Weekje Berlin

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Weekje Berlin

Bericht door iknowdintoo »

Ik en Kornelis (de korte golf) zijn een weekje in Berlijn, en vroegen ons af of er nog goeie antiekwinkels, rommelmarkten etc. zijn in de buurt van het Oost-Centrum (mbt WO2 dus). We hebben al even op internet gezocht, maar niks duidelijks kunnen vinden.
Grüße von Berlin!
de korte golf
Lid
Contacteer:

Re: Weekje Berlin

Bericht door de korte golf »

We zijn gister heelhuids weer aangekomen in nederland. Leuke week gehad!
Afbeelding
Afbeelding
In sneeuw schrijven is niet zo makkelijk als het lijkt en het is zo'n 300/400 meter van het olympisch stadion gemaakt.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Thom
Lid

Bericht door Thom »

Hallo Jongens,

Zouden jullie een verslagje kunnen neerzetten wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben in Berlin?
Welke delen van de stad vielen jullie tegen en welke vielen jullie mee? En waarom?

Hoe keken jullie tegen het hedendaagse Berlin aan in vergelijking tot steden als Parijs Londen en Amsterdam.

Ik ben namelijk erg benieuwd!

groet,

Thom
de korte golf
Lid
Contacteer:

Dag 1:
Na een vermoeiende reis aangekomen in Berlijn, gingen we eigenlijk gelijk weer op pad voor een wandeling door de stad om een uurtje of negen. die nacht hadden al redelijk wat gezien. zoals het tacheles, een voormalig warenhuis uit de jaren 20 á 30 die ooit is ingenomen door krakers. toen moet het er waarschijnlijk super mooi uit hebben gezien, nu is het echter op een andere manier 'mooi'. waar je aan de binnenkant ook kijkt, overal zit graffiti op de muur en hangen er posters. een erg bijzonder gebouw vol historie waar nu galerieën en cafe's zijn gevestigd. verder kwamen we langs de Synagoge en nog een aantal bijzondere steegjes.
Afbeelding
Afbeelding
het trappen huis van het tacheles

dag 2:
na een redelijk slechte nachtrust voor mij, hadden we weer een programma bedacht. als eerste gingen we richting een nog overgebleven stuk van de doden strook vanuit daar bezochten we een openlucht rommelmarkt in de sneeuw, waar iknowdintoo een bondmuts en een foto album had gevonden. na een lange zoektocht naar schatten tussen alle troep gingen we via Branderburger Tor, lang de Amerikaanse ambassade eerst een broodje Doner eten en vervolgens naar het holocaust monument en het museum daar onder, waar je wel even stil van werd...
Afbeelding
Afbeelding
toen we weer boven kwamen lag er best wel veel sneeuw, dus hadden we individueel van elkaar besloten om een sneeuwballen gevecht te houden.

word vervolgd
coco
Lid

Bericht door coco »

Posten jullie eventueele aanwinsten ook nog?
Tot dus ver leuk verslag ;)

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
de korte golf
Lid
Contacteer:

dag 3:
weer een nieuwe dag aangebroken, vol bezoeken aan bijzondere bouwwerken en monumenten. we begonnen de dag met een alledaags ontbijt, om vervolgens een zo'n twee uur later in het westen van Berlijn een redelijk stevige maaltijd te benutte met de oom van iknowdintoo(waar we de week sliepen). nadat we ons buikje weer vol hadden en heerlijke warme chocomelk achterover hadden gewerkt, gingen we richting het olympisch stadion. daar aangekomen stonden we voor een groot lang hek en wij dachten "he, je mag er niet in. wat flauw" maar toen zagen we opeens allemaal mensen daar binnen lopen en gingen we een ingang zoeken, door een stel andere te volgen.
Afbeelding
Afbeelding
(de lucht komt door wat geklooi met photoshop :P)
na vier euro per persoon te hebben betaald konden we naar binnen. aan de binnenkant viel er niet veel meer te zien van 1936 enige wat er(op het bouwwerk na) nog van die tijd was was een klok met halve hakenkruisen. daar ongeveer een halfuur á driekwatier te hebben rond gelopen hadden we het wel gezien en vervolgden onze reis door het halve park af te lopen hier naar
Afbeelding
Afbeelding
ik ben even de naam kwijt.
uiteraard gingen we even een kijkje nemen op de top waar we niet zo'n ver uitzicht hadden door de sneeuwval.
Afbeelding
Afbeelding
links met zijn bontmuts iknowdintoo en rechts een andere rare snuiter
weer beneden terug gekeerd liepen we de andere kant op richting branderburger tor, door het park en wat was dat een eind(wel erg mooi). op een gegeven moment kwamen in de schemering een russisch monument tegen.
Afbeelding
Afbeelding
ook daar gingen we even een kijkje nemen, maakte wat foto's en gingen weer verder. eindelijk aangekomen bij onze bestemming zagen we een prachtig verlichte tor.
Afbeelding
Afbeelding
weer thuis gekomen en even te hebben gegeten, gingen we genieten van een (iets) betere nachtrust

word vervolgd
foto's gemaakt door mijzelf
de korte golf
Lid
Contacteer:

oh ja...
mijn aanwinsten staan op mijn verzameltopic
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=35&t=20548&start=75
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Leuke trip. Berlijn blijft één van mijn favorieten.
De route die je beschrijft door het park, tiergarten heet dat dacht ik, heb ik zelf twee jaar terug ook gelopen in de nacht. De toren heet Siegessäule, leuk detail is dat de Duitsers deze voor de oorlog hebben verplaatst naar het parkt, stond eerst ergens anders. Ze hebben toen meteen een vierde ring toegevoegd voor een nieuwe overwinning :lol:
Erg mooie stad en nog steeds erg veel te zien en uit te gaan. Als je in Berlijn bent is het zeker de waard om al deze plekken en monumenten te bekijken. Je hebt er ook nog een mooi Koude oorlog museum en natuurlijk check point Charlie (hebben jullie vast ook gezien, haha). Ook vind ik het monument voor de slachtoffers van de oorlogen en het Joodse monument de moeite waard.

En een aanrader is het Egypte museum, hierin zie je veel dingen die Hitler naar Duitsland heeft laten halen. Het museum ligt op een eilandje, voordat je er op gaat staat nog een mooi on aangeroerd gebouw helemaal vol kogelgaten sinds de oorlog, net als de gedachtniskirche. In het winkelcentrum naast deze kirche zit in de kelder nog een militaria/wapenzaak. Leuk om even te kijken.

Hebben jullie het kamp Sachsenhausen ook bezocht? Dat is ook zeer indrukwekkend.

Gr. Jim
de korte golf
Lid
Contacteer:

mgschutze schreef:Leuke trip. Berlijn blijft één van mijn favorieten.
De route die je beschrijft door het park, tiergarten heet dat dacht ik, heb ik zelf twee jaar terug ook gelopen in de nacht. De toren heet Siegessäule, leuk detail is dat de Duitsers deze voor de oorlog hebben verplaatst naar het parkt, stond eerst ergens anders. Ze hebben toen meteen een vierde ring toegevoegd voor een nieuwe overwinning :lol:
Erg mooie stad en nog steeds erg veel te zien en uit te gaan. Als je in Berlijn bent is het zeker de waard om al deze plekken en monumenten te bekijken. Je hebt er ook nog een mooi Koude oorlog museum en natuurlijk check point Charlie (hebben jullie vast ook gezien, haha). Ook vind ik het monument voor de slachtoffers van de oorlogen en het Joodse monument de moeite waard.

En een aanrader is het Egypte museum, hierin zie je veel dingen die Hitler naar Duitsland heeft laten halen. Het museum ligt op een eilandje, voordat je er op gaat staat nog een mooi on aangeroerd gebouw helemaal vol kogelgaten sinds de oorlog, net als de gedachtniskirche. In het winkelcentrum naast deze kirche zit in de kelder nog een militaria/wapenzaak. Leuk om even te kijken.

Hebben jullie het kamp Sachsenhausen ook bezocht? Dat is ook zeer indrukwekkend.

Gr. Jim
ja check point charlie even gekeken ;) alleen dat museum koste 12,50 om binnen te komen dus dat sloegen we over. ik ben nog naar het egyptisch museum geweest. erg bijzonder. ja sachsenhausen geweest, hier over vertel ik nog wel vandaag. ik moet eerst maaar even naar school :P
patrickh
Lid
Gegeven: 104 keer
Ontvangen: 76 keer

Bericht door patrickh »

Olympisch stadion toen:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Leuk verslag,jongens!
de korte golf
Lid
Contacteer:

leuk om te zien zo. oud en nieuw.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Mooie foto's :yes:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
mtdr
Lid

Bericht door mtdr »

Ziet er leuk uit Berlijn, ik ga in de meivakantie, dus ben erg benieuwd.
Verzamel D-Day Soldbucher.
de korte golf
Lid
Contacteer:

ik probeer van het weekend nog even de laatste dagen te schrijven
magicdutchmen
Lid
Contacteer:

Bericht door magicdutchmen »

Ik vond het Joodse museum persoonlijk echt de moeite waard.
(zorg wel dat je een hotel/adres in het centrum hebt). Vanuit Potsdam duurde het reizen met de trein toch wel een zekere ?anderhalf uur?, waarin je 3 keer moest overstappen.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Plaats reactie