Bezoek aan Auschwitz, tips?

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Markoz
Lid

Bezoek aan Auschwitz, tips?

Bericht door Markoz »

Hoi,

In maart ga ik met een vriend voor 5 dagen naar Auschwitz, we gaan met het vliegtuig heen en hebben dus geen auto tot onze beschikking. Nu hopen we eigenlijk dat er hier iemand is die ons tips kan geven over hoe we het bezoek aan Auschwitz zo goed mogelijk kunnen regelen.

- Welk hotel is bijvoorbeeld aan te raden? Er liggen een hele reeks dichtbij Auschwitz, maar welke is er van aan te raden? Let wel: we hebben geen auto, het hotel zal dus op een afstand van maximaal 5km bij auschwitz vandaan moeten liggen.

- Heeft iemand ervaring met het openbaar vervoer? We hebben een aansluiting op ons vliegtuig gevonden met een overstap van 5 minuten op Katowice. Is dit aan te raden of is het poolse openbaar vervoer net zo onbetrouwbaar als het nederlandse en kunnen we er beter niet op rekenen dat we van de ene trein zo in de andere kunnen stappen?

- Is er nog een goede reisgids aan te raden? Er zijn zat boeken over Auschwitz zelf en de geschiedenis, maar is er ook een boek die meer over het kamp gaat zoals het nu is? Die dus beschrijft wat er in welk blok te zien is et cetera?

Ook willen we graag weten hoeveel dagen we kwijt zijn in Auschwitz als we eigenlijk het hele complex willen zien. We hebben zoals al gezegd 5 dagen de tijd, is dat veel te veel, te weinig of zal dat net wel/niet lukken?

En verder zijn andere tips, aanraders en aanbevelingen altijd welkom! We hebben opzich al een goed beeld van wat we willen en hoe, maar het is altijd makkelijk om ervaringen te horen van iemand die daar daadwerkelijk al geweest is.

Alvast bedankt!
broeloe
Lid

Re: Bezoek aan Auschwitz, tips?

Bericht door broeloe »

http://www.citytogo.travel/stedenreis/krakau/krakau.htm

Alleen het Alexander Hotel is niet aan te raden. Slecht eten en koude douche.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
patrickh
Lid
Gegeven: 111 keer
Ontvangen: 84 keer

Bericht door patrickh »

Vanuit Krakau vertrekken er elke dag bussen naar Auschwitz.1 Dag was voor mij voldoende,ben toen naar Auschwitz 1 en Auschwitz 2 geweest.Zou je elke barak waar een tentoonstelling in is met gids willen zien,heb je misschien meer tijd nodig.
Afbeelding
Afbeelding
Markoz
Lid

Bericht door Markoz »

Hmm, het was eigenlijk wel de bedoeling om in Oswiecim zelf te gaan zitten. Ik vrees dat ik daar wel graag elke barak in wil.. Toch een beetje zonde van ons geld dan als we 2x 30 euro moeten betalen voor een reisje naar Auschwitz terwijl dat we voor dezelfde prijs in een hotel tegenover het kamp zelf zitten ;)
patrickh
Lid
Gegeven: 111 keer
Ontvangen: 84 keer

Bericht door patrickh »

Heb zelf met de trein gereisd in Polen,en heb er goede ervaringen mee,alleen goed opletten welke plaatsen je moet hebben,verstandig om dit thuis al op papier te hebben!
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Markoz schreef:Hmm, het was eigenlijk wel de bedoeling om in Oswiecim zelf te gaan zitten. Ik vrees dat ik daar wel graag elke barak in wil.. Toch een beetje zonde van ons geld dan als we 2x 30 euro moeten betalen voor een reisje naar Auschwitz terwijl dat we voor dezelfde prijs in een hotel tegenover het kamp zelf zitten ;)

Ik ben in 2005 geweest.
Voor alle duidelijkheid, per auto, maar sommige vragen kan ik wel beantwoorden.
Mijn favoriete reisgids is de Lonely Planet, Polen staat in de Lonely planet "Central europe"
heb net de laatste uitgave gekocht, op pagina 398 staat wat algemene informatie.
Vaak kan je de Lonely planet ook in de bibliotheek inkijken / lenen.

2 dagen is meer dan voldoende denk ik.
Mocht je de kans hebben bezoek Krakau dan, daar kan je de emailefabriek van Oscar Schindler bezoeken
en de voormalige Joodse Ghetto.

Hier mijn foto's uit 2005
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=18&t=10350
(ze staan verspreid over verschillende postings)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Op de eerste plaats natuurlijk super interessant. Ben zelf met auto geweest, dus ken geen Pools openbaar vervoer.

Een tip; eet niet in de restaurant gelegenheid bij het kamp. Dat is mij in ieder geval heel slecht gevallen. Leek wel of de soep ook zo oud was.

Ga vooral alles kijken, in het Auschwitz kazerne terrein zijn heel interessante exposities ingericht. Hele aparte spullen. Die gebouwen moet je zeker allemaal kijken. En ga ook even in het gebouw staan waar de trein binnenkwam en neem het hele terrein goed in je op, ga daar even na staan denken, de waanzin...... Dat heeft bij mij echt indruk gemaakt.

Veel succes (plezier kan ik het niet noemen, maar je moet er ook uitgaan, altijd leuk :wink: )
Plaats reactie