Kamp Sachsenhausen

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Metal-Arvak
Lid

Kamp Sachsenhausen

Bericht door Metal-Arvak »

Op vakantie van afgelopen jaar ben ik hier geweest.

Quote van Wikipedia.
Sachsenhausen was tijdens de Tweede Wereldoorlog een concentratiekamp in Nazi-Duitsland. Het kamp lag op ca. 35 kilometer van Berlijn en werd in 1936 gebouwd door zijn gevangenen. Het kamp lag in de wijk Sandhausen (tegenwoordig Sachsenhausen, net als het kamp zelf) in het plaatsje Oranienburg.

In Sachsenhausen zijn ca. 30.000 tot 35.000 mensen omgekomen. Het kamp werd door het Rode Leger bevrijd op 22 april 1945.

Het kamp werd in 1936 gebouwd door gevangenen uit Esterwegen. Als gevolg van de wreedheden van de SS bewakers en ondervoeding overleefden de meesten dit niet. Eind september van dat jaar was Konzentrazions Lager Sachsenhausen klaar, en werden de eerste politieke gevangenen gedetineerd. De eerste gevangenen waren Duitse communisten,"werkschuwen" en joden. Na Kristallnacht werden 1800 joden naar Sachsenhausen getransporteerd, en vermoord in de weken daarna.

Eind september 1939 waren er 8384 gevangenen in het kamp. Het waren communisten, sociaaldemocraten, vakbondsbestuurders, Jehovah's Getuigen, homoseksuelen en joden. In november van dat jaar was het aantal gevangenen al toegenomen tot 11.311. Als gevolg van een tyfusepidemie en hongersnood stierven honderden gevangenen binnen enkele weken. Tot april 1940 werden overledenen gecremeerd in Berlijn, Sachsenhausen beschikte na april 1940 zelf over een crematorium.

De omstandigheden in Sachsenhausen waren barbaars. Zo werden dagelijks gevangenen doodgeschoten of opgehangen: 33 Polen, en 88 Nederlanders in mei 1942. Na de Nazi-invasie in de Sovjet-Unie werden duizenden Sovjetsoldaten als krijgsgevangene naar Sachsenhausen gebracht, waarvan de meesten omkwamen.

In 1942 werd Station Z aangelegd, een installatie voor vernietiging van gevangenen. Op 29 mei van dat jaar werden Nazikopstukken uitgenodigd voor de opening van Station Z. Als demonstratie van de efficiëntie van de installatie werden 96 joden doodgeschoten. In maart 1943 werd Station Z uitgebreid met een gaskamer, die tot het einde van de oorlog zou worden gebruikt. Het aantal slachtoffers van vergassing is niet bekend, omdat de transporten voor de gaskamer niet werden geadministreerd.

Begin 1945 moest het kamp worden ontruimd als gevolg van het oprukken van de geallieerden. 33.000 gevangenen moesten te voet het kamp verlaten, waarbij ze verdeeld werden in groepen van 400. Het SS-plan was om de groepen in te schepen vanuit Denemarken en dan deze schepen te laten zinken. Duizenden gevangenen kwamen onderweg om het leven, door uitputting of omdat ze werden doodgeschoten.

Op 22 april 1945 werd het kamp door het Rode Leger bevrijd. Er waren slechts 3000 gevangenen achtergebleven, waaronder 1400 vrouwen. De meesten waren op sterven na dood, en te zwak om hun bevrijders te verwelkomen. Zoals in veel andere kampen kwamen na de bevrijding nog vele gevangenen om het leven, ondanks de medische zorg die hen door hun bevrijders werd gegeven. In de jaren 1945-1950 werd het kamp ook deels gebruikt door het Russische leger voor Duitse krijgsgevangenen maar ook voor tegenstanders van het Russische regime. In deze jaren hebben er in totaal ongeveer 60.000 gevangenen gezeten, waarvan er ca. 12.000 zijn overleden door ziekte en honger. Ten tijde van de Duitse Democratische Republiek werd het kamp ingericht als museum en monument.
Afbeelding
Ingang kamp.

Afbeelding
Enige twee joodse barrakken in het kamp.

Afbeelding
Toiletten in bovenstaande barrakken.

Afbeelding
Bedden in bovenstaande barrakken.

Afbeelding
Wasruimte in bovenstaande barrakken.

Afbeelding
Overzicht van complete kamp.

Afbeelding
"speciale cellen" voor "speciale krijgsgevangen" ik heb begrepen dat hier ook één van de zonen van Stalin heeft gezeten, echter heb ik hier nooit echt goede informatie over kunnen vinden.

Afbeelding
Zie onderstaande tekening.

Afbeelding
Methode van marteling

Afbeelding
Nog een methode

Afbeelding
Een wachttoren.

Afbeelding
Monument van afstand.

Afbeelding
Monument van dichtbij.

Afbeelding
Speciale barrakken voor speciale gevangen, hier werden ze maanden opgesloten, zonder licht...

Afbeelding
Zie bovenstaande afbeelding.

Afbeelding
Geen informatie over, sorry.

Afbeelding
....

Afbeelding
Monument

Afbeelding
Barrakken.

Afbeelding
Barrakken 1.

Afbeelding
"Hospital".

Afbeelding
"Operatie-Tafel".

Afbeelding
Overzicht kamer.

Afbeelding
Gang na de kelder.

Afbeelding
Deel van een kelder.

Afbeelding
Kelder waar lijken lagen.

Afbeelding
Lijkenkar, achter hekje.

Afbeelding
Trap van de kelder na buiten/boven.

Afbeelding
Andere zijde van hospital.

Afbeelding
Gang onder linker gebouw op onderstaande foto.

Afbeelding
..

Afbeelding
Bord bij de muur op bovenstaande foto

Afbeelding
Achterkant ingang van het kamp.

Afbeelding
Het bekende "Arbeid Macht Frei".

Dit was mijn 'fotoverslag', verbeter me aub met mogelijk verkeerde informatie.

Hans,
rutger
Lid

Re: Kamp Sachsenhausen

Bericht door rutger »

Zeer indrukwekkende foto's Hans.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Goede foto's

Ik ben er anderhalf jaar geleden ook geweest, dit is echt de reis waard.
Dit kamp vond ik een heel indrukwekkend kamp. Het bloed wat nog alijd in de vloer zit in de kelder getuigd ook voor de verschrikkingen die zich daar hebben afgespeeld. Ook staat er ook nog een behoorlijke collectie tentoongesteld.

Het kamp is goed te doen in combinatie met een bezoek aan berlijn, daar is nog genoeg meer te zien m.b.t. wo2.
Ajacied8989
Lid
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Mooi verslag. Je kan je haast niet voorstellen wat zich daar heeft afgespeeld.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Indrukwekkende foto's!

Maar ik heb een vraag. Misschien past het hier niet, maar om er nou een nieuw topic voor te openen dacht ik, ik stel hem maar hier.
In de zomervakantie wou ik met mijn vader een concentratiekamp gaan bezoeken in Duitsland, wat is volgens jullie een 'aanrader' (het klinkt raar maar ik weet niet zo 1,2,3 hoe ik het zou moeten noemen).

Alvast hartelijk bedankt!
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Metal-Arvak
Lid

Bericht door Metal-Arvak »

Hey Rik,

Het ligt er aan wat je zelf eigelijk wil, ik ben op vakantie naar Berlijn geweest, daar was toevallig ook een concentratie kamp, en geen kleintje. Maar ik zou niet helemaal naar Berlijn gaan alleen voor een concentratie kamp, ik daar niet zoveel mee.

Hier heb ik een lijst voor je: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... atiekampen Je kunt zien waar de kampen stonden, wat voor kamp het is en hoeveel doden en gevangen er zijn geweest. Als je kijkt naar Bergen-Belsen, hier is zoals je waarschijnelijk wel weet Anne Frank overleden. Het zou zeker wel een apart gevoel wezen om daar te zijn geweest. Er staat daar naar mijn weten alleen monumenten, maar als je kijkt naar het kamp Sachsenhausen, hier heb je veel gebouwen en "resten" van het kamp. Ik vind dit zeker een aanrader, veel te zien.

Van andere kampen weet ik niet veel, ik hoop dat je hier wat aan hebt!

MVG, Hans
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008

Bericht door jeroen wo2 »

Mooi verslag!Toevallig heb ik een paar maanden geleden nog 3 orginele foto's van dit kamp in bezit gehad.
Never Back Down
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Sachsenhausen is zeker de moeite van het bezoeken waard. een ander kamp zou Dora Mittelbau kunnen zijn, deze vind ik persoonlijk ook heel interessant.

Jim
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Bedankt! :wink:
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
danielle100
Lid

Bericht door danielle100 »

mooie foto's, een paar aanvullingen. Ik ben hier geweest in 2007. Wij hadden toen een gids die ons het één en ander vertelde.
Bij de foto van de wasbakken, werd mij verteld dat de gevangen daarin ook wel eens werden verdronken tijdens het wassen door de bewakers.

Bij de foto waar staat: sorry, geen informatie over, daar werden links de gevangenen neergezet op een rij, en helemaal aan de andere kant stonden bewakers met geweren en moesten het vuur openen op hen. Hierbij was het niet duidelijk welke bewaker, welke gevangene had neergeschoten zodat er minder "Schuldgevoel" was.

Een foto die ik hier niet tussen zie, maar ook in de kelder is, is een muur waartegen de gevangen werden gezet, en op hen werd geschoten. Hier zitten ook de kogel gaten nog in de muur, en er ligt bloed op de grond.

Erg indrukwekkend dit kamp, zeker een aanrader.
wo2-Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door wo2-Martijn »

Ziet er indrukwekkend uit, veel te zien. Ik zet hem op mijn lijstje.
Wat ik ook een indrukwekkend kamp vind waar ik ben geweest is Majdanek in Polen. Daar is ook nog veel te zien, maar dat is wel een eindje weg..
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
Jolijn
Lid

Bericht door Jolijn »

Verschrikkelijk die kampen, maar wat een "mooie" indrukwekkende foto's!

Ik wil er ook nog eens heen, wellicht te combineren met iets anders.
platoz
Lid

Bericht door platoz »

Aantal jaren terug bij een bezoek aan Berlijn ook hier geweest. Was het eerste concentratiekamp (na Vught weliswaar) dat ik in mijn leven zag en was er behoorlijk van onder de indruk. Er komen dan ook weer herinneringen boven als ik deze foto's zie. Het blijft indrukwekkend.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Dit soort foto's zijn altijd wel indrukwekkend om te zien, met name die operatiekamer, met die smetteloos witte tegeltjes geeft me de rillingen. Wat zullen er wel niet voor experimenten op die tafel hebben plaatsgevonden, brr... :/

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Stafford
Lid

Bericht door Stafford »

Hele mooie foto's lijkt me zeker de moeite waard om eens te gaan kijken !!!
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Plaats reactie