Tsjechië

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Ik heb even in een boekje gebladert maar kon het zo gauw niet vinden vandaar dat ik de foto's plaats van de monumenten die ik heb gefotografeert.

Afbeelding
Afbeelding

Wat misschien ook interesant is om te weten is dat er tijdens de oorlog uit het hele kamp slechts 3 gevangenen met succes zijn ontsnapt, deze gevangenen zaten in het lijkencommando.
(Misschien niet netjes dat ik het zo noem maar ik weet niet meer welk commando ze zaten, wel weet ik dat ze Doodskisten moesten maken)
Van het hout hielden ze elke keer wat achter, en op een gegeven moment hadden ze genoeg dat ze er een ladder van konden maken. Deze legde ze over de gracht en konden uit het kamp ontsnappen.
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Slechts 1 overleefde de poging. De andere 2 werden de volgende dag gepakt en geexcecuteerd. Ook het "nieuwere" gedeelte van het kamp wat opgetrokken was door de gevangenen zelf vond ik erg indrukwekkend. Kogelgaten in de muur waar de laatste excecutie plaatsvond voordat het kamp werd bevrijd. Ook de lange smalle gangen door het oude fort waardoor men naar de "schietbaan" werd geleid vond ik erg indrukwekkend. Soms zelfs benauwend. Opvallend hoe een drukke klas plotseling heel stil word als je op een plaats staat waar ca. 300 mensen zijn doodgeschoten.
Dictators die, like all men.
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Bart M. schreef:Slechts 1 overleefde de poging. De andere 2 werden de volgende dag gepakt en geexcecuteerd. Ook het "nieuwere" gedeelte van het kamp wat opgetrokken was door de gevangenen zelf vond ik erg indrukwekkend. Kogelgaten in de muur waar de laatste excecutie plaatsvond voordat het kamp werd bevrijd. Ook de lange smalle gangen door het oude fort waardoor men naar de "schietbaan" werd geleid vond ik erg indrukwekkend. Soms zelfs benauwend. Opvallend hoe een drukke klas plotseling heel stil word als je op een plaats staat waar ca. 300 mensen zijn doodgeschoten.
Ja gelijk heb je. Maar dat er echt maar 1 overleefde dat vertelde ze er niet bij. In ieder geval bedankt.
Plaats reactie