Museum Baugnez 44 Historical Center

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Bradley
Lid

Museum Baugnez 44 Historical Center

Bericht door Bradley »

Ik vond het de moeite om voor dit nieuwe museum een topic te openen. Iedereen heeft wel al eens gehoord over het bloedbad van Malmedy ( Malmedy masacre) tijdens Het Ardennenoffensief. De beroemde Duitse aanvoerder Peiper liet er een kleine 90 Amerikaanse GI's executeren. Dit museum is bijna helemaal gewijd aan deze gebeurtenis.

Het museum is echter nog in aanbouw maar zal op 18 decembet 2007 geopend worden voor het publiek.
koos24
Lid

Re: Museum Baugnez 44 Historical Center

Bericht door koos24 »

Bradley schreef:Ik vond het de moeite om voor dit nieuwe museum een topic te openen. Iedereen heeft wel al eens gehoord over het bloedbad van Malmedy ( Malmedy masacre) tijdens Het Ardennenoffensief. De beroemde Duitse aanvoerder Peiper liet er een kleine 90 Amerikaanse GI's executeren. Dit museum is bijna helemaal gewijd aan deze gebeurtenis.

Het museum is echter nog in aanbouw maar zal op 18 decembet 2007 geopend worden voor het publiek.
Peiper was niet eens in de buurt. Het is en blijft een raadselachtige geschiedenis maar wel is duidelijk geworden dat Jochen Peiper NIET betrokken was bij deze moord. Overigens is hij hier in eerste instantie na de oorlog wel voor veroordeeld.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Bradley
Lid

Bericht door Bradley »

het waren wel degelijk troepen van Peiper die de Amerikanen hebben geexecuteerd. Dit staat in tientallen bronnen zo vermeld.
koos24
Lid

Re: Museum Baugnez 44 Historical Center

Bericht door koos24 »

Bradley schreef: De beroemde Duitse aanvoerder Peiper liet er een kleine 90 Amerikaanse GI's executeren.

.

Je schreef dat Peiper dit liet doen, ik heb nooit gezegd dat Peipers troepen hier niet bij betrokken waren.
Er is nooit een bewijs geweest dat Peiper zelf enige betrokkenheid heeft gehad bij de slachting.

Dit alles is al eerder besproken op dit forum, lees daarvoor de draad:

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=148 ... sc&start=0

En dan in het bijzonder de postings van Harro o.a. deze waarin hij aangeeft wat in zijn ogen de ware schuldigen waren van het Baugnez drama.

De vraag is natuurlijk of er bevel is gegeven. Ik denk dat in eerste instantie de Duitse grenadiers in een paniekrefelex geschoten hebben en daarna de overlevenden vermoord hebben omdat ze in deze fase van de oorlog wel begrepen dat het bijna over was en dat ze van de getuigen af moesten om een rekening in de nabije toekomst te voorkomen. Op welk niveau daartoe besloten werd is moeilijk te bepalen. Als het bevel tot het vermoorden van de overlevenden door een hoge officier dan ga ik uit van Sturmbannführer Poetschke.

Voor alle duidelijkheid, Harro is een leraar geschiedenis die bezig is met een boek over het Ardennenoffensief omgeving Malmedy, tenminste dat schreef hij in een pm.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Bradley
Lid

Bericht door Bradley »

bedankt voor je informatie
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Voor de geïnteresseerden is hier de link. Ik had al een flyer gekregen over dit museum op La Gleize. Ik kijk er wel naar uit. Hoewel ik denk dat dit museum dicht zal aanleunen bij het Potteau-museum.
For King & Country
Plaats reactie