De vakantie zit er weer op en heb in frankrijk een aantal WO2 gerelateerde plekken bezocht. Waaronder Oradour-sur-Glane. In wil wat foto’s laten zien met een verhaal wat ik uit een boek gehaald heb. Deze kunnen soms iets afwijken van het verhaal. Hoofddoel hiervan is het laten zien van mijn foto’s van mijn indrukwekende bezoek aan dit stadje. Hoop dat jullie er wat aan hebben. Ik vond het in ieder geval erg indrukwekend en zeker de mooie waard om te bezoeken.
In het dorp kan je twee plekken bezoeken. Het oude dorp “martelaarsdorp” en het museum. Hier mocht niet gefotografeerd worden.

10 juni 1944,
Een eenheid van de Waffen SS van de divisie “Das Reich” omsingelt heet dorp Oradour-sur-Glane. Rond 2 uur in de middag…
642 mannen, vrouwen en kinderen vinden de dood. 328 gebouwen vernietigt door kogels en vuur.

Ter nagedachtenis van dit drama is het martelaarsdorp van Oradour-sur-Glane sinds 1944 in de oude staat behouden gebleven.

Het aantreden van de bevolking.
Daar klink het tromgeroffel van de gemeenteomroeper : alle inwoners moeten aantreden op de marktplaats. Aanvankelijk maakt men geen haast, maar dan komen de patrouilles die de mensen mee trekken “vooruit, vlug, schnell! “ mannen, vrouwen, kinderen, oude mensen, worden allen zonder uitzondering bijeengedreven.
De kleine scholieren komen onder leiding van het schoolpersoneel in de rij aanzetten. Ze hebben gehoorzaam gevolg gegeven aan de opdracht met uitzondering van één. En deze jongen en kleine vluchteling die wist wie “ze” waren en die wegvluchtte naar de tuinen. Roger Godfrin is de enige van de 247 kinderen van de scholen van Oradour die het bloedbad overleeft heeft.
De gehele bevolking van het drop bevind zich op de marktplaats. Er gaat een gerucht dat er een persoonsbewijs controle komt. Sommigen vinden dit maar vreemd. Al snel begint het merendeel van de mensen zich wat ongerust te maken.