Baugnez 44 museum

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
JimK
Lid
Contacteer:

Baugnez 44 museum

Bericht door JimK »

Gisteren nadat we in La Gleize ingepakt hadden hebben we het nieuwe museum bij Malmedy bezocht. Baugnez 44.

Dit museum was echt fantastisch. Een hele bijzonder collectie. De collectie was echt bijzonder. Zulke mooie spullen zie je zelden. Super display's en dioramas.
Ik post hieronder maar enkele foto's dat zegt meer dan mijn woorden. Die beelden spreken voor zich.

Wel een paar hele kleine minpuntjes kunnen ontdekken. Twee maal de bekende petrix op een pop, dat zou niet meer mogen. En een paar hele simpele dingen die toch replica waren. Zoals een aantal EK2 zakjes. De duurdere spullen waren imo wel origineel en heel veel mint, echt veel om te kwijlen.

Als je in de Ardennen bent zou ik deze toch echt bezoeken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alleen hadden ze deze sdkfz250 wel een keer door een zandweg mogen rossen. Dan leek het ietsje natuurlijker
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:P kwijl
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
coco
Lid

Re: Baugnez 44 museum

Bericht door coco »

Zoow mooi museum!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
de korte golf
Lid
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

ziet er zeker goed uit :o .
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Sturmkreuz
Lid

Bericht door Sturmkreuz »

Mooi, zeg Jill, is dat geen Tjeschische Halftrack?
Mike S.
Lid

Bericht door Mike S. »

idd. een mooi opgezet museum, mooi materiaal, maar - misschien een domme vraag - ben je door dit museum ook wat wijzer geworden over hetgeen wat zich daar daadwerkelijk heeft afgespeeld? - ik denk 't niet...
"Geht nicht, gib's nicht"
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Je wordt er zeker wat wijzer van. Iedere bezoekr krijgt een soort telefoon mee, daar kun je je taal instellen en wordt door het hele museum uitleg gegeven. Het gaat over wat er zich in Baugnez afgespeeld heeft. En de hele geschiedenis wordt toegelicht, over hoe Joachim Pfeiffer met zijn panzerdivisie SS een Amerikaanse colonne onderschept heeft. Hierbij zijn veel US krijgsgevangenen gemaakt (ong. 90) die ze kort daarna gefussieleerd hebben in het weiland naast het museum. Enkelen hebben de executie overleeft door te vluchten en zo is het bekend geworden. Op basis van hun getuigenis is na de oorlog ook het vonnis bepaald. Originele items van deze overlevenden vind je ook terug in de collectie.

@ Sturmkreuz, Het is geen tsjechiesche halftrack, maar een Duitse SDKFZ.250 met de platte neus. De Tsjechen zijn van het model SDKFZ.251 en zien er anders uit.

Gr. Jim
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

mgschutze schreef:En de hele geschiedenis wordt toegelicht, over hoe Joachim Pfeiffer met zijn panzerdivisie SS een Amerikaanse colonne onderschept heeft.
:wink: Hebben ze je ook uitgelegd dat de man Joachim Peiper heette en dat het niet "zijn panzerdivisie SS" was maar dat hij enkel een Kampfgruppe van deze divisie leidde? De commandant van de divisie was Wilhelm Mohnke.

Mike, als vooraanstaand Peiper-expert, wat is jouw indruk van het museum?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Doornewaard
Lid

Bericht door Doornewaard »

Die wendejacke van die flak is wel erg mint. en de broek ook, niks geen schade bij de knieen. Als het 100% orgineel is, is het zeker de moeite waard!
feldwebell
Lid

Bericht door feldwebell »

..dit museum staat nu zeker op mijn lijstje. Maar, als iemand die niet zó goed ingevoerd is in de technische termen wel een paar vraagjes. Wat is een 'petrix' en wat zijn 'EK2 zakjes'. Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Feldwebel
Got mit uns
de korte golf
Lid
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

feldwebell schreef:EK2 zakjes
dat zijn zakjes voor de ijzerenkruis
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Alhoewel het zeker bij de betere musea van België mag gerekend worden, is ook hier zeker niet alles 100% origineel....
Met name in het US AB gedeelte is er een en ander dubieus...

Mooie displays wel, en idd die Duitse HT lijkt wat te proper voor het Ardennenoffensief....
29th Let's Go!!!!!
feldwebell
Lid

Bericht door feldwebell »

...o ja natuurlijk; Eiseren Kreus 2e klasse. hartelijk dank voor de uitleg.

Groet feldwebel
Got mit uns
Mike S.
Lid

Bericht door Mike S. »

Timo:

Presentatie, opzet en collectie in het geheel zijn zeker de moeite waard. Echter - rekening houdend met het feit dat dit museum gevestigd is op deze historische plek en de naamkeuze - schiet het 't doel voorbij. Iedere bezoeker 'kent' het gebeuren wel: op deze plek zijn US krijgegevangenen tijdens het Ardennenoffensief door de duitsers neergeschoten. Hier voegt het museum niets of bijna niets aan toe - naar mijn mening natuurlijk. Je leert verder niets over de slachtoffers, daders, betrokken eenheden, wat is er met de overlevenden gebeurd na het voorval en na de oorlog enz. Ik mis de foto's, documenten, getuigeverslagen en ga zo maar door.

Ikzelf heb het museum al twee keer bezocht. De tweede keer tesamen met de laatste nog levende Belgische ooggetuige van het gebeuren. Hij was ook zeer teleurgesteldt in presentatie (bv. de diorama op de 2de verdieping klopte in zijn ogen niet) - het doet de naam 'Baugnez-museum' geen eer aan.

Mocht je dit allemaal geen probleem vinden en gewoon een oorlogsmuseum willen bezoeken dan is dit zeker een goede optie.
"Geht nicht, gib's nicht"
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Heb je de indruk dat ze handig commercieel gebruik maken van een historisch beladen locatie of gaat het toch ook weer niet zo ver?
Mike S. schreef:Mocht je dit allemaal geen probleem vinden en gewoon een oorlogsmuseum willen bezoeken dan is dit zeker een goede optie.
Als ik het bericht en de foto's van TS plus de reacties in dit topic lees krijg ik de indruk dat het de meeste mensen daarom gaat.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Kan iemand mij vertellen wat voor apparaatje er op de Duitse helm is bevestigd (een na laatste foto, rechterkant)?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Plaats reactie