Bezienswaardigheden door MGschutze

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 49 keer

Re: Bezienswaardigheden door MGschutze

Bericht door ammo »

mgschutze schreef:
sniper snoop schreef:Ik heb hem staan als Bronckhorst. Klop dit? Als het klopt, dan zie ik dat beiden bunkers ongeveer 500 meter van elkaar gelegen liggen. Klink wat vreemd. Twee radars die bij elkaar stonden. Waarom?

Normaal gesproken stonden er altijd 2 stuks , waarom dit zo was weet ik niet.
Jim de radar was niet de Wurtzburg, maar de Wurtzburg rieze , met een groter bereik,
ong 80 km.
Nemo Me Impune Lacessit
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ben net terug van vakantie. Maar van de bunkertjes stonden er inderdaad vaak twee of meer. Van de bunkertjes stonden ze maar net ingegraven hoe het waarschijnlijk het beste in de verdedigingslinie lag. Op sommige plekken stonden er groepen van 4 of meer bij elkaar. Enkelen hadden dan zelfs een extra ring ertussen waar een schietgat in zat waardoor er vanuit de bunker geschoten kan worden. Ook kunnen er MG's met affuit op het dak van een bunkertje geplaatst worden (bij onze versie ook). De bunkers waren verbonden door middel van loopgraven. Dit kun je ook allemaal terug vinden op originele luchtfoto's, daar heb ik de info vanaf.

Veel bunkers zijn wel verdwenen, deze zijn in de jaren 50 of later (weet datering niet precies) op hoeken van kruispunten gelegd, niet de hele bunkers, maar de deksel zodat de bermen niet kapot gereden werden. Deze deksels zijn inmiddels (voor zover ik weet) allemaal verdwenen en vernietigd.

@ HAN, leuke foto's, weer twee anderen. Zal eens kijken of ik er her en der nog wat kan vinden. (mbv de luchtfoto's, moet lukken)
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Hier nog even een foto van een Würzburg Rieze radar zoals deze in Frankrijk (Normandië) nog staat. Deze heb ik vorig jaar op de foto gezet. Deze staat in Douvres.
Afbeelding
mtdr
Lid

Bericht door mtdr »

Leuk verteld en uitgelegd allemaal :) . Volgens mij heeft er ook nog een stukje over de kochbunker die jullie hebben gekregen in de (regio)krant gestaan? :wink:
Verzamel D-Day Soldbucher.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

mtdr schreef:Leuk verteld en uitgelegd allemaal :) . Volgens mij heeft er ook nog een stukje over de kochbunker die jullie hebben gekregen in de (regio)krant gestaan? :wink:
Dank je :wink: . Klopt, het bunkertje heeft in een aantal regio krantjes en de gelderlander gestaan.

GR. Jim
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Een V1 basis op ’t Zand in Hengelo Gld?

Op landgoed ’t Zand ligt de met puin verharde Stellingweg. Deze weg is in 1944 door de Duitse bezetter aangelegd en verhard. Er waren toen nog plannen om een V1 basis aan te leggen op ‘t Zand. De snel oprukkende Geallieerde troepen gooiden echter roet in het eten. De Duitsers hebben het toen bij een verharde weg gelaten.
Aan deze weg staat nu een monumentje. Het stelt een Duits zoeklicht voor, die ook rondom ‘t Zand hebben gestaan en vertaald de aanwezigheid van de Duitse bezetter in dit gebied. Rondom 't Zand stonden verschillende zoeklichten, en ook afweergeschut. Deze hebben grote indruk achtergelaten bij de lokale bevolking.
Afbeelding
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Monument Synagoge Hengelo

Hengelo heeft lang een synagoge gehad, maar door de gevolgen van de tweede wereldoorlog was die overbodig geworden.

In 1882 werd een nieuwe eenvoudige synagoge gebouwd aan de Hofstraat te Hengelo. Ondanks de Cultuur- historische waarde van het pand werd het in de jaren zestig afgebroken. Het had haar functie na de oorlog helemaal verloren. De Joodse gemeenschap van ca. 50 personen was na(door) de oorlog zo goed als verdwenen.

Een foto van het monument en een scan van een tekening van de synagoge zoals deze eruit gezien heeft. Tot op heden is nog geen enkele foto van de synagoge bekend.
Afbeelding

Het monument is een aantal jaren terug verplaatst naar de overzijde van de weg, dus de tekst ''hier stond'' zal niet precies meer kloppen.

Afbeelding
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 67 keer
Ontvangen: 117 keer

Bericht door asjemenou »

Opmerkelijk dat er in jouw omgeving nog zoveel overblijfselen van de oorlog te vinden zijn. Waarschijnlijk zal niet iedereen zoals jij dat dan weten maar toch ze zijn er. Interessant om dit te vernemen.
In mijn woonplaats en omgeving is niets meer van de oorlog te vinden. Ik heb er in het verleden ook wel eens onderzoek naar gedaan maar zulke sporen zijn er nagenoeg niet. Het is geen frontgebied geweest dus is er ook niet gevochten. We hadden gedurende de mobilisatie van 1939/40 wel een NL garnizoen en daarna een Duitse bezettingsmacht. Deze is nagenoeg zonder slag of stoot na de capitulatie in mei 1945 vertrokken naar Leiden om zich te laten ontwapenen. Tot een paar jaar geleden was er in mijn woonplaats wel een Intendance werkplaats (637e ICW). Deze was hier zo'n 150 jaar gevestigd. Gedurende de oorlog hebben de Duitsers ook gebruik gemaakt van deze werkplaats.
Een leuk detail daar van is wel dat een kennis van mijn vader, als klein jochie zijnde, gedurende de oorlog vaak bij de Duitse soldaten op die werkplaats ging kijken. Hij kreeg daarbij nogal eens wat eetbaars van hen toegestopt. Toen de Duitsers in mei 1945 vertrokken ging hij er nog eens kijken en vond er een achtergelaten Duitse gasmaskerbus met bijbehorend gasmasker. Deze heeft hij toen meegenomen. Dit gasmasker met draagbus is altijd in zijn bezit gebleven en enkele jaren geleden heeft hij deze aan mij geschonken. Er staat alleen een naam in de bus vermeld. Jammer genoeg geen eenheid o.i.d.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ik denk dat als je goed zoekt bijna overal nog wel iets te vinden is. Vaak ben je er al jaren langs gekomen maar weet je het inderdaad gewoon niet.

Ik voeg nu nog even iets toe, het is wel 25 minuten van mij af in Emmerich maar zeker de moeite waard.

In het Rheinmuseum in Emmerich ligt nog een originele Biber.

De Biber was een eenpersoons U-boot (Einmann U-boot Biber). Dit exemplaar lag in de winter van 1944/45 gestationeerd in Emmerich en behoorde toe aan de K-Flotille 266. Het was de bedoeling om met deze U-boten de Waalbrug bij Nijmegen aan te vallen.
Dit exemplaar werd op 26 Juni 1958 ter hoogte van Oelwerke Spyck in de Rijn gevonden. Het was terecht gekomen in de doorhangende trossen van een sleepvaartuig en werd in Emmerich geborgen. Door het initiatief (en geld) van een Industrieel werd de Biber gerestaureerd en is deze bewaard gebleven.

Het idee voor het type Biber kwam van Korvettenkapitän Bartels (Kriegsmarine). Het idee ontstond in het voorjaar van 1944 en werd werkelijkheid in de Lübecker Flenderwerft. Na meerdere tests met 4 prototypen werden 20 School/Studie modellen besteld voor de opleiding en 300 inzetbare boten. De boten werden gemaakt op de genoemde Flenderwerke in Lübeck, maar ook in Italië bij de Ansaldo werf. De boot werd aangedreven door een 2,5liter 6 cilinder van Opel. De U-boot werd uitgerust met 2 torpedo's. De totaalprijs van een complete U-boot type Biber kostte destijds 29.000 Reichsmark.
Afbeelding
Panzer5
Lid
Lid

Bericht door Panzer5 »

asjemenou schreef:Opmerkelijk dat er in jouw omgeving nog zoveel overblijfselen van de oorlog te vinden zijn. Waarschijnlijk zal niet iedereen zoals jij dat dan weten maar toch ze zijn er. Interessant om dit te vernemen.
In mijn woonplaats en omgeving is niets meer van de oorlog te vinden. Ik heb er in het verleden ook wel eens onderzoek naar gedaan maar zulke sporen zijn er nagenoeg niet. Het is geen frontgebied geweest dus is er ook niet gevochten. We hadden gedurende de mobilisatie van 1939/40 wel een NL garnizoen en daarna een Duitse bezettingsmacht. Deze is nagenoeg zonder slag of stoot na de capitulatie in mei 1945 vertrokken naar Leiden om zich te laten ontwapenen. Tot een paar jaar geleden was er in mijn woonplaats wel een Intendance werkplaats (637e ICW). Deze was hier zo'n 150 jaar gevestigd. Gedurende de oorlog hebben de Duitsers ook gebruik gemaakt van deze werkplaats.
Een leuk detail daar van is wel dat een kennis van mijn vader, als klein jochie zijnde, gedurende de oorlog vaak bij de Duitse soldaten op die werkplaats ging kijken. Hij kreeg daarbij nogal eens wat eetbaars van hen toegestopt. Toen de Duitsers in mei 1945 vertrokken ging hij er nog eens kijken en vond er een achtergelaten Duitse gasmaskerbus met bijbehorend gasmasker. Deze heeft hij toen meegenomen. Dit gasmasker met draagbus is altijd in zijn bezit gebleven en enkele jaren geleden heeft hij deze aan mij geschonken. Er staat alleen een naam in de bus vermeld. Jammer genoeg geen eenheid o.i.d.
Waar woon je, als ik vragen mag ??
christiaan1989
Lid

Bericht door christiaan1989 »

Is het eigenlijk nog gelukt met het leegpompen van de kelders?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog wat in ligt.

gr
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Plaats reactie