MASt Kaatsheuvel

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
aKoni
Lid
Ontvangen: 1 keer

MASt Kaatsheuvel

Bericht door aKoni »

Jullie kennen allemaal de Efteling. Dit pretpark ligt in het dorp Kaatsheuvel. Wat velen niet weten is dat Kaatsheuvel tijdens de Tweede Wereldoorlog de plek was waar een MASt lag (Munitions Ausgabe Stelle). Polte stuurde mij vorige week een PB met vragen over deze MASt en ik besloot daarna om mijn antwoord met iedereen te delen:

Op “Dolle Dinsdag” 5 september 1944 raakten de Duitsers in paniek. De geruchten dat de geallieerden al aan de grens van Nederland stonden en dat de bevrijding nog maar enkele dagen op zich liet wachten bracht hen ertoe om op de morgen van Dolle Dinsdag de MASt op te blazen. De kracht van de explosies was zo hevig dat er binnen een straal van 10 kilometer een groot aantal ruiten sneuvelde. Zo vertelde mijn oudste tante dat ze zich herinnerde dat de ruiten bij hun gesneuveld waren. Nadat de Duitsers de zaak hadden opgeblazen vertrokken zij in de richting van het noorden. Op de foto zie je de rookpluimen na de explosies en op de achtergrond zie je een deel van Kaatsheuvel en nog net de toren van de St. Jozefkerk.

Afbeelding

Het was een complex van de Luftwaffe dus er lag ongetwijfeld alleen maar munitie voor vliegtuigen opgeslagen. Op de plek waar nu de autoweg N261 gesitueerd is, lag vroeger het hoofdcomplex. Één van de toegangswegen genaamd "Adolf Hitler Straße", is nu de toegangsweg van een viaduct (de eerste op het stuk waar je 100 mag rijden, vanaf Tilburg gezien). Een andere toegangsweg ligt achter pretpark de Efteling. Tot ver in de jaren 90 lagen er nog bunkers, maar de laatste keer dat ik keek waren ze weg.

Er lag een zwembad bij één van de kleinere gebouwen. In de loop der tijd is het bedekt geraakt met bladeren en in de jaren 80 is er iemand in verdronken, waarna het gevuld werd met beton. Tevens vielen er in de jaren 80 nog een aantal doden door onontplofte munitie. Er gingen zo ook geruchten dat er kinderen waren overleden omdat ze een "granaat" hadden gevonden.

Waar "Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen" begint kun je in de bossen nog vele bomkraters vinden en hier en daar een schuttersputje.

Als je achter de Efteling de oude grote weg naar Loon op Zand oversteekt en het viaduct over gaat kom je een monument tegen voor de bevrijding van Kaatsheuvel met op het informatiebord tevens een stukje over de MASt. In de voet van dit monument zitten stukjes shrapnel verwerkt.

Afbeelding
toril
Lid

Bericht door toril »

Goede info Anton,
Er is in de boeken Brabant Bevrijd etc. ook nog wel wat te vinden.
Grappig is om te vermelden dat er daar nog een camping ligt die de naam Mast draagt.

-tom-
-the mind is a terrible thing to taste-
Nekaf
Lid

Bericht door Nekaf »

Mooi stuk.
Vwb schutterputjes ed, moet ik wel even reageren. Dit terrein
(Loonsche en Drunense duinen) is decennia lang gebruikt door defensie. Zelf heb ik in de jaren 80 menig schuttersputje en stelling moeten inrichten en gegraven. Kan het zijn dat je oude "koude oorlog" littekens, verward met wo2 overblijfselen?
aKoni
Lid

Bericht door aKoni »

Het gedeelte waar ik schuttersputjes vond werd niet gebruikt door defensie. :) Ze liggen namelijk vlak langs de hoofdweg bij de Efteling.
Polte
Lid

Bericht door Polte »

Nekaf schreef:Mooi stuk.
Vwb schutterputjes ed, moet ik wel even reageren. Dit terrein
(Loonsche en Drunense duinen) is decennia lang gebruikt door defensie. Zelf heb ik in de jaren 80 menig schuttersputje en stelling moeten inrichten en gegraven. Kan het zijn dat je oude "koude oorlog" littekens, verward met wo2 overblijfselen?
Als het goed is worden schuttersputten die na de oorlog zijn gegraven dichtgegooit... Kennis van mij zit ook in de defensie en die verteld mij dat dit verplicht is en iom staatsbosbeheer.
Nekaf
Lid

Bericht door Nekaf »

[quote="Polte
Als het goed is worden schuttersputten die na de oorlog zijn gegraven dichtgegooit... Kennis van mij zit ook in de defensie en die verteld mij dat dit verplicht is en iom staatsbosbeheer.[/quote]

Klopt helemaal tegenwoordig, maar als 80-er jaren dienstplichtigen namen we het allemaal niet zo nauw met de regelgeving. Het hele mileu gebeuren speelde toen bijna niet. Met grove bewegingen gooiden we ze dicht en sloten ze af dmv boomstammetjes, takken e.d. Alleen al om er van af te zijn. Schutterputjes graven en dichtgooien met alleen de pioschop was niet de hobby van Jan soldaat. Schuttersputjessporen uit die tijd zijn nog overal te vinden in defensiegebieden. Nogmaals ik spreek over de jaren 80 en niet over 2007.
Polte
Lid

Bericht door Polte »

Haha! Dat is te begrijpen natuurlijk!
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
aKoni
Lid

Bericht door aKoni »

Zo hoorde ik een verhaal dat iemand zijn losse flodders had begraven in de duinen zodat hij zijn geweer niet schoon hoefde te maken. :lol: :D
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

Toch wel intressant om een verhaal te horen van een gebeurtenis die zo dichtbij was.

Toen de Duitser terugtrokken hebben ze wel meer opgeblazen, zoals hier in Heusden waar ze het gemeentehuis (met hoge (uitkijk)toren) opbliezen. Terwijl er ruim 160 burgers in schuilde :|
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
aKoni
Lid

Bericht door aKoni »

Brabants Dagblad @ Woensdag 5 september 2007 - KAATSHEUVEL - Het oorlogsmonument achter De Horst in Kaatsheuvel biedt een troosteloze aanblik. Rond het monument woekert het onkruid en aan de overzijde van het monument ligt een grote berg dood hout. De voormalige milieuwachter Jan van Dongen meldt dat veel mensen zich ergeren.

Afbeelding
De Lions Club van Loon op Zand heeft het oorlogsmonument in de MASt achter De Horst in Kaatsheuvel geadopteerd. Kritiek op het onderhoud van de omgeving trekt André van Riel van de Lions Club zich persoonlijk aan. Foto Frank Trommelen

Het monument is vier jaar geleden geadopteerd door de Lions Club Loon op Zand. Die zorgde daarna ook voor bestrating en de aankleding rond het monument.
André van Riel van de Lions Club trekt zich de kritiek persoonlijk aan. Door twee gebroken ribben kan hij geen polshoogte nemen: "Natuurmonument zorgt voor het grof onderhoud. Daags voor Dodenherdenking gaan wij met een man of zes de boel helemaal schoonmaken, en zorgen we ervoor dat alles er piekfijn uitziet."
Hij sluit niet uit dat het onkruid door de overvloedige regen harder is gegroeid dan normaal. "Binnenkort vergadert de Lions Club en ik zal er zeker voor zorgen dat dit onderwerp op de agenda komt."
Volgens Frans Kapteijns van Natuurmonumenten is het dode hout met opzet verzameld. "Het zorgt voor nieuw leven. Dat is juist het mooie. Wij vinden dat de natuur niet te strak mag zijn."
Natuurmonumenten is met CDA-wethouder Hans Waijers van Loon op Zand in gesprek om de diepe kuilen met hoge wallen achter het monument op te knappen om ze te bewaren als historisch erfgoed. Om niet gezien te worden reden de Duitsers in de oorlog hun vrachtwagens in die kuilen vlakbij hun munitieopslagplaats "We willen daar ook een bordje bij gaan plaatsen." Volgens Kapteijns is het een kwestie van geld. "Ik hoop dat we er samen met de gemeente Loon op Zand uitkomen."
Ik ben er vorige week nog geweest en het ziet er inderdaad wat minder uit nu, maar goed een uurtje werk en het is weer mooi. Als het volgende maand nog niet gedaan is ga ik het zelf wel doen. :P
aKoni
Lid

Bericht door aKoni »

Ik ging vandaag op zoek naar resten van de bunkers en dit is het enige wat ik nog kon vinden:

Afbeelding
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het monument is inmiddels opgeknapt, door de rotary. Die hebben het al een hele tijd geleden geadopteerd. Zie ook de weblog van Jacky Smit. ;)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie