Baugnez 44 museum

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Mike S.
Lid

Re: Baugnez 44 museum

Bericht door Mike S. »

Weet natuurlijk niet of dit het geval is. Mijn gevoel zegt van wel, maar wie weet hebben zij het toch met de juiste bedoelingen - en in volle overtuiging dat dit een goede manier is - gedaan.

Ja, het gebeuren aan het kruispunt valt eigenlijk in het niet bij al dat militaire spul - wat idd. voor de meesten het belangrijkste is/zal zijn.
"Geht nicht, gib's nicht"
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ow, hoe je Peiper schrijft wist ik niet precies, als je het maar snapt. Of het US AB allemaal klopte wist ik niet, US is niet mijn verzamelgebied. Maar de Duitse collectie was niet dubieus, op een paar kleine domme foutjes na.

Ik zoals jullie aangeven ook liever gezien dat het meer om Baugnez draaide, want het zijn natuurlijk voornamelijk displays/vitrine volgepakt met de meest zeldzame en fantastische dingen. Wij zeiden wel tegenelkaar dat we wat diorama's miste (gerelateerd aan de locatie), het was de ene na de andere vitrine vol met spullen, maar er waren maar heel weinig diorama's. Er zijn 2 diorama achtige dingen met licht en geluideffecten in een donkere ruimte, alleen vond ik deze een beetje nietszeggend. Het zag er groots uit maar er gebeurd weinig voor het geld wat het gekost zal hebben. Ik was benieuwd naar de collectie en naar de manier van neerzetten. Daarbij miste ik wel enige tekst en uitleg, omdat er helemaal geen enkele tekst is. Het gaat allemaal met de soort telefoon, maar dat vond ik jammer. Kijkend naar de gemiddelde bezoeker die daar rondliep was het wel een succes, er liepen een stuk of 100 mensen, en de meesten vonden alles wat ze zagen prachtig en mooi.

Als je mooie spullen wilt zien is het zeker de moeite waard, en dat is het sowieso want het licht in naar mijn mening één van de mooiste stukjes België
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Maar worden diorama's "gerelateerd aan de locatie" niet al snel dubieus (om niet te zeggen luguber)?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ruimteaapje schreef:Maar worden diorama's "gerelateerd aan de locatie" niet al snel dubieus (om niet te zeggen luguber)?
Hoezo dan? Je kunt wel meer weergeven als alleen de liquidatie. Ze hebben al een mooie panzerwagen, hier konden ze meer mee doen. Deze staat alleen met een paar poppen erbij.
En daarbij mag de realiteit getoond worden. Mensen mogen naar mijn mening geconfronteerd worden met ook de ergste dingen van de wo2. Als je een concentratiekamp bezoekt krijg je toch ook lugubere dingen te zien. Je kan er in een museum wel rekening mee houden dat niet iedereen het zien wil, dat doen wij zelf ook. Wij hebben een kampbarak met daarin alles m.b.t.. Deze is zo gesitueerd dat het geen onderdeel van looproute vormd en je kunt het dus overslaan als je wilt. Dat kan daar net zo goed, het is maar hoe je het wil. Bij onszelf staat het verhaal van wo2 centraal met een knipoog naar onze eigen regio (waar mogelijk). Ik ben het er mee eens dat het daar meer ging om te laten zien hoeveel en wat die verzamelaar allemaal heeft. Is mooi, maar de geschiedenis wordt inderdaad wel weggedrukt.
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

feldwebell schreef:..dit museum staat nu zeker op mijn lijstje. Maar, als iemand die niet zó goed ingevoerd is in de technische termen wel een paar vraagjes. Wat is een 'petrix' en wat zijn 'EK2 zakjes'. Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Feldwebel
'Pertrix' is een zaklampen merk, hier zullen de zaklampenexperts van dit forum je wel meer over kunnen vertellen.
Plaats reactie