Tsjechië

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
rik3445
Lid

Tsjechië

Bericht door rik3445 »

Hallo Allemaal 8) ,

Over 2 weken ga ik met school een week naar Tsjechië, in de buurt van Praag. We gaan onder ander concentratiekamp Theresienstadt bezoeken.
Maar mijn vraag is: 'Zijn er in Praag nog winkeltjes of iets dergelijks waar je Wo2 'verzamelwaar' kunt kopen'?
Alvast bedankt!

Groeten :wink: ,
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Hallo,

Ik kom zelf regelmatig in tsjechië, er is daar nog genoeg materiaal te vinden. Maar ook in Tsjechië zijn veel verzamelaars en kennen ze de prijzen (vooral in Praag). Er zijn in praag ong een dertig tot veertig winkels die militaria of antiek(en militaria) verkopen. Zoek maar naar de military webring praga, daar staat een selectie op. Je hoeft je daar nooit te vervelen. Maar je moet de winkels wel weten te vinden. In praag liggen de winkels waar je echt leuke spullen kunt vinden niet in het centrum, maar vaak wel tot een half uur reistijd buiten het centrum in buitenwijken.

Ook zou je naar het panzermuseum in Lesany moeten, klein stukje onder Praag. En het techniek museum in Praag zelf is een echte aanrader.

Veel Plezier
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

mgschutze schreef:Hallo,

Ik kom zelf regelmatig in tsjechië, er is daar nog genoeg materiaal te vinden. Maar ook in Tsjechië zijn veel verzamelaars en kennen ze de prijzen (vooral in Praag). Er zijn in praag ong een dertig tot veertig winkels die militaria of antiek(en militaria) verkopen. Zoek maar naar de military webring praga, daar staat een selectie op. Je hoeft je daar nooit te vervelen. Maar je moet de winkels wel weten te vinden. In praag liggen de winkels waar je echt leuke spullen kunt vinden niet in het centrum, maar vaak wel tot een half uur reistijd buiten het centrum in buitenwijken.

Ook zou je naar het panzermuseum in Lesany moeten, klein stukje onder Praag. En het techniek museum in Praag zelf is een echte aanrader.

Veel Plezier
Hey,

Aha, harstikke bedankt!! Ik zal kijken of ik wat kan vinden. Ik denk niet dat ik naar een museum kan gaan want we blijven maar heel kort 'echt' in Praag. We gaan wel de 'Prager Burcht' bezoeken, ik weet niet of dit in de buurt ligt?

Nogmaals bedankt!
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Techniek museum ligt wel vlakbij centrum . Prager burgt is op bult in praag.
Maar het panzermuseum is dan helaas niet te bezoeken.
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

mgschutze schreef:Techniek museum ligt wel vlakbij centrum . Prager burgt is op bult in praag.
Maar het panzermuseum is dan helaas niet te bezoeken.
Oke, volgens mij gaan we ook nog naar het centrum, nouja ik zie het wel! Bedankt hè!! :wink:
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Zit je toevallig in de 4e klas van het Trevianum in Sittard? Ik ben vorig jaar ook geweest. Het concentratiekamp Theresienstadt was erg indrukwekkend. Zoals mgschutze als zei kennen ze daar hun prijzen op de toeristische plaatsen. Ik ben vorig jaar in de stad bijna niets tegen gekomen als allemaal Russisch/Tsjechisch Koude Oorlog. Waar ze wel iets hadden liggen was het onbetaalbaar of nep helaas. Ik denk dat als je ooit naar Tsjechië gaat om iets te halen je voornamelijk in de kleinere dorpen op rommelmarkten moet gaan kijken. Dit staat jammer genoeg niet op het programma...
Dictators die, like all men.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

In Tsjechië is genoeg te halen, ook in de antiek winkels. Maar je moet het alleen even vinden. Als het kan gaan wij een paar keer per jaar naar Tsjechië en brengen meestal ong een auto vol mee terug. (VW touran)
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Nee ik zit in Dronten op school.
Nouja ik kijk wel gewoon. Bedankt! 8)
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Nou ik ben weer terug, helaas heb ik de winkeltjes niet kunnen vinden. Vanmiddag zal ik nog even wat foto's plaatsen van de kleine Vesting van concentratiekamp Theresienstadt.
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Hier de beloofde foto's, helaas kon ik ze vanmiddag niet plaatsen.

Voorkant
Afbeelding
Ingang van het 'kamp' niet de 'kamppoort' maar de ingang waar de barakken allemaal stonden.
Afbeelding
Toilet in een barak
Afbeelding
Eettafel
Afbeelding
Bedden voor ong. 90 gevangenen
Afbeelding
Strafcel/koelcel
Afbeelding
Douches bij de strafcellen
Afbeelding

Richting Strafcellen
Afbeelding
Soort van Wasmachine
Afbeelding
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Hier het vervolg:

Ziekenboeg, hier was maar plaats voor 8 zieken
Afbeelding
Algemene douche ruimtes
Afbeelding
Was en Scheerruimte voor de mannen, men denkt dat deze ruimte nooit gebruikt is door de gevangenen.
Ze denken dat het gebouwt is om aan het rode kruis te laten zien hoe goed het wel niet in het kamp was. Er was zelfs geen waterleiding in deze ruimte.
Afbeelding
De Galg, hieraan zijn 3 mensen opgehangen.
Afbeelding
De executie plaats, hier zijn tussen de 250-300 mensen vermoord
Afbeelding
Het zwembad voor de gezinnen van de kampcommandant en overige 'hogere' officieren
Afbeelding
Het 'vernieuwde deel'
Afbeelding
Koelcellen in het 'vernieuwde' deel van het kamp
Afbeelding
Monument
Afbeelding
Begraafplaats
Afbeelding
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Mooie foto's!
Het kamp is nog in perfecte staat en zeker de moeite van het bezoeken waard.
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

"Richting strafcellen"
Op deze binnenplaats zijn 3 joodse "overtreders" gedwongen gestenigt door medegevangenen. Ook de herdenkingsplaat van Princip gezien?
Dictators die, like all men.
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Inderdaad Rik mooi!

Maar ja "mooi" is zo een kamp nooit...
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Bart M. schreef:
"Richting strafcellen"
Op deze binnenplaats zijn 3 joodse "overtreders" gedwongen gestenigt door medegevangenen. Ook de herdenkingsplaat van Princip gezien?
Hey,

Bedankt allen.
Uhum nee niet gezien of misschien wel weet niet of ik er een foto van heb maar we kwamen daar rond kwart over 11, (we waren verlaat) en we moesten om 1 uur al weer in de bus zitten. De rondleiding kregen we van een gids die Nederlands sprak en de rondleiding duurde tot kwart voor 1. Daarna moest ik nog even naar voren dus ik kreeg verder geen tijd ervoor helaas :cry:
Maar ik zal is kijken of ik de foto kan vinden, dan zal ik hem plaatsen.
Plaats reactie