Vandaag was er een open-deur-dag bij fort eben emeal,en daar ben ik naartoe geweest.
Ik heb veel foto’s gemaakt,die zijn hieronder te vinden(als je op de link klik)
We waren om 11.45 vertrokken en om 11.55 waren we daar.We kwamen de ingang binnen en moesten we 5 euro betalen voor binnen te komen,toen we binnen waren konden we verschillende kamers bezoeken waar allemaal poppen met uniformen en andere spullen waren opgesteld.Ook waren er nog een aantal electriciteit generatoren te zien.Na een aantal minuten kwamen we aan bij het cafeteria waar een aantal medewerkers stonden om info te geven,de rondleiding begon rond 12.50 dus hadden we nog de tijd om het museum(op de onderste etage te bezoeken)In het museum waren veel wapenstukken en uniformen te zien.Er waren verschillende kamers die je kon bezoeken met een plattegrond,het waren veel kamers met verschillende Manuqeuns(Als ik het goed schrijf)Bijv een: Operatie kamer,Kapper,Lijkenkamer,Officiers kamer Enz.Deze kamers waren allemaal leuk om te zien.Toen we alles hadden gezien en het nog 5 minutjes duurde voordat de rondleiding begon zijn we maar teruggegaan waar we ons moesten verzamelen voor de rondleiding.De groep was niet groot dus dat was wel fijn.We zijn eerst naar een kamer gegaan waar een dia apparaat stond opgesteld waar uitleg werd gegeven hoe en wat fort eben emeal is en hoe het is aangevallen.Nadat deze uitleg gedaan was zijn we doorgegaan,toen kwamen we aan en moesten we door een dikke panzerdeur ong 60 trappen oplopen om op de 2de verdieping van het fort te komen.De gids heeft ons enkele dingen laten zien waaronder een lift,luchtventilator en andere grote dingen.Nadat zijn we weer verder gegaan en kwamen we weer een aantal kamers tegen waar weer mooie manuqeuns stonden.Nadat te bezichtigd hebben zijn we weer verder gelopen.Toen kwamen we aan in een kamer die onder een kanon stond,de gids vertelde dat in die kamer de hulzen neerkwamen van dat kanon,in het plafond was dus ook een groot ijzeren gat waarnaar je omhoog kon kijken.Toen zijn we verder gegaan en zijn we bij een lift aangekomen waar we met de voet 160 treden moesten beklimmen wilden we bij de geschutskoepel komen,eenmaal boven mochten we de geschutskoepel in en zag je nog de 2 kanonnen zitten,de gids vertelde weer enkele verhalen over deze geschutskoepel.Toen we de koepel hadden gezocht konden we weer naar onder,toen we onder waren en weer ff door een paar gangen liepen moesten we weer 160 treden omhoog om in een van de bunkers te komen waar je nog de 3 kannonen kon zien(eentje kon nog gedraaid worden).De gids vertelde over deze kannonnen hoe deze gericht moesten worden en hoe de munutie gebracht en afgevoerd werd.Toen we deze kannonen gezien hadden moesten we weer de trappen omlaag(waar je toch best moe van word al die trappen op en omlaag

Hier zijn de foto's: http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... id=2018128 (het kan zijn tot een aantal foto's meerde malen dubbel zijn,ook kan het ff duren voordat alle foto's gelaad zijn)
Ik hoop dat u heeft genoten van mijn verslag

Robin.