Bunkercomplex.

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bunkercomplex.

Bericht door sniper snoop »

Ik heb een mail gekregen van iemand.
ik hoorde trouwens laatst dat ze in berlijn een groot deel van een bunkercomplex van hitler hebben opengesteld voor publiek.. weet jij daar meer van? ik kan er niets over vinden
Klop dit? Ik kan ook niks vinden. Enkel weet ik dat die dicht gegoten werd. Heeft iemand een idee?

Mvg, Snaaip.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
coco
Lid

Re: Bunkercomplex.

Bericht door coco »

Ik heb weleens gezien, dat ze in een duits metro station nog hitlersbunker in konden, staat vol met water, mar over openstelling geen idee.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=18&t=20783

In deze topic staat ergens in het midden een foto van de plaats waar
de bunker ooit stond.
Met dank aan forumlid Koos :)
De waarheid komt met de jaren
WW2 Vetaran
Lid

Bericht door WW2 Vetaran »

De bunker ligt er nog wel maar is niet toegankelijk.
Veel in de bunker valt er toch niet meer te zien want is na de oorlog leeggeroofd en vernield.
Dat sommige bunkers via de metrolijnen begaanbaar waren dat klopt maar weet niet of dat nog zo is.
Mohnke
Lid
Contacteer:

Bericht door Mohnke »

Ik ben 4 maanden geleden in Berlijn geweest en er is geen openstelling van de bunker. ik heb wel geruchten gehoord dat er veel mensen zijn die het willen in Berlijn. Dat er ondergrondse gangen zijn klopt er is een brochure die ik heb meegenomen "Berlin Underground" is een rondleiding door bunkers onder berlijn met gids want anders raak je er verdwaald.
De bunker van Hitler is idd volgelopen met water, zoals rochus misch zelf zei in zijn boek dat mei 2008 is uitgekomen, we moesten in 1945 al pompen om het vocht uit de bunker te krijgen omdat hij niet goed was afgewerkt.

Ik persoonlijk hoop dat ze hem openstellen. en alle ondergronde gangen beschermen en openstellen :)
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ik dacht ooit eens een docu op discovery gezien te hebben waarbij met een duiker door de gangen onder water werd gegaan, en de kasten en meubels overal nog stonden, en er nog her en der troep lag. Die gangen die onder de regeringsgebouwen liepen.

Hier kun je fuhrerbunker in 3D bekijken, wel leuk:
http://www.der-fuehrerbunker.de/gallery-DVD1-02-e.htm

Over de Fuhrerbunker zelf en wat er mee is gebeurd is deze site wel interessant;
http://berliner-unterwelten.de/fuehrerbunker.328.0.html
Daar staat een mooi overzichtje van de geschiedenis van de fuhrerbunker. Voor degenen die moeite met Duits hebben heb ik even een beknopte samenvatting gemaakt van de info op die site:

De bouw, de sovjet soldaten die kwamen en in december 1947 de bunker probeerden op te blazen. De toegangsbunker en het onluchtingssysteem vielen uit elkaar, maar de bunker niet. In 1959 is in de DDR wederom geprobeerd de bunker op te blazen, zonder succes. Toen is er een grondlaag overheen gekomen. Tussen 1961 en 1973 werd een vergeten tunnel onder de dierentuin (West kant van Brandenburger Tor) terug gevonden, er werd een onderzoek ingesteld (door de Staatssicherheit) naar de voormalige Reichskanzelei. De fuhrerbunker werd weer geopend, opgemeten, gefotografeerd en gedocumenteerd om vervolgens weer gesloten te worden. Vanaf 1985 werd in de DDR begonnen met de bouw van nieuwe woonkomplexen aan de wilhelmstraße. De Fuhrerbunker kwam weer in beeld. Nu werd dan toch gesloopt, de bodemplaat en de buitenwanden zijn blijven staan vanwege de hoge kosten om deze te slopen. Het gat is weer opgevuld en daar boven op is een parkeerplaats en het bekende groene grasveld aangelegd. Daar is in juni 2006 het info bord komen te staan, net nadat ik er op bezoek ben geweest.

Er is dus niets meer te zien, en openstellen heeft naar mijn mening geen enkel nut. Wel zou ik het graag zien dat Berlijn de wel overgebleven ondergrondse gangen en bunkers beter gaat beheren en verder openstellen.

Gr.Jim
Mohnke
Lid
Contacteer:

Bericht door Mohnke »

dat wist ik niet dat de bunker grotendeels weg was.

En idd Berlijn vernietigt veel te veel, ik hoop dat het hetgeen er nu nog is bewaard.

Gelukkig word de Wolfschanze in Polen beschermd, das toch de plaats waar Hitler het meeste heeft gezeten.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

http://berliner-unterwelten.de/tour-1.13.5.html

misschien onbekend bij sommige geinteresseerden.
special air service
Lid

Bericht door special air service »

Meens eens op een douc gezien te hebben dat er onder berlijn een wegen netwerk(/snelweg) ligt.

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Mohnke
Lid
Contacteer:

Bericht door Mohnke »

daar heb ik nog nooit iets van gehoord, maar het kan, wie weet...
Dreesen
Lid

Bericht door Dreesen »

coco schreef:Ik heb weleens gezien, dat ze in een duits metro station nog hitlersbunker in konden, staat vol met water, mar over openstelling geen idee.
Welke metro halte was dat ?
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Opgeheven account 4914

Bericht door Opgeheven account 4914 »

mgschutze schreef:de gangen onder water werd gegaan, en de kasten en meubels overal nog stonden, en er nog her en der troep lag. Die gangen die onder de regeringsgebouwen liepen.
Inderdaad, er lopen nog talloze gangen onder Berlijn. Die werden aangelegd voor het toekomstige Germania. Het diende weliswaar voor het verkeer mocht het afgewerkt zijn. Maar de oorlog stopte de werken aan Germania. Waar ook talloze nazi's in april/mei 1945 probeerden aan te Russen te ontkomen.

Maar nu ga ik helemaal off-topic... :)
wo2-Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door wo2-Martijn »

Over Germania gesproken en tunnels enzo..
Weet iemand wat er in Berlijn nog intact is van het derde rijk? Volgens mij is het meeste vernietigd, en kon niks vinden op platte gronden van Berlijn.
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
Opgeheven account 4914

Bericht door Opgeheven account 4914 »

wo2-Martijn schreef:Over Germania gesproken en tunnels enzo..
Weet iemand wat er in Berlijn nog intact is van het derde rijk? Volgens mij is het meeste vernietigd, en kon niks vinden op platte gronden van Berlijn.
Het vliegveld tempelhof bv.
wo2-Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door wo2-Martijn »

Jentyyy schreef:
wo2-Martijn schreef:Over Germania gesproken en tunnels enzo..
Het vliegveld tempelhof bv.
Okej bedankt.
Ik zag trouwens ook dat in Nurnberg de arena nog staat waar de partijdagen gehouden werden(Zappelintribune)? En een kongresshalle.
Is er iemand al geweest? En is dat de moeite?
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
Plaats reactie