Verslag van de Militaria beurs in oostende .

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
speurneus
Lid

Verslag van de Militaria beurs in oostende .

Bericht door speurneus »

Even een klein verslag van de beurs in oostende ,

Deze was op 12 oktober in de vismijn van oostende tussen 09,00 en 16,00 uur .
Aankomst bij de vismijn ( militaria beurs ) was even verwarrend , de ingang was niet goed aangegeven , je moest dus helemaal achter de vismijn naar binnen .
Toegang was 6 euro , voor dat geld kan je wel wat verwachten denk ik dan maar dus 6 euro heb ik er dan wel voor over .
Bij de ingang stond al gelijk politie , deze stonden er om de nieuwe wapenwet te verkondigen en als je vragen had over het verzamelen van wapens of toebehoren dan werd je vriendelijk geholpen , dit vond ik erg positief .
Al snel krijg je in een oog opslag de hele hal te zien , deze hal bestond uit een rij links en een rij rechts , niet zo veel stands dus , verder in de hal had je links nog een open stuk waar nog 4 rijen aan stands stonden , al bij al waren er niet zo veel stands als dat ik gedacht had .Het was er ook best wel rustig en rond een uur of 2 waren er al verschillende standhouders aan het opruimen en inpakken ( erg jammer voor de klant die voor 6 euro een kaartje koopt )
Wat er te koop was waren vooral wapens en toebehoren , ook enkele stands gezien met boeken , info materiaal en verenigingen van wapen verzamelaars .
Het laatste vond ik wel even interessant om wat nader op in te gaan , Hier in Belgie is het dus legaal om werkende wapens te verzamelen met de nieuwe wapenwet mits ze op de lijst staan van vrijgegeven wapens , wil je wapens verzamelen uit de zelfde perioden die niet op de lijst staan dan moet je hier voor een vergunning aanvragen , om nu de juiste weg hier in te vinden en wat hulp te krijgen van mensen die er verstand van hebben kon je dus lid worden van een vereniging , hoe meer leden hoe beter alles geregeld word in de toekomst .
Op zich wel een goed iets , ik heb wat papieren mee naar huis genomen om alles wat beter te bestuderen .
Verder stonden er nog wat stands van verschillende schietsport verenigingen , leuk voor als je zelf in de schietsport zit .
Ook een stand gezien die nieuwe moderne wapens verkoopt voor de schietsport .
Veel oude wapens heb ik helaas niet gezien , ik denk dat er maar een 10 tal stands waren die alleen maar antieke wapens verkochten .
Prijzen zijn helaas wel weer duurder geworden , koopjes vind je op deze beurs niet want de standhouders kennen de prijzen , dit heeft tevens ook weer invloed op de internet verkoop van militaria .
Na 1 uurtje wandelen en kijken krijg je natuurlijk ook dorst , gelukkig hebben ze in Belgie veel bier , Bier in veel verschillende soorten en maten en daar heb ik dan ook maar eens wat van geproefd .
Jammer dat je er niets te eten kon kopen wand na een lange auto rit van 2,5 uur en 1 uur rond lopen had ik toch wel honger gekregen .
Ik had die dag niets gekocht , dat wat ik nodig had heb ik niet kunnen vinden .
Al bij al had ik toch wel een leuke dag en het is altijd leuk om bekende tegen te komen op de beurs .
Ik denk dat als je echt van militaria beurzen houd dat je dan beter 2 weken kunt wachten omdat dan de beurs begint in ciney , deze is op 26 oktober tussen 09,00 en 16,00 uur .
Dit vind ik nog altijd wel het whahalah militaria verzamel paradijs en daar kan geen beurs aan tippen .

Groetjes m.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
WW2 Vetaran
Lid

Re: Verslag van de Militaria beurs in oostende .

Bericht door WW2 Vetaran »

Leuk verslag zo, ik ben er ook geweest en had ook moeite om de ingang te vinden.
Ik bleef gewoon de weg volgen totdat ik wat mensen naar binnen zag gaan.
Toen ik er kwam was er geen controle aan de ingang (3 uur) en toen ik binnen kwam waren er al veel aan het opruimen wat volgens mij tegen de regels is.
Echter een aantal dingen wat ik zocht heb ik gevonden en na de beurs heb ik nog een groot aantal Duitse bunkers bezocht waaronder de regelbau 633 die aan de overkant van de sluizen lag.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ik ben als standhouder op die beurs,

Wij hebben naar de organisatie toe geklaagd over het eten, zoals je aangeeft. Er staat niet eens een friture kraam o.i.d. Je kon alleen broodjes ham of kaas kopen voor 3,20. Als je in het café/restaurant wat bij de ingang staat gaat koop je dezelfde broodjes (daar kwamen ze vandaan) voor 2 euro :bonk:

Tevens is het logisch dat standhouders tegen drie uur al aan het inpakken waren. De meesten rijden snachts om er te komen en zijn vanaf 6 uur in de ochtend al daar. Wij zelf gaan een dag eerder, en bouwen zaterdag's op, als er koopjes zijn zijn die dus zaterdag ook al weg tussen handelaren, maar zo gaat dat in Ciney ook en op elke andere beurs. Wij bouwen dan zaterdag's op, er loopt bewaking rond in de hal. De organisatie is wat dat betreft heel netjes. We overnachten dan in een hotel in Oostende, er was zaterdagavond kermis, dus dat was mooi meegenomen, Belgisch bier in overvloed :wink:

Na drie uur is het met de verkoop ook wel gedaan. De verkopen doe je in de ochtend, en dan druppelt het door in de middag. Maar dan is de rek er ook wel uit, op CIney is dat net zo. We hebben er een goede beurs gedraaid. Tegen kwart voor vier waren wij weg, alle standhouders om ons heen gingen ook of waren ook aan het inpakken. Wij stonden redelijk dicht bij de ingang rechts (bij de toiletten) samen met Militaria4you. Het is ook fijn om een beetje op tijd weg te kunnen, op de terugweg nog even een hapje eten met zijn allen. En toen waren we rond 20.00 uur weer thuis.

Het zijn altijd hele gezellige weekenden, de grotere buitenlandse beurzen.

Gr. Jim
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

Blijft blijkbaar altijd interessant zo'n tafel met vuurwapens. Als ik de bovenstaande foto's eens bekijk dan is er blijkbaar geen gebrek aan Duitse Mausers/MG42's en US Thompsons. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of wat die dingen moeten kosten en of dat het nu superzeldzaam is. Ik ben ook wel op Belgische verzamelbeurzen geweest en daar waren meestal ook vuurwapens te koop. Het is leuk om even aan zo'n vuurwapen te ruiken maar ik loop meestal aan dit soort tafels voorbij. Simpelweg omdat ik het toch niet mee mag nemen naar Nederland.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
speurneus
Lid

Bericht door speurneus »

Het is jammer dat de Nederlandse wet zo steng is , een demil repeteer wapen moet bijvoorbeeld compleet vast gelast zijn , kijken is daarom de enige optie voor onze noorder buren .
Er zijn natuurlijk ook andere achterporten in het nederlands wet systeem , zo mag je als erkende verzamelaar wel een aantal wapens op vergunning in bezit nemen .
Als ik in Nederland zou wonen dan was ik daar al lang mee bezig geweest om daar de juiste papieren voor in bezit te krijgen .
Je kan natuurlijk ook je verzamelgebied aanpassen en dan maar alleen zwartkruit wapens verzamelen , deze zijn in nederland wel legaal ( mits ze van een bepaalde leeftijd zijn ) er zijn gelukkig nog veel zwartkruit wapens op de markt te vinden , zo zag ik in oostende bijvoorbeeld een Nederlandse beaumont en een franse gras , deze zijn in Nederland vrij .
Ook verschillende zwartkruit revolvers en penvuur wapens zijn in Nederland vrij voor de verzamelaar , al bij al tog een hele verzameling als je deze items wil gaan sparen .
Maar oke ik kan begrijpen dat je erg beperkt bent en dat een K98 of een thompson ook wel erg leuk is om aan de muur te hangen .

Groetjes m.

asjemenou schreef:Blijft blijkbaar altijd interessant zo'n tafel met vuurwapens. Als ik de bovenstaande foto's eens bekijk dan is er blijkbaar geen gebrek aan Duitse Mausers/MG42's en US Thompsons. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of wat die dingen moeten kosten en of dat het nu superzeldzaam is. Ik ben ook wel op Belgische verzamelbeurzen geweest en daar waren meestal ook vuurwapens te koop. Het is leuk om even aan zo'n vuurwapen te ruiken maar ik loop meestal aan dit soort tafels voorbij. Simpelweg omdat ik het toch niet mee mag nemen naar Nederland.
special air service
Lid

Bericht door special air service »

Met vergunningen kun je alleen maar half en vol automaten krijgen. Alles blijft dicht en vastgelast tenzij voor schietsport of omgebouwd voor blanc's en dan moeten ze in een wapenkluis.

Blijft jammer en het is niet anders in dit kikkerlandje. Veranderen zal het toch nooit hier. Zal het nog te maken hebben met de idiote gedachte van voor de oorlog? Wie weet.
speurneus
Lid

Bericht door speurneus »

Ja ergens is het wel goed dat ze zo streng zijn met de wapenwet .
Als ik zo op het nieuws kijk hoe vaak er mensen doodgeschoten worden dan denk ik van ja wapens zijn te makkelijk verkrijgbaar voor de gene die er kwaad mee willen doen .
Het is moeilijk voor de wet te bepalen wie er wel of geen misbruik wil maken van wapens , er moet duidelijk een nieuwe wet komen die het voor erkende verzamelaars makkelijker maakt om een speciaal thema aan wapens te verzamelen net zoals in Belgie en de wet moet dan ook strenger worden voor de gene die er misbruik van maakt .

Nederland kan van een aantal dingen leren die in belgie beter zijn als het om dit onderwerp gaat .
:wink:
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Volgende editie: zondag 11 oktober 2009

http://www.wapenbeurs.com
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie