Sprong in groesbeek op dropzone T

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
karell
Lid

Sprong in groesbeek op dropzone T

Bericht door karell »

hee, ik was beniewd hoe de parachtuesprong was geweest in Groesbeek?
Voor diegene die er zijn geweest en specifiek voor to tall die mee sprong.

ik wil graag komen kijken maar ik voetbal op zondagmiddag, en het was helemaal frusterend dat ik in zelf in groesbeek voetbal, en ik op een gegeven moment een brommend geluid hoor, en ja hoor, boven het veld vliegt de Dakota! achja, heb ik in ieder geval nog iets gezien he!

maar vandaar dus, iemand iets er over te vertellen? foto's? filmpjes?

ik ben benieuwd!

groetjes karell
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Kan er niets over vertellen helaas maar was wel benieuwd hoe je je voor zoiets aanmeld!? :P
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Tja, wat zal ik zeggen.

Zaterdag heeft het team van Pathfinder gesprongen op de Ginkelse heide, daarbij sprongen ook een aantal Liberty Jump Team leden.

In de late middag, zo rond 16:30u hebben we gesprongen op de dropzone Driel. Dit was echt geweldig. Je sprong de C47 uit en omdat het heel helder was kon je de Rijn zeer goed zien, de spoorbrug en in de verte de John Frost brug. Tja en dan landen.

DRIEL
Afbeelding
Afbeelding

Groesbeek was een ervaring apart. Ook omdat het een thuiswedstrijd was. Ik zat in het eerste vliegtuig, de 2e stick van 9 man en nummer 4 uit de deur.

GROESBEEK
Afbeelding
Afbeelding
Onze D-bags werden als resuply drop gebracht waarna de C47, Drag Em Oot, weer naar Engeland is gevlogen.
Afbeelding

Na de sprongen zijn er 2 ceremonies gehouden. De eerste voor de mensen die hun wings hadden verdient en de tweede omdat deze historische dropzone nog steeds de lichamen herbergt van diverse paratroopers in ongemerkte graven. Deze mannen zullen dus voor altijd als MIA te boek staan.

Afbeelding

Diverse mensen, waaronder ook ik, hebben items meegenomen tijdens de sprong die in direct verband met paratroopers van de 82nd staan. Hoewel dat natuurlijk symbolische akties zijn, geeft dat toch weer dat we niet alleen springen om het springen zelf, maar dat we toch zeker de nagedachtenis van de gebeurtenissen willen behouden.

Voor zover ik ze heb ontmoet, was alleen WWII vet Bobby Hunter van de 501st bij de Groesbeek sprongen aanwezig.

Alle sprongen zijn goed gegaan, no injuries.

Wil je dit ook gaan doen meld je dan aan bij de Pathfinder Group of bij het Liberty Jump Team.

Groeten,
To Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Heb even vluchtig op je site gekeken to tall maar kon niet zo vlug vinden hoe het gaat met materiaal, uitrustingstukken enz.
Kun je daar nog wat over zeggen?
karell
Lid

Bericht door karell »

mooie foto's to tall! en leuk wat uitleg erbij!

groetjes karell
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Mauserwerke schreef:Heb even vluchtig op je site gekeken to tall maar kon niet zo vlug vinden hoe het gaat met materiaal, uitrustingstukken enz.
Tijdens de opleiding maak je gebruik van parachutes van het LJT. Wel wordt van je verwacht dat je je eigen parachute koopt. Hoewel dat een investering is, heeft dat veel voordelen en maakt je dat onafhankelijk van welk team dan ook.

Zo spring ik liever met mijn M1-1C als ik bijvoorbeeld als gast bij Pathfinder meespring, dan dat zij mij een GQ (die ui-vormige chutes met al die kleurtjes) toewijzen.

Bovendien kan ik nu bijvoorbeeld ook buiten het team om springen op bijvoorbeeld Texel of Teuge.

Groeten,
Too Tall
Laatst gewijzigd door To Tall op 26 sep 2007, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Too Tall,

Beelden jullie een bepaald regiment uit?
En wat voor Decal zit er op de helm van de 2e van links?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Michiel M. schreef:Too Tall,

Beelden jullie een bepaald regiment uit?
En wat voor Decal zit er op de helm van de 2e van links?
Nee we beelden geen regiment uit.
Er zijn mensen die springen in het uniform van aktieve dienst.
Er zijn mensen die springen in het uniform van een bepaalde unit, zowel Engels als US. Er zijn er die springen als Jetburgh, OSS, Verzet en al dan wat nog meer.

Ikzelf spring uitsluitend als 82nd 504PIR, ivm de wings van Sgt Grady Robbins en zal daarom altijd M42 Reenforced dragen omdat de 504PIR Item en Hotel Co. dit droegen tijdens operatie Market Garden. Maar ik weiger dan wel weer zijn rang-en andere insignia te dragen uit respect voor hen die daar wel wat voor gedaan hebben en dat komt ook omdat er militairen in aktieve dienst in PFG en LJT zitten.
De decall op mijn helm is een schotse leeuw, dit is een wat minder gedragen decall van de 505PIR.

Binnen het Liberty Jump Team dragen we allen US uniformen. Bij de Pathfinder Group is dat gemixt. Wanneer we dan op een Engelse DZ springen hebben de mensen in Brits uniform voorrang en wordt de stick aangevuld met anders gekleden. Bij een US DZ is dat in principe dan andersom.

Gr.,
Too Tall
Laatst gewijzigd door To Tall op 26 sep 2007, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

To Tall schreef: Ikzelf spring uitsluitend als 82nd 504PIR
To Tall schreef: De decall op mijn helm is een schotse leeuw, dit is een wat minder gedragen decall van de 505PIR.
:?
We will remember them.
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Michiel M. schreef:
To Tall schreef: Ikzelf spring uitsluitend als 82nd 504PIR
To Tall schreef: De decall op mijn helm is een schotse leeuw, dit is een wat minder gedragen decall van de 505PIR.
Eh Michiel M. wat bedoel je nou?
Je kunt wel leuk een smily posten maar misschien is het duidelijker een vraag te stellen.

Gr.,
Too Tall
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Eerst zeg je dat je uitsluitend 504PIR re-enact, en vervolgens zeg je dat je helm een 505PIR markering heeft..

We will remember them.
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Michiel M. schreef:Eerst zeg je dat je uitsluitend 504PIR re-enact, en vervolgens zeg je dat je helm een 505PIR markering heeft..

Ja, Nou en? Nooit gehoord dat helmen destijds nogal de neiging hadden het hoofd van de springer te verruilen voor een vrije val bij het verlaten van het vliegtuig?

De destijds gebruikte fixed bales, braken nogal eens. Veel para's kwamen daardoor zonder helm beneden. Het is dus niet ondenkbaar dat iemand op een bepaald moment ergens een andere helm vandaan griste.

Wanneer je bijvoorbeeld het boek, Voorbij Band Of Brothers, leest, dan schrijft Winters dat bij de Market Garden dropping het gevaar geraakt te worden door een vallende helm of andere losgeraakte uitrustingstukken zeer groot was.

Het 504PIR element zit hem overigens meer in de M42 Reenforced jump suit dan wat anders. Want zoals gezegd draag ik bijv. geen rang- of regiments onderscheidingen, behalve de 82nd patch en de wings van Grady.

Daarbij komt ook dat we de ene keer wel en de andere keer niet met webbing springen. En als we met webbing springen de jump master bepaalde items mag verbieden om veiligheidsredenen.

Gr.,
Too Tall
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Ter illustratie dat niet iedereen de juiste helm op had, van Mark Bando's site:

http://www.101airborneww2.com/insignia3.html
Above right is a Battlefield Commission ceremony in Alsace in early '45. LTC Clarence Nelson, the 907th GFA Bn commander is promoting S/Sgt George Turner to 2d Lt. Note that Nelson wears his 'tic properly at the 9 o'clock position, while Turner's is incorrectly placed at the 3 o'clock position, which is the symbol for the 321st GFA Bn. Confusion over where and how to place the tics was commonplace. photos c/o Bob Probst and Deenie W.
Jumposaurus
Lid

Re: Sprong in groesbeek op dropzone T

Bericht door Jumposaurus »

karell schreef:
ik wil graag komen kijken maar ik voetbal op zondagmiddag, en het was helemaal frusterend dat ik in zelf in groesbeek voetbal, en ik op een gegeven moment een brommend geluid hoor, en ja hoor, boven het veld vliegt de Dakota! achja, heb ik in ieder geval nog iets gezien he!

maar vandaar dus, iemand iets er over te vertellen? foto's? filmpjes?

ik ben benieuwd!

groetjes karell
Leuk Karell ik kan me nog een voetbalveld herinneren met mensen die naar boven keken.
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Jumposaurus
Lid

Bericht door Jumposaurus »

Mauserwerke schreef:Heb even vluchtig op je site gekeken to tall maar kon niet zo vlug vinden hoe het gaat met materiaal, uitrustingstukken enz.
Kijk op de site van http://www.pathfindergroupuk.com/. of http://www.patfinderholand.nl. Of stuur mij je mailadres. Wij werken vanuit Nederland. Is dichterbij en stuk goedkoper. Bij ons hoef je ook geen eigen chute te kopen die je op jaar basis 120 euro kost zonder dat je dan nog een sprong gemaakt heb. En het risico dat je iets koopt wat niet ineuropa current is. Voor mensen die toch een eigen chute willen kunnen we bemiddelen.

Groeten
Jump
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Plaats reactie