Wie is er al eens in Achel in het Grevenbroekmuseum geweest en wat vonden jullie ervan? Ik was verbaasd over hetgeen ze er allemaal hadden.
Het is gevestigd in het Simonshuis, dit was tijdens de operatie Market-Garden het hoofdkwartier van Generaal Dempsey, de aanvoerder van het tweede Britse leger.
De vitrinekasten over de tweede wereldoorlog herbergen unieke documenten foto’s en uitrusting gebruikt tijdens de stormoverschrijding van het kanaal te Sint-Huibrechts-Lille door het Lincolnshire regiment en de Ulster Rifles in het kader van de operatie Market-Garden, gevolgd door verdrijven van de Waffen-SS troepen door East Yorkshires en aansluitend de bevrijding van Hamont door het Suffolk regiment en de bevrijding van Achel door de King’s Own Scottish Borderers.
Tijdens de oorlog crashten drie bommenwerpers in Hamont en Achel (Sterling EF366, Lancaster ED488, Wellington N2849). Resten hiervan worden in het museum bewaard, onder meer de authentieke vliegtuigontvanger uit de Stirling.
Regelmatig brengen familieleden van deze bemanningen een bezoek aan ons museum en brengen persoonlijke souvenirs mee.
Ook de eerste wereldoorlog wordt uitvoerig behandeld, onder meer met resten van de dodendraad: dit was de elektrisch geladen versperring die België en Nederland scheidden.
Er zijn ook een aantal wapens en pinhelmen, gevonden na de grote munitie- en lazarettreinontploffing in 1918 nabij het station te Hamont.
De gehele streekgeschiedenis komt er aan bod, vanaf de oerknal, via de steentijd en de Romeinen naar de middeleeuwen, de Napoleontische tijd, beide wereldoorlogen.
Het Grevenbroekmuseum is gevestigd in het Simonshuis (tevens VVV kantoor), in het centrum van Achel, Generaal Dempseylaan 1, B3930 Hamont-Achel.
Openingsuren maandag tot vrijdag van 09.00 - 12.00 en 13.00 - 16.00 en op zaterdag van 9.30 – 12.00
Voor groepen, verenigingen en onderwijsinstellingen worden rondleidingen georganiseerd op afspraak.
Zie zeker onze website http://www.grevenbroekmuseum.be/NL/museum1.shtml
Grevenbroekmuseum te Hamont-Achel
-
- Lid
Re: Grevenbroekmuseum te Hamont-Achel
Is dat uw/jullie museum? Eerst lijkt het alsof je het ooit bezocht hebt maar daarna praat je over "ons museum" en dergelijke dus ik ben een beetje verward.
-
- Lid
Re: Grevenbroekmuseum te Hamont-Achel
was bezig met het zoeken naar antwoorden op de wo2 quiz toen ik de site van dit museum ontdekte.weet en ken er veel maar deze was nieuw voor mij en staat komende week op het programma.behalve wo2 ook aandacht voor de wo1 met het ijzeren gordijn tussen belgie en nederland.ben benieuwd