De afgelopen 5-6 jaar heb ik al heel wat W.O. II bezienswaardigheden gezien.
Zo was ik in Normandië, de Ardennen, diverse museums, en de kampen Auschwitz, Auschwitz Birkenau, Bergen Belsen, Dachau, Neuengamme, Vught, Westerbork, Breendonk, Buchenwald, Mittelbau-Dora, Natzweiler-Struthof en Sachsenhausen. Misschien vergeet ik nog een enkel kamp.
Nu staat er voor komende zomer Theresienstadt en Mauthausen op het programma.
Over Theresienstadt kan ik nog wel het één en ander vinden hier op het forum, maar over Mauthausen is maar weinig te lezen.
Is het de moeite waard om daar langs te gaan, of is er helemaal niets meer van over? Kan iemand me ook specifiek vertellen waar ik zeker moet gaan kijken als ik daar ben?
B.v.d.
Vakantie zomer 2010
- michiel01
- Lid
Re: Vakantie zomer 2010
Wat ik van de officiele website begrijp is dat er best nog wel veel te zien is. Niet zoveel als auschwitz, maar wel de moeite waard lijkt me. Ik ben er overigens zelf nooit geweest.
ps. ik heb je topic even verplaatst.
edit: mogelijk dat dit interessant is: schloss Hartheim
ps. ik heb je topic even verplaatst.
edit: mogelijk dat dit interessant is: schloss Hartheim
- Melting
- Lid
Thanks Michiel! Ik zet het op de lijst. Zijn er nog meer mensen die me hiermee kunnen helpen?
Ik denk dan ook aan dingen die je in/bij Mauthausen zeker even moet bekijken.
Ik denk dan ook aan dingen die je in/bij Mauthausen zeker even moet bekijken.
-
- Lid
Beste Melting,
Ik ben zelf naar Mauthausen geweest, tijdens een excursie met mijn school. Dat is alweer een tijdje terug en de precieze details weet ik niet meer, maar ik weet dat er nog enkele barakken te vinden zijn, dat er een modern informatiecentrum gebouwd is, en dat de gaskamer en het ziekenhuis intact zijn. De sfeer is er nog duidelijk te proeven, maar ik ben nooit in een ander concentratiekamp geweest, dus voor mij is het moeilijk vergelijken.
Ik hoop dat je hier toch iets aan hebt.
Met vriendelijke groet,
Ratje2000
Ik ben zelf naar Mauthausen geweest, tijdens een excursie met mijn school. Dat is alweer een tijdje terug en de precieze details weet ik niet meer, maar ik weet dat er nog enkele barakken te vinden zijn, dat er een modern informatiecentrum gebouwd is, en dat de gaskamer en het ziekenhuis intact zijn. De sfeer is er nog duidelijk te proeven, maar ik ben nooit in een ander concentratiekamp geweest, dus voor mij is het moeilijk vergelijken.
Ik hoop dat je hier toch iets aan hebt.
Met vriendelijke groet,
Ratje2000
- Melting
- Lid
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Ik ben jaren geleden in Mauthausen geweest, zonder modern centrum erbij.
De ervaring van toen was net alsof ze een uur ervoor vertrokken waren. Bijna geen bezoekers, helemaal leeg terrein. Echt een raar gevoel en moet zeker bezocht worden. Dit zijn belangrijke dingen om te zien, en de sfeer te voelen, dan ben ik wel stil.
De ervaring van toen was net alsof ze een uur ervoor vertrokken waren. Bijna geen bezoekers, helemaal leeg terrein. Echt een raar gevoel en moet zeker bezocht worden. Dit zijn belangrijke dingen om te zien, en de sfeer te voelen, dan ben ik wel stil.