Oradour-sur-Glane '08

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
jeffie
Lid

Oradour-sur-Glane '08

Bericht door jeffie »

Inleiding

De vakantie zit er weer op en heb in frankrijk een aantal WO2 gerelateerde plekken bezocht. Waaronder Oradour-sur-Glane. In wil wat foto’s laten zien met een verhaal wat ik uit een boek gehaald heb. Deze kunnen soms iets afwijken van het verhaal. Hoofddoel hiervan is het laten zien van mijn foto’s van mijn indrukwekende bezoek aan dit stadje. Hoop dat jullie er wat aan hebben. Ik vond het in ieder geval erg indrukwekend en zeker de mooie waard om te bezoeken.

In het dorp kan je twee plekken bezoeken. Het oude dorp “martelaarsdorp” en het museum. Hier mocht niet gefotografeerd worden.

Afbeelding

10 juni 1944,
Een eenheid van de Waffen SS van de divisie “Das Reich” omsingelt heet dorp Oradour-sur-Glane. Rond 2 uur in de middag…
642 mannen, vrouwen en kinderen vinden de dood. 328 gebouwen vernietigt door kogels en vuur.

Afbeelding

Ter nagedachtenis van dit drama is het martelaarsdorp van Oradour-sur-Glane sinds 1944 in de oude staat behouden gebleven.

Afbeelding

Afbeelding

Het aantreden van de bevolking.

Daar klink het tromgeroffel van de gemeenteomroeper : alle inwoners moeten aantreden op de marktplaats. Aanvankelijk maakt men geen haast, maar dan komen de patrouilles die de mensen mee trekken “vooruit, vlug, schnell! “ mannen, vrouwen, kinderen, oude mensen, worden allen zonder uitzondering bijeengedreven.

De kleine scholieren komen onder leiding van het schoolpersoneel in de rij aanzetten. Ze hebben gehoorzaam gevolg gegeven aan de opdracht met uitzondering van één. En deze jongen en kleine vluchteling die wist wie “ze” waren en die wegvluchtte naar de tuinen. Roger Godfrin is de enige van de 247 kinderen van de scholen van Oradour die het bloedbad overleeft heeft.

De gehele bevolking van het drop bevind zich op de marktplaats. Er gaat een gerucht dat er een persoonsbewijs controle komt. Sommigen vinden dit maar vreemd. Al snel begint het merendeel van de mensen zich wat ongerust te maken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeffie op 01 aug 2008, 19:54, 3 keer totaal gewijzigd.
jeffie
Lid

Re: Oradour-sur-Glane '08

Bericht door jeffie »

De eerste handelingen.

De vrouwen en kinderen worden gescheiden van de mannen. De vrouwen en kinderen werden naar de kerk gebracht. Een grote groep vrouwen was hier door gerust gesteld, wat kun hun hier gebeuren in het huis van god.

Na een aantal uur verdelen de soldaten van de S.S alle manen. Ze worden naar 3 schuren, twee autogarages e een wijnkelder en een koetshuis gevoerd. Op die plaatsen vangt de moordpartij aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tegen 4 uur in de middag geeft een explosie in het drop het signaal tot de moordpartij. Op hetzelfde moment wordt op de verschillende locaties met de marteling begonnen. De S.Sers richten het vuur op de benen. De mannen vallen boven op elkaar. Het schieten gaat door tot er niets meer beweegt. Dan lopen ze over de bebloede lichamen en geven het genadeschot aan enkelen die nog bewegen. Vervolgens worden de lijken bedekt met stro, hooi, hout en verder met maar alles wat brandbaar is. En word het vervolgens aangestoken.

De kerk.

Na lange uren van angstig afwachten niet wetende wat het lot is van hen die ze op het marktplein hadden achtergelaten, alhoewel het geluid van de automatische wapens het ergste deed vermoeden. Zien de vrouwen in de kerk plots de deur opengaan. Eindelijk! Laten ze ons vrij? De mensen beginne zich al te bewegen richting de uitgang. Maar dan twee Duitsers die binnen zijn gekomen doen de deur weer achter zich dicht. Ze lopen tot bij de communiebank en plaatsen daar een kist waaruit lonten steken. Ze steken die lonten aan en verlaten het gebouw. Bijna onmiddellijk hierna doet zich een explosie voor. Een scherpe verstikkende rook verspreidt zich. Er volgt een totale paniek. Vervolgens word er op de kerk geschoten door ramen, deur. Iedereen die buiten de kerk kwam werd vervolgens door geschoten.

Toch waren het enkele gelukt om te ontsnappen. 1 vrouw uit de kerk, en een aantal mannen die onder andere blijven liggen en zich verstopt hadden voor het vuur.

Toen

Afbeelding

Nu 2008.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeffie op 01 aug 2008, 19:51, 5 keer totaal gewijzigd.
jeffie
Lid

Bericht door jeffie »

Waarom deze slachting?

De Duitsers hebben allerlei drogredenen gegeven. Alleen het aantal ervan is al een bewijs van hun onjuistheid. Er werd gezegd dat niet Oradour-sur-Glane, maar Oradour-sur-Vayres een belangrijk centrum van de ondergrondse verzetbeweging, het eigenlijke doelwit was en dat dit Duits detachement zich vergist had. Er werd ook gezegd dat de S.Sers wapens hadden ontdekt in een garage van Oradour en dat vervolgens besloten was om met een grote troepenmacht terug te keren om het drop van de kaart te vegen. En ook dat er ruzie was ontstaan was tussen Duitsers en verzetsmensen en dat daarbij twee Duitsers zouden zijn doodgeschoten ( dat patriotten vanuit een hinderlaag op de S.S colonne zouden hebben geschoten toen deze de streek binnen reed.).
En nog zoveel andere redens. Feitelijk is niets exact bekend van de toedracht van de marteldoor van Oradour.

Heb niet alles vermeld maar denk dat de meeste wel iets gelezen heeft over dit drop.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een aantal foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto’s zwart/wit, vond het zelf iets mooier. Heb ze ook in kleur als er vraag naar is.
Verdere informatie uit “Oradour sur glane 10 juni 1944”.
Laatst gewijzigd door jeffie op 01 aug 2008, 20:24, 4 keer totaal gewijzigd.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Hele mooie foto's
Zwart / wit was een goed keuze.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
jeffie
Lid

Bericht door jeffie »

Ben nog bezich met updaten :D niet alles zit er nog in (fotos/tekst) kom zo even terug ;)

En bedankt :)
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Ik vind dat je dit uitermate goed hebt gedocumenteerd samen met je tekst en foto's mijn compliment !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Inderdaad een bekend verhaal, maar had geen beeld bij de plek.

Heel bijzonder, en een heel goede reportage. Kleur heeft hier inderdaad niks toe te voegen.

Heel apart wat zich daar afgespeeld heeft, Lidice in Tsjechië is een soortgelijk voorbeeld, alleen is daar het dorp ook van de kaart geveegd.
Heel mooi gedaan!
coco
Lid

Bericht door coco »

Ik had er inderdaad al meer van gehoord,

zeer mooie reportage.

Mgschutze, waar ergens in tjechie ligt lidice aangezien ik er toch ben.

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

De wonderen van het googlen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lidice
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
DonorNL
Lid

Bericht door DonorNL »

Ik ben er geweest toen ik heel klein was, dus toen heb ik eigelijk niets meegekregen. Maar ik ken het verhaal, heel indrukwekkend. Ik had ook hier op het forum een link van iemand die er een filmpje van heeft gemaakt op youtube. Heel mooi filmpje.
Geen idee wat ik zeg en bedoel, de tekst hierboven is vast voud.
jeffie
Lid

Bericht door jeffie »

Bedankt voor jullie reacties. Filmpje ga ik misschien ook nog doen. Met film materiaal wat ik heb gemaakt daar.

Maar eerst nog wat andere dingen. Waaronder een museum in Saumur.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Is erg indrukwekkend om daar te zijn! Ben er voor enkele jaren geleden geweest op een hete zomer dag. Maar ondanks de hitte de rillingen lopen over je lijf als je ziet en leest wat daar is gebeurd. Wil in de toekomst zeker hier opnieuw een bezoek aan dit dorp brengen.
coco
Lid

Bericht door coco »

Ruimteaapje schreef:De wonderen van het googlen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lidice
Ik kon op dat moment maar een X aantal minuten op internet, dus daarom zou dit handiger zijn, maar kheb het al gevonden te ver uit de buurt.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
TimD
Lid

Bericht door TimD »

Nico Roelofs schreef:Is erg indrukwekkend om daar te zijn! Ben er voor enkele jaren geleden geweest op een hete zomer dag. Maar ondanks de hitte de rillingen lopen over je lijf als je ziet en leest wat daar is gebeurd. Wil in de toekomst zeker hier opnieuw een bezoek aan dit dorp brengen.
ben er met school geweest. Heel erg indrukwekkend, dat zoiets gebeuren kan! Las daar ook dat de Duitsers het
hele landschap hebben veranderd zodat het leek alsof er nooit een dorp had gestaan! :o
We zijn toen met school ook nog naar een concentratiekamp geweest daar in de buurt. Ook geen pretje om daar
rond te lopen...

groeten.
-3/. Pz. Gren. Rgt. 60. Panzer Division 116. "Der Windhund"-
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

TimD schreef:
Nico Roelofs schreef:Is erg indrukwekkend om daar te zijn! Ben er voor enkele jaren geleden geweest op een hete zomer dag. Maar ondanks de hitte de rillingen lopen over je lijf als je ziet en leest wat daar is gebeurd. Wil in de toekomst zeker hier opnieuw een bezoek aan dit dorp brengen.
Las daar ook dat de Duitsers het hele landschap hebben veranderd zodat het leek alsof er nooit een dorp had gestaan! :o
Ik heb het over Oradour en niet over Lidice. :wink: In Oradour staat alles nog zoals te zien is op de foto's.
Plaats reactie