For Freedom Museum, België

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

For Freedom Museum, België

Bericht door johan willaert »

De achtergrond:
VZW Bevrijding werd in 1986 opgericht. De vereniging had o.a. als doel het organiseren van tijdelijke tentoonstellingen over de bevrijding van de Scheldemonding in 1944. De droom van de stichters was echter het oprichten van een museum, een centrum waar de verzamelingen van zowel Patrick Tierssoone als Freddy Jones permanent aan het grote publiek zouden kunnen worden tentoongesteld. Vele jaren gingen voorbij zonder concrete resultaten. De werkgroep zag het Canada Museum te Adegem starten. Ietwat gefrustreerd werd verder gezocht naar een geschikte locatie. Vele gemeenten en steden werden aangeschreven, niemand kon helpen.
En toen in mei 2000 maakte programmamaker Paul Jambers een documentaire over “Kinderen van de oorlog”. Hierin werd de impact van de Tweede Wereldoorlog op de kinderen van oorlogsveteranen afgetoetst.
Tot zijn verbazing werd Jambers geconfronteerd met de oorlogsattributen van Freddy Jones. Tientallen originele uniformen van Britse, Canadese en Poolse soldaten, insignes, uitrustingsstukken, fotowerk en zo veel meer maakten hem duidelijk dat te Knokke-Heist iets bijzonders leefde.
Jones vertelde in de documentaire dat het overlijden van zijn vader Dennis, zelf een Normandië-veteraan, hem ertoe had aangezet om de krijgsgebeurtenissen van 1944 te bestuderen. Hij vertrok zelfs naar Canada, deed er opzoekingen in de “National Archives” te Ottawa en bezocht er vele veteranen waaronder Major-General Dan Spry, bevelhebber van de Derde Canadese Infanterie Divisie die in de “Schelde Pocket” werd ingezet. In twintig jaar tijd slaagde Freddy Jones erin een indrukwekkende verzameling bijeen te krijgen.
Medestichter van VZW Bevrijding, Patrick Tiersoone uit Ruddervoorde, spendeerde reeds als student zijn zakgeld in rollend materiaal uit de Tweede Wereldoorlog. Hij liep samen met Jones van 1973 tot 1976 school te Brugge.
Zijn authentieke verkenningsvoertuigen, vrachtwagens, rupsvoertuigen en amfibies kwam al meerdere keren aan bod in documentaires, series en films over de Tweede Wereldoorlog.
De noodkreet van VZW Bevrijding werd na de uitzending van de Jambers documentaire in elk geval gehoord. Geruggensteund door de werkkring Ramskapelle werd terug bij het gemeentebestuur van Knokke-Heist aangeklopt. Dit keer was het bingo. Met de steun van diverse officiële instanties wordt 1.100.000 euro gespendeerd om de oude gemeenteschool van Ramskapelle om te bouwen en uit te breiden tot het ‘Bezoekerscentrum Bevrijding’.
De internationale benaming wordt het ‘For Freedom Center Knokke-Heist’. Op 5 november 2005 onthulde Burgemeester Graaf Leopold Lippens in aanwezigheid van vele Canadese prominenten een herdenkingssteen.

Enkele foto's van het gebouw en enkele displays

Afbeelding

Tussen de vele origineel gemonteerde uniformen, deze van LtCol F 'Art' SPARKS, DSO, 2nd In Command, North Nova Scotia Highlanders, 9th Infantry Brigade, 3rd Canadian Infantry Division ( de eenheid die Knokke bevrijdde)

Afbeelding Afbeelding

In één van de displays wordt een stukje van de Knokse Lippenslaan gereconstrueerd. Canadese troepen staan voor het St Moritz Hotel (tegenwoordig Electro Vandenborre). Dit decor moet nog verder aangekleed worden volgens WW2 foto's van deze locatie en biedt tijdelijk onderdak aan mannequins die wachten op hun eigen decor, onder andere een Poolse Motorrijder van het 24ste Lanciers, 1ste Poolse Pantserdivisie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let op de 'D-Day' Boots, gedragen door mannen van de 3rd ID

Enkele van de mannequins

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een zicht op een gang met kleine displays

Afbeelding

Het werk gaat ondertussen verder aan de 'Duitse' Zaal en andere thema....

Er wordt eveneens aan een 'Market Garden' display gewerkt....

Meer info: http://www.forfreedommuseum.be
Laatst gewijzigd door johan willaert op 28 apr 2009, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Cas
Lid

Re: For Freedom Museum, België

Bericht door Cas »

Eerste indruk beloofd veel,

Ben jij actief hierbij betrokken Johan ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
johan willaert
Lid
Contacteer:

Cas schreef:Ben jij actief hierbij betrokken Johan ?
Beide verzamelaars zijn reeds zeer lang kameraden van mij en het museum bevindt zich op een 15Km van waar ik woon.
De decorateur ken ik eveneens zeer goed. Hij deed ook de inrichting van het Dead Man's Corner museum in Normandië.
Er komt in het museum één US mannequin van mij, in een decor dat een Engelse Pub voorstelt met daarin mannequins van allerlei nationaliteiten om het multinationale karakter van de Geallieerden te illustreren.
29th Let's Go!!!!!
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Prachtige diorama's. Dit museum zal ik zeker nog eens bezoeken.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
le perdreau
Lid

Bericht door le perdreau »

Ziet er goed uit.. ga dit zeker eens bezoeken, vooral voor de zeldzame bren carrier..

Thx voor de gegevens
Patriotism consists not in waving the flag, but in striving that our country shall be righteous as well as strong.
Jumposaurus
Lid

Bericht door Jumposaurus »

Mooi, het werd tijd dat hier ook een museum kwam, naast het Canada museum een mooie aanwinst in die buurt erbij.
Ben gisteren ook weer eens over het "Hazegras"gereden de plaats waar von Zangen zijn leger overgaf. Eigenlijk was dit een mooie lokatie geweest voor een museum.
Voor de mensen die op vakantie gaan aan de kust weer iets voor een mooi historisch uitstapje..
Komt het adres nog Johan?
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
johan willaert
Lid
Contacteer:

Jumposaurus schreef:Komt het adres nog Johan?
Het adres staat op hun site: http://www.forfreedommuseum.be
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Contacteer:

Het museum werd vorige zaterdag door MOD Pieter Decrem geopend...

Nog enkele beelden....

Adriaansens Farm

Afbeelding

Afbeelding

Horsa Glider

Afbeelding

Knokke 01 November 1944

Afbeelding

Lancaster Crew

Afbeelding

New Zealand Air Force

Afbeelding

LegBag

Afbeelding

Afbeelding

Het uniform van Dennis Jones, vader van initiatiefnemer Freddy Jones

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de toiletten... :lol:

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

Ziet er allemaal goed uit Johan. Ik zal dit museum zeker eens gaan bezoeken als ik weer eens in de buurt ben. Waar ik mij steeds weer over verbaas is waar komt toch al die (origineel neem ik aan?!) WOII militaria weer vandaan. Er wij maar roepen dat het allemaal zo zeldzaam is. Of zou het slechts een kwestie van goed zoeken zijn?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
johan willaert
Lid
Contacteer:

asjemenou schreef:Er wij maar roepen dat het allemaal zo zeldzaam is. Of zou het slechts een kwestie van goed zoeken zijn?
De collectie is niet net nu zomaar uit de lucht komen vallen... maar vergde ruim 25 jaar gedreven zoeken en een niet aflatende inspanning om materieel te vinden, aangevuld met wekelijks zeer vroeg opstaan om ver te rijden om zaken te gaan ophalen, afgewerkt met een grote investering....

Dit is iets wat vele jonge verzamelaars schijnen te vergeten.... Zij willen een gelijkaardige collectie in een paar maanden hebben....
29th Let's Go!!!!!
asjemenou
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Freedom museum

Bericht door asjemenou »

Zo te horen is het museum dan opgericht en is de collectie samengesteld door gepassioneerde verzamelaars. Zo mag ik het graag horen. En net wat je zegt, een mooie WOII verzameling die bouw je niet op in een paar maanden. Daar gaat toch wel minstens enige verdieping in de materie aan vooraf.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Linda C.
Lid
Contacteer:

Bericht door Linda C. »

Ik betreur het dat dit museum vorige week geopend werd zonder dat er iets op de site aangekondigd werd :(
Laatst had ik vernomen dat het museum pas op 6 juni zou geopend worden.
Ook heb ik al een paar weken geleden 25 euro gestort voor een pin ( als steun) en heb nog niks terug gekregen...dit gezegd zijnde wens ik toch de oprichters een dikke proficiat, ik zal zeker en vast eens langs gaan.
Hang Tough!
matthewGrunn
Lid

Bericht door matthewGrunn »

Het is zeker een pracht museum.Kan niet w8ten om er eens te komen kijken!!!!
World War 2 Collector
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Dat ziet er nog eens PRACHTIG uit, super gewoon, tientallen mooie originele poppen, prachtige decors aangevuld met enkele chique voertuigen, héél erg mooi!!

Ligt het trouwens aan mij of zijn er in verhouding maar weinig wapens aanwezig? Ik kan 1 lee enfield en 2 stenguns ontwaren, maar voor de rest precies niets.
matthewGrunn
Lid

Bericht door matthewGrunn »

jurgen schreef:Dat ziet er nog eens PRACHTIG uit, super gewoon, tientallen mooie originele poppen, prachtige decors aangevuld met enkele chique voertuigen, héél erg mooi!!

Ligt het trouwens aan mij of zijn er in verhouding maar weinig wapens aanwezig? Ik kan 1 lee enfield en 2 stenguns
ontwaren, maar voor de rest precies niets.
Ik zie 2 lee enfields
World War 2 Collector
Plaats reactie