het een groot museum, veel te zien ? Is het de moeite om helemaal van Belgie naar Nederland te gaan ?
Zekerheden maken oorlogen mogelijk, onzekerheden de vrede.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

JackAll schreef:Is het de moeite om helemaal van Belgie naar Nederland te gaan ?
Zeker! Het beste openbare museum van Nederland!
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 38 keer

Bericht door racefiets »

Als je nog in de buurt van Hoogerheide komt daar zit ook nog wel een aardig museum. Zit vlakbij de voormalige kazerne/ schietbanen. De eigenaar had vroeger een museum in sinoutskerke maar is daarnaartoe verhuisd.
JackAll
Lid

Bericht door JackAll »

Oke, bedankt jongens. =)
Zekerheden maken oorlogen mogelijk, onzekerheden de vrede.
übersoldier
Lid

Bericht door übersoldier »

het Fort Breendonk in Breendonk ( nabij Antwerpen) is onbekend maar een zeer indrukwekkend muzeum. Verder is het Legermuzeum in Brussel ( jubelpark) aan te raden, het heeft een gigantische verzameling.

In Oostende heb je de Atlantic wall een goed muzeum met veel intacte bunkers.
In Ieper heb je het muzeum "In Flanders Fields" dit is een heel goed wo1 muzeum ( het beste van België)

ook mooi is de dodengang , en de Ijzertoren ( hier kun je bijv. samples van chloor- en mosterdgas ruiken) ook zijn er in beide muzea reconstructies van loopgraven.

Tyne Cot cementary is erg indrukwekkend ,maar heeft een piepklein muzeumpje maar is voor de rest zeer indrukwekkend.
und jetzt gibt es totaler Krieg !
Bart Geraerts
Lid
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Fort Breendonk onbekend...? Dat is een van de meest bekende. Helaas wordt er niks gezegd over het fort zelf (dat vind ik jammer), en wordt alle aandacht gelegd op het Auffanglager dat ervan gemaakt is...
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
übersoldier
Lid

Bericht door übersoldier »

hier in Nederland is Fort Breendonk vreselijk onbekend, in geen enkel geschiedenisboek wordt het genoemd.
In Nederland schijnt alles om Vucht en Westerbork te draaien.
und jetzt gibt es totaler Krieg !
Timmy93
Lid

Bericht door Timmy93 »

JackAll schreef:Weet er toevallig iemand of dat er goede museas zijn m.b.t Market Garden, maar dan wel over her para deel. Ik ben zowat belangrijke plaatsen aan het bezoeken en nu kom ik in Nederland. Iemand wat goede adressen etc ?

Inderdaad Hotel hartenstein, Oosterbeek (aanrader) is echt een van de mooiste ''market-garden'' museum van Nederland.
ik raad je dan ook aan om dit museum te bezoeken.
ben er zelf al 2 keer geweest en blijf het nog steeds mooi vinden.

MVG Tim
If I die, my blood is on your hands.
Oke aslong is dont gets on my shoes
SV Kenny
Lid
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

übersoldier schreef: In Ieper heb je het muzeum "In Flanders Fields" dit is een heel goed wo1 muzeum ( het beste van België)
Het in Flanders Field Museum vind ik nu niet zo geweldig.
Zo veel origineel wo1 spullen zijn er niet te zien.
Dit is meer een museum voor mensen die die liever wat alternatieve musea bezoeken, waar meer de ervaring telt in plaats van de spullen die gebruikt zijn tijdens de oorlog. Maar ik zie liever de oorlogsspullen, als ik de ervaring wil beleven lees ik wel een boek of kijk ik wel een film. :wink:
Plaats reactie