Foto's on-line Panzer museum Munster & Berlijn

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
koos24
Lid

Foto's on-line Panzer museum Munster & Berlijn

Bericht door koos24 »

De foto's van mijn reis naar Duitsland :)
Eerst naar panzer museum Munster en daarna richting Berlijn voor de slagvelden rond Halbe en de Seelower Höhe.

Door op de foto te klikken vergroot je hem :wink:

Afbeelding
Panther in panzer museum Munster

Afbeelding
Konings-tiger

Afbeelding
De staf van veldmaarschalk von Kluge

Afbeelding
De originele jas, pet e.d van Rommel

Afbeelding
Concentratiekamp Bergen Belsen

Afbeelding
In Bergen Belsen stierven veel Russische krijgsgevangenen aan ziektes, verwaarlozing, honger enz.

Afbeelding
In Zossen, onder Berlijn, is onlangs een museum geopend voor het 5e (Duitse) Panzerregiment die daar voor
en tijdens de oorlog gelegerd was.
http://www.buecherstadt.com/fotogalerie ... seum_1.htm

Afbeelding
Een van de pronkstukken is een originele Engelse stafkaart buitgemaakt tijdens de Afrika campagne.

Afbeelding
Op hetzelfde kazernecomplex een luchtbeschermingsbunker

Afbeelding
Deze is na de oorlog opgeblazen door het rode leger

Afbeelding
De 2e wo ging over in de koude oorlog en de Sovjets namen dit kazernecoplex tot 1994
in bezit, dit staat er nog steeds.

Afbeelding
In de Halbe kessel stierven in aril 1945 zo'n 60.000 militairen en burgers

Afbeelding
Nog steeds zoeken nabestaanden naar informatie over familie

Afbeelding
En vind je overal schuttersputten in de bossen rond Halbe 30 kilometer onder Berlijn

Afbeelding
Een luchtbeschermingsbunker tegen geallieerde luchtaanvallen in Berlijn, nu in zeer
slechte staat maar hoorde van een buurtbewoner dat het complex inmiddels op
de monumentenlijst staat.

Afbeelding
Nog geen 800 meter verder restanten uit een andere oorlog, de koude, het voormalige
KGB hoofdkwartier. Het staat nu te koop maar er zijn plannen er een museum van te maken.

Afbeelding
Begin van de rondleiding langs de bunkers van het OKH (Oberkommando des Heeres) waar tijdens WO 2
een groot deel van de Duitse generaals verbleef.

Afbeelding
Na de oorlog opgeblazen door de Sovjets

Afbeelding
Ook hier weer een overgang van WO 2 naar de koude oorlog, in 1994 waren deze bunkers in aanbouw toen
de Sovjetunie haar troepen terugtrok, ze staan er nog onafgebouwd.

Afbeelding
2 oorlogen in 1 foto, het bunker stamt uit WO 2 de deur is er na de oorlog door de Russen ingezet die het
ombouwde tot atoombunker
http://www.buecherstadt.com/fotogalerie/foto_uk20_1.htm

Afbeelding
Toen de Sovjetunie zich in 1994 terugtrok lieten ze veel achter voor de locale bevolking die er nu een museum van hebben gemaakt, een zaklamp is verplicht tijdens de rondleiding want er is niets opgeruimd.

Afbeelding
Zelfs Russchische documenenten slingeren overal rond.

Afbeelding
En hun apparatuur

Afbeelding
De laatste serieuze verdedigingslinie voor Berlijn waren de Seelower Höhen
ook hier vonden we vele sporen van de gevechten zoals deze wegversperring

Afbeelding
Deze loopgraven

Afbeelding
En deze bodemvondsten in een akker

Afbeelding
Zelfs op de begraafplaatsen werd gevochten

Afbeelding
Deze Messerschmitt Bf 109 staat in het Luftwaffe museum in Berlijn

Afbeelding
Samen met een van de eerste straalvliegtuigen, De Messerschmitt Me 163, bijnaam Komet

Afbeelding
Een 3 dekker uit WO 1

Afbeelding
Een Russchische HIND uit de koude oorlog

Afbeelding
Een Pershing 1 van het Flugkörpergeschwader 1 (FKG 1) dit is een raket met een
nucleaire lading, bereik 750 km

Afbeelding
Kindsoldaten van het Duitse leger na de slag om Berlijn op weg naar een Russchisch krijgsgevangenkamp
Laatst gewijzigd door koos24 op 15 apr 2008, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
koos24
Lid

Re: Foto's on-line Panzer museum Munster & Berlijn

Bericht door koos24 »

Heb de foto's on-line gezet, mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag :)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
coco
Lid

Bericht door coco »

Super mooi!!

nice pics :wink:

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
viny
Lid

Bericht door viny »

Mooi verslag!
'War is delightful for those who have not experienced it'
jeffie
Lid

Bericht door jeffie »

Mooie foto's. Thanks for sharing!
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Mooie foto's, maar je refereert twee keer naar de Sovjet-Unie die bunker sin bezit nam/bouwde tot 1994: De Sovjet-Unie is in 1990 uit elkaar gevallen, dus dit lijkt me sterk (guerilla anyone?).
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

iknowdintoo schreef:Mooie foto's, maar je refereert twee keer naar de Sovjet-Unie die bunker sin bezit nam/bouwde tot 1994: De Sovjet-Unie is in 1990 uit elkaar gevallen, dus dit lijkt me sterk (guerilla anyone?).
Inderdaad een interessant fotoverslag. Leuk dat je ons deze foto’s laat zien.

Even een verduidelijking over het 'Sovjet' misverstand. Na de val van de Muur in november 1989 en met de hereniging van Duitsland in het vooruitzicht vroegen de vier bezettingsmachten (Verenigde Staten, Groot Brittannië, Frankrijk en de Sovjet Unie) van Duitsland zich af of hoe het nu verder moest met de ‘bezetting’ van Duitsland. Vandaar dat men in 1990 begon met de zogenaamde ‘2 + 4’ gesprekken (2 Duitslanden + 4 bezettingsmachten). Men stemde in met de hereniging van de 2 Duitslanden. Het herenigde Duitsland zou tevens lid worden van de NAVO. West Duitsland was immers al lid van de NAVO. Dit NAVO lidmaatschap hield in dat de Sovjet strijdkrachten het nieuwe NAVO grondgebied moesten verlaten. Zij kregen hiervoor tot eind 1994 de tijd.
Op 31 december 1991 hield de Sovjet Unie officieel op te bestaan. Ondanks het uiteenvallen van de Sovjet Unie ging de terugtrekking van de (Sovjet) Russische troepen uit Duitsland gewoon door. In 1994 vertrokken dus inderdaad de laatste Russische toepen uit oostelijk Duitsland. Ze werden onder andere uitgezwaaid door Boris Jeltsin, die speciaal hiervoor naar Duitsland was afgereisd. Wie herinnert zich immers niet de beelden van Jeltsin die uitbundig staat te dirigeren voor een Russisch militair muziekkorps.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

iknowdintoo schreef:Mooie foto's, maar je refereert twee keer naar de Sovjet-Unie die bunker sin bezit nam/bouwde tot 1994: De Sovjet-Unie is in 1990 uit elkaar gevallen, dus dit lijkt me sterk (guerilla anyone?).

asjemenou heeft het prima beantwoord :)

Hier kan je iets meer over deze geschiedenis lezen

http://www.buecherstadt.com/bilder_s_bu ... gen_3a.htm

ps. Onder de foto's heb ik ook nog wat extra verwijzingen gezet :yes:
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Mooie foto's, en inderdaad, ik kom ook wel eens op terreinen in het oosten waar de Russen pas in 1994 afscheid hebben genomen.

Leuk verslag
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Op klikken voor vergroting
Afbeelding
Lenin staat er nog, een van de weinige overgebleven beelden waar het voormalig Oostblok vol mee stond.
Het gebouw op de achtergrond is een voormalige kazerne van de Wehrmacht, na '45 overgaan in handen
van het Rode Leger.
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Je kan in het nederlands weinig terugvinden over Halbe, jammer, lijkt me interresant.
De waarheid komt met de jaren
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

MARKET GARDEN schreef:Je kan in het nederlands weinig terugvinden over Halbe, jammer, lijkt me interresant.
Klopt, tot na de wende was de Nederlandse geschiedschrijving "traditioneel" nogal westers gericht, Normandie, Ardennen, Market Garden enz.
Je las weleens wat over het oostfront maar dan meestal over Stalingrad, Berlijn e.d. na de wende van 1989 / 1990
is er veel meer bekend geworden over de slagen tussen de Sovjets en het Duitse leger.
edwin1980
Lid

Bericht door edwin1980 »

Leuk verslag!! ik ga deze zomer met de trein naar berlijn. Denk je dat het te doen is om met het openbaar vervoer naar Seelow en Halbe te gaan of adviseer je toch de auto?
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

edwin1980 schreef:Leuk verslag!! ik ga deze zomer met de trein naar berlijn. Denk je dat het te doen is om met het openbaar vervoer naar Seelow en Halbe te gaan of adviseer je toch de auto?

Halbe is geen probleem per trein al weet ik niet precies wat de reistijd vanuit Berlijn is.
In Halbe zelf is alles prima te belopen. zelf had ik ook mijn auto op het staion gezet.

Seelower Höhe is op zich ook per spoor te bereiken, staion zit op loopafstand van het museum.
Toch zou ik hier de auto adviseren want de bezienswaardigheden, buiten het museum om, zijn behoorlijk
verspreid over de omgeving.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust :)
edwin1980
Lid

Bericht door edwin1980 »

Bedankt voor je reactie. Ben je ook nog in kustrin geweest in Polen? Is seelow in 1 dag te doen of heb je meerdere dagen nodig?
Plaats reactie