Ik denk dat als je goed zoekt bijna overal nog wel iets te vinden is. Vaak ben je er al jaren langs gekomen maar weet je het inderdaad gewoon niet.
Ik voeg nu nog even iets toe, het is wel 25 minuten van mij af in Emmerich maar zeker de moeite waard.
In het Rheinmuseum in Emmerich ligt nog een originele
Biber.
De Biber was een eenpersoons U-boot (Einmann U-boot Biber). Dit exemplaar lag in de winter van 1944/45 gestationeerd in Emmerich en behoorde toe aan de K-Flotille 266. Het was de bedoeling om met deze U-boten de Waalbrug bij Nijmegen aan te vallen.
Dit exemplaar werd op 26 Juni 1958 ter hoogte van Oelwerke Spyck in de Rijn gevonden. Het was terecht gekomen in de doorhangende trossen van een sleepvaartuig en werd in Emmerich geborgen. Door het initiatief (en geld) van een Industrieel werd de Biber gerestaureerd en is deze bewaard gebleven.
Het idee voor het type Biber kwam van Korvettenkapitän Bartels (Kriegsmarine). Het idee ontstond in het voorjaar van 1944 en werd werkelijkheid in de Lübecker Flenderwerft. Na meerdere tests met 4 prototypen werden 20 School/Studie modellen besteld voor de opleiding en 300 inzetbare boten. De boten werden gemaakt op de genoemde Flenderwerke in Lübeck, maar ook in Italië bij de Ansaldo werf. De boot werd aangedreven door een 2,5liter 6 cilinder van Opel. De U-boot werd uitgerust met 2 torpedo's. De totaalprijs van een complete U-boot type Biber kostte destijds 29.000 Reichsmark.