American Airpower Heritage Museum, Midland, Texas

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
feldwebell
Lid

American Airpower Heritage Museum, Midland, Texas

Bericht door feldwebell »

Gordon Snyder was niet alleen boordschutter van de ‘Sloppy but Safe’, een B-17, maar ook een verdienstelijk kunstschilder. Eind 1942 schilderde Gordon, op de neus van zijn ‘Vliegend Fort, een metersgrote pin-up girl. Gordon en de ‘Sloppy’ namen daarmee hun plaatsje in de geschiedenis in. Samen met vierendertig andere ‘neusschilderingen’, uit de Tweede Wereldoorlog, hangt Gordon’s creatieve uitbarsting in het American Airpower Heritage Museum in Midland, Texas.
Het zijn afbeeldingen, - nog op het originele aluminium want van de sloop gered - van een ontroerende eenvoud, gemaakt door de bemanningen die geobsedeerd waren door schaars geklede meiden.
Midland, ‘hometown of George Bush’, is een stoffig, naargeestig ‘gat’ ergens in het noordwesten van Texas maar wél voorzien van een allerleukst luchtvaartmuseum met veel, heel veel ‘stuf’ uit de Tweede Wereldoorlog.
De binnenkomst in het museum was direct goed. Uit verborgen speakers klonken de stemmen van the Andrew Sisters: de Sweethearts of the Forces. Terwijl de zusjes, het nog steeds lekker klinkende, ‘Rum & Coca Cola’ ten gehore brengen, swing ik naar hangar 1, doel van mijn bezoek, waar ik direct oog in oog sta met Fifi, een Superfortress.
In Amerikaanse luchtvaartmusea word je vaak lastig gevallen door, met rare petjes getooide, ouwe mannen die je een rondleiding willen geven. Niet in Midland! Daar had ik de hele hangar voor mijzelf. Gelukkig maar! Als een ‘minnaar’ op bezoek bij zijn maîtresse, betastte en streelde ik de toestellen, en via de open bommenluiken klom ik in in het binnenste…
‘Kicken’ dát was het woord! Zo stond ik oog in oog met de Mitchel B-25 bommenwerper, zo één waar de legendarische Jimmy Doolittle, in 1942, zijn beroemde raid op Tokio uitvoerde.
Het centrum van de hangar werd gedomineerd door Vliegende Forten, diverse Mustangs, een Junker (!) bommenwerper, maar ook een Britse Swordfish MK3, type 'torpedobommenwerper'. Het waren uiteindelijk, die, nogal lullige linnen tweedekkertjes, die de Bismarck, tot zinken bracht. Na een paar uur zat mijn bezoek aan de Heritage erop.
Hoe het met Gordon Snyder is afgelopen? Dat weet ik niet. Maar wel dat de ‘Sloppy but Safe’ zijn naam alle eer aan deed. Aan het aantal geschilderde bommetjes te zien bleek de ‘Slordig maar Veilig’, meer dan negentig geslaagde aanvallen op Nazi Duitsland had uitgevoerd…

American Heritage Museum, 9600 Wright Drive Midland, Texas.
Toegang 10 dollar. s’Maandags gesloten.

ps

..bij mijn verslagje wil ook graag foto's plaatsen. Maar, als redelijk digibeet, weet ik niet hoe ik dat moet doen...
Got mit uns
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Re: American Airpower Heritage Museum, Midland, Texas

Bericht door Jim »

And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Een Junkers bommenwerper? Welke? Ju87? Ju88? Of iets anders?
feldwebell
Lid

Bericht door feldwebell »

Sorry! Dat moet een Junker transportvliegtuig zijn. In 1938 door Duitsland geschonken aan Spanje. Eind jaren zestig in handen van dat museum gekomen.
Got mit uns
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Mooi verslag !!
Lijkt me heerlijk zo'n museum vol oude herinneringen en mooie vliegtuigen.

Ik hoop dat het gaat lukken met de foto's plaatsen...ben er erg benieuwd naar.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie