Trefplaats Ardennenoffensief

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Ardennenfan
Lid
Contacteer:

Re: Trefplaats Ardennenoffensief

Bericht door Ardennenfan »

Hallo, :zapped: :zapped:
Ongeveer een week terug plaatsten we hier voor het eerst een oproep, met betrekking tot een eventueel op te richten vereniging, welke aandacht zou besteden aan het Ardennenoffensief, beter bekend als "The Battle of the Bulge". Deze vereniging zou zich voornamelijk richten tot vlaams-en nederlandstalige geïnteresseerden.

Alhoewel reeds enkele reacties mochten worden ontvangen, wachten wij nog op echt concrete voorstellen om van start te gaan. Misschien zijn er forumleden met enige ervaring in andere verenigingen die hier enkele tips of trucs kunnen aanbrengen. Ook wachten wij nog op concrete tips teneinde dit plan enige vorm te geven. Het kan toch niet zijn dat niemand zich geroepen voelt om één en ander op te starten. :bonk: :bonk:

In afwachting kijken we verder hoe deze discussie hier echt op gang kan komen...
Bezoek terzake ons weblog voor verdere kennismaking:

http://ardennen-toen-en-nu.skynetblogs.be

Misschien tot nog eens...
Ardennenfan
Lid
Contacteer:

Hallo,

We trappelen nog steeds vol ongeduld om de eerste stappen te zetten teneinde te komen tot de oprichting van deze nieuwe vereniging. Alle hulp, tips en intitiatieven worden nog steeds verwacht, om deze onderneming onder een goed gesternte te laten van start gaan. Aarzel dus niet om jullie brein te laten werken en vooral op de proppen te komen met bruikbare tips, trucs en wat nog meer. :yes: :yes:

Ardennenfan
Lid
Contacteer:

Hallo,

De voorbije weken verkregen we reeds enkele tips inzake de vigerende wetgeving over de vzw's, alsook enkele interssante links met verdere informatie. We verkregen ook reeds de toezegging van een tweetal personen die bereid zijn om een deel van hun vrije tijd te investeren in deze nieuw op te richten vereniging. Uiteraard zijn nog veeeel andere vrijwilligers welkom om een handje te helpen bij de oprichting.

LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Laat het me zo stellen : Jullie zoeken mensen die op vrijwillige basis hun steentje willen bijdragen. Ik ben er één.

Maar hoe ziet de structuur er uit ? Wat zoek je en waar is nog nood aan ? Ik wil gerust meewerken, maar waaraan ?

Post eens een lijst met wat je graag zou willen. Antwoorden verzekerd.

Groetjes,

Leo.
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Ik ga mee met wat Leo zegt. Wil best wel helpen met het initiatief maar wil toch graag weten wat ons er dan te 'verwachten' staat.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Ook ik ga daarin mee. Altijd handig, een duidelijk overzicht.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Stevo
Lid
Contacteer:

Bericht door Stevo »

Het is inderdaad allemaal nogal vaag.

Ik heb ervaring met vzw's maar het doel van wat jullie willen doen ontgaat me een beetje. Uiteraard het in ere houden en herdenken van de slag maar of je daar nu echt een vereniging voor nodig hebt is een andere vraag.

Het is absoluut geen kritiek maar het is zeker niet zo concreet als een modelbouwvereniging, sportclub en zo voort.

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Ardennenfan
Lid
Contacteer:

Hallo,

Inderdaad misschien een beetje vaag in het begin, maar meestal is dat zo met plannen. Eigenlijk komt het er op neer dat er mogelijks nood is aan een vereniging aan vlaamse- of nederlandstalige kant (we moeten zien wat we hier zeggen) waarin vooral de herinnering aan "The Battle of the Bulge" centraal staat. Bij onze waalse vrienden bestaan er reeds dergelijke verenigingen, met een maandelijkse bijeenkomst, een eigen uitgegeven driemaandelijks tijdschrift, een maandelijkse nieuwsbrief, gezamelijke uitstappen en bezoeken, vul zelf maar verder in. Wat onze betrachting is, een gelijkaardige structuur opzetten aan de andere kant van de taalgrens en daar komt inderdaad heel veel bij kijken. Vooreerst moet je, zoals hier reeds werd aangehaald door een lezer, een doel hebben. Dit moet inderdaad in rechtsreeks verband staan met het onderwerp moet eigenlijk een gezamelijk initiatief zijn van de medewerkers. Bovendien lijkt de meest gangbare vorm van een vereniging een vzw te zijn, met uiteraard een voorzitter, secretaris, schatbewaarder, bestuursleden die de dagelijkse werking en sturing van het geheel in goede banen leiden. Voor alles is er natuurlijk man-of vrouwenkracht nodig, veel vrije tijd en vooral veel inzet om er iets van te maken. Vandaar dan ook onze aanvankelijke oproep om te polsen of er enige interesse zou kunnen bestaan en wie zich geroepen voelt om de handen uit de mouwen te steken. Wanneer er voldoende ja's komen, kan er eventueel een startersbijeenkomst gepland worden om daar dan eens de koppen nij elkaar te steken en te zien wat haalbaar is of niet, alvorens effectief wordt overgegaan tot het opmaken van statuten, ledenlijsten, bijdragen, werkverdeling, plannen, ....
Je ziet, eigenlijk staan we nog nergens, maar day wil geenszins zeggen dat we ter plaatse trappelen. Alles heeft een beetje tijd nodig om dingen an te wegen en met elkaar te overleggen. Eenmaal er kan worden gestart zal vlug blijken welke koers het allemaal verder uitgaat.

Hopelijk is bij deze een en ander een klein beetje duidelijker geworden. Alle ideeën zijn welkom en zullen uiteraard worden gegroepeerd om bij een eerste bijeenkomst door de groep aanwezigen te worden bekeken en geëvalueerd. :bonk: :bonk:

Ardennenfan
Lid
Contacteer:

Hallo,

Voorstellen zijn nog steeds welkom met betrekking tot organisatie en doelstellingen. Verder zijn we op zoek naar medewerkers met enige kennis inzake de werking van een vzw. Niet aarzelen om alsnog contact op te nemen. Alle kleine beetjes helpen.

pieter de vleminck
Lid

Bericht door pieter de vleminck »

Ik ben best geinteresseerd in het helpen, daar het ardennenoffensief mijn verzamelrichting is.

Het is een mooi initiatief dat je op poten wil zetten, maar natuurlijk alle begin is moeilijk en er zal veel organisatie en planning moeten aan vooraf gaan. Ook het vergen van bestuursleden zal niet makkelijk zijn vrees ik, want de mensen moeten bereid zijn om er hun werk van te maken en dit vraagt tijd die niet iedereen tenvolle kan geven.

Enja over de doelstellingen moet ook nog grondig worden nagedacht. Wat men kan doen is een centrum opstarten die informatie kan geven en informatie bewaart en opzoekt omtrent de slag, hiervoor heeft men dan ook weer bekwame personen voor nodig die zich echt willen vastbijten in dit onderwerp, maar wat gaat er dan met die informatie gebeuren?

Ook kunnen er battle field tours gemaakt worden met gidsen die weten wat waar en wanneer gebeurt is, eventueel voor toeristen die de streek bezoeken.

Zoals reeds gezegd ik ben zeker geinterreseerd en wil wel helpen, BTW ik ben het meeste actief op dit forum :
http://www.ww2-eto.com/forum/ , misschien kan je het voorstel daar ook eens doen, daar het een forum is dat puur over amerikaanse militaria gaat.
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Ardennenfan
Lid
Contacteer:

Hallo,

Je kan het niet beter verwoorden dat je zojuist hebt gedaan. Inderdaad, velen hebben interesse voor het onderwerp, doch weinigen zijn bereid om daarin een gedeelte van hun vrije tijd te investeren. Het is pas wanneer enkelen de koppen bij elkaar steken dat er plannen kunnen worden gemaakt. Tot op heden hebben zich slechts een handvol mensen gemeld die de ene of andere taak op zich willen nemen, zonder specifiek in detail te gaan. Alleen al het bereid zijn om mee te helpen aan een eventuele oprichting is al iets mijns inziens. Natuurlijk scheidt ons nog een lange weg, alvorens zulke vereniging boven de doopvont kan worden gehouden, maar een begin is een begin. Wanneer we met meer dan een handvol vrijwillegers zijn, kunnen we een denken aan een bijeenkomst om eens van nabij te zien wat kan en juist niet. Pas dan kan er worden overgegaan tot het nemen van enkele beslissingen en vooral stappen bij de aanloop naar... Alvast bedankt voor de interesse en we houden je verder op de hoogte.

US army
Lid

Bericht door US army »

Ik heb even de tijd genomen om alles hier te lezen, want de interesse is blijven groeien vanaf de eerste post.
Het gaat dus zo een beetje om een vrijwilligers vereniging als ik het goed heb begrepen?
Hopelijk staat er geen leeftijdsbeperking op. Want, alhoewel ik nog niet zo veel weet van deze gebeurtenis (ardennenoffensief) ben ik wel bereid om hier iets mooi mee te doen, met dit idee. Ik vind het dus vrijwel prachtig!

is hier van een site, informatie bron en/of contactbron?

Mocht er iets vrij zijn qua internet communicatie... Want zo kan ik mijn 2 grootste intressevlakken bij elkaar goeien :)

laat maar iets weten.
"Nuts!" - General MacAuliffe
'Ik schreef mijn naam in een steen om zeker te weten dat ik nooit zou worden vergeten' - Harmen van Straaten

Opzoek naar BOB patched items
Ardennenfan
Lid
Contacteer:

US army schreef:Ik heb even de tijd genomen om alles hier te lezen, want de interesse is blijven groeien vanaf de eerste post.
Het gaat dus zo een beetje om een vrijwilligers vereniging als ik het goed heb begrepen?
Hopelijk staat er geen leeftijdsbeperking op. Want, alhoewel ik nog niet zo veel weet van deze gebeurtenis (ardennenoffensief) ben ik wel bereid om hier iets mooi mee te doen, met dit idee. Ik vind het dus vrijwel prachtig!

is hier van een site, informatie bron en/of contactbron?

Mocht er iets vrij zijn qua internet communicatie... Want zo kan ik mijn 2 grootste intressevlakken bij elkaar goeien :)

laat maar iets weten.
Hallo,
Ook alvast bedankt voor de betoonde interesse. Er is zeker nog plaats voor medewerkers, meer dan genoeg zelfs. Eigenlijk valt het een beetje tegen en hadden we gehoopt meer geïnteresserden te krijgen voor het idee om een vereniging op te starten. Blijkbaar is dit idee nog niet rijp aan nederlandstalige kant, alhoewel we het nog niet opgeven. Leeftijd heeft weinig belang en ook de graad van kennis doet er niet onmiddellijk toe. Uiteindelijk komt het neer op teamwork en daar kan iedereen zijn steentje in toe bijdragen. We noteren je alvast op de lijst van belangstellenden en zo hopen we toch tot een behoorlijk aantal te komen om binnenkort eens de koppen bij elkaar te steken. Je weet nooit waar zo iets kan toe leiden.

Plaats reactie