Chelmno, vooral bekend door het gebruik van "vergassingsauto's"
Voor meer informatie verwijs ik graag naar deze site.
http://www.deathcamps.org/occupation/chelmno_nl.html
Hieronder plaats ik de foto's die ik maakte.

Het kamp bestond uit 2 gedeeltes.
Het eerste gedeelte waar de Joden, voornamelijk
uit Lodz en omgeving werden verzameld, o.a.
in de kerk die achter het bord zichtbaar is.
Daarna werden ze in vrachtwagens gedreven
en 4 kilometer verderop uitgeladen en in massagraven begraven.
Later zijn de lijken alsnog verbrand ivm gevaar op epidemieën.

Het voormalig kampterrein.
Alle bebouwing, op het grote gebouw met zwarte dakpannen na, is van na de oorlog want het kamp is grondig ontmanteld
door de Duitsers.
Het gebouw links is een klein museum, alleen in het Pools.

Met bodemvondsten.

De vergassingswagen met zijn chauffeur.
Na de oorlog werd hij in West Duitsland opgespoord en in
Bonn veroordeeld tot 13 jaar.

In dit gebouw moesten de slachtoffers zich ontkleden en werden
in de "gasauto's" gedreven.
De kerk op de achtergrond komt in de film SHOAH van Claude Lanzmann
prominent in beeld als plaats waar de Joden hun laatste nacht doorbrachten.

Een van de weinige borden in het Engels.

4 kilometer verderop ligt het 2 deel van het kamp, ook slecht onderhouden met een groot monument bij de ingang.
Hier waren eerste de massagraven en later de verbrandingen.

De achterkant.

Gelukkig zijn door wat prive initiatieven een deel van de monumenten beter onderhouden zoals deze.

En deze.

Het monument voor de 70.000 slachtoffers uit Lodz dat door de
Duitsers in de oorlog was omgedoopt tot LITZMANNSTADT

Vanuit het ghetto vertrokken de treinen via dit station naar o.a. Chelmno.
Het station, aan de rand van Lodz, is nu een monument met museum.

Een deel van het monument.

Volgens de informatieborden een originele trein uit die periode.

Van binnen.

Voorkant.

Voor Poolse begrippen is er veel aandacht voor de Joodse geschiedenis
in Lodz.
Zo kan je een brochure krijgen met een volledige wandeling in en rond
het voormalig Joodse ghetto en de wandeling wordt door markering
op het wegdek makkelijk gemaakt, verder door het hele ghetto op belangrijke huizen informatieborden in 3 talen (Pools, Duits en Engels)

Het Israelische ministerie van defensie knapt de graven op de Joodse begraafplaats op.

Zoals jullie zien, geen overbodige luxe.

Achter deze kuilen (graven) zit een bijzonder verhaal en is te lezen in
het informatieboekwerk van de VVV Lodz.
Toen het Rode leger in 1944 Lodz naderde besloot de duitse lgerleding de stad te ontruimen en de laatste 800 joodse arbeiders te executeren.
Daarvoor moesten ze hun eigen graf graven (zie foto) maar door een
onverwachte aanval van de Russen vluchtten de Duitsers in paniek de Lodz uit de 800 levend achterlatend.
Deze foto zou volgens een bron op internet gemaakt moeten zijn op station Radegast.