Historische routes Ardennenoffensief

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII

Volgde je ooit wel eens een historische route doorheen de Ardennen?

Geen interesse
1
3%
Nooit
10
32%
Eenmalig
6
19%
Meer dan eens
12
39%
Meermaals per jaar
2
6%

Totaal aantal stemmen: 31

Ardennenfan
Lid
Contacteer:

Historische routes Ardennenoffensief

Bericht door Ardennenfan »

Hallo, _/-\o_

Tijdens de voorbije jaren, volgden wij tal van historische en toeristische routes doorheen de Ardennen van België en het Groot-Hertogdom Luxemburg. Herhaaldelijk wijzigden deze routes hun traject en vaak werden informatieborden onderweg verplaatst, aangepast of zelfs eenvoudig verwijderd. We zijn nu echter op zoek naar teksten of afbeeldingen van ondertussen verdwenen of gewijzigde panelen, waarbij de bezoekers tekst en uitleg konden verkrijgen over wat ter plaatse te zien was. Tevens zoeken wij foto's van de geschutskoepels welke waren geplaatst langsheen de toegangswegen naar Bastogne, waarvan er ondertussen reeds enkele zijn verdwenen. Wij beschikken uiteraard zelf over een aantal foto's doch zijn niet zeker van de exacte locatie waar destijds deze opnames werden gemaakt.
Bezoek terzake ons weblog voor verdere kennismaking:

http://ardennen-toen-en-nu.skynetblogs.be

Misschien tot nog eens...
barry
Lid
Contacteer:

Re: Historische routes Ardennenoffensief

Bericht door barry »

Zie de website van STIWOT Reizen voor de Sherman koepels rondom Bastogne:
- http://www.stiwotreizen.nl/rep_bastogne.asp
-F.U.B.A.R-
Ardennenfan
Lid
Contacteer:

barry schreef:Zie de website van STIWOT Reizen voor de Sherman koepels rondom Bastogne:
- http://www.stiwotreizen.nl/rep_bastogne.asp
Hallo Barry,

Inderdaad een heel goed artikel inzake deze geschutskoepels, doch ik bezit nog enkele foto's van begin jaren negentig, die ik hier echter niet kan plaatsen. Blijkbaar werden sommige exemplaren in de loop der jaren verplaatst, maar zelfs dan kom ik er niet uit. Bovendien bezit ik nog enkele aanduidingen van andere locaties die niet werden vermeld. Ik zal eens contact opnemen met de webmaster terzake. in ieder geval bedankt voor deze bijzonder interessante tip.

barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

Volgens mij komen de berichten via het contactformulier uit bij Jeroen, mijn mede-auteur ;). Eventueel mag je mij ook direct mailen:
- barry@stiwot.nl

Heb hier ook bergen met foto's liggen en we hebben veel kunnen linken aan de hedendaagse foto's. Ik zou jouw foto's dan ook graag ontvangen om te zien of we er iets mee kunnen!
-F.U.B.A.R-
Akko
Lid

Bericht door Akko »

Als iemand naar daar rijd, in de buurt van Mechelen.
En je wilt iemand meedoen,
ik heb namelijk nog altijd geen vervoer gevonden...
Dus het zou heel vriendelijk zijn als iemand mij zou kunnen mee pakken :)
Pb me ;)
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Ardennenfan
Lid
Contacteer:

barry schreef:Volgens mij komen de berichten via het contactformulier uit bij Jeroen, mijn mede-auteur ;). Eventueel mag je mij ook direct mailen:
- barry@stiwot.nl

Heb hier ook bergen met foto's liggen en we hebben veel kunnen linken aan de hedendaagse foto's. Ik zou jouw foto's dan ook graag ontvangen om te zien of we er iets mee kunnen!
Hallo Barry,

Omwille van beroepsbezigheden nog niet echt de tijd gevonden om de foto's te scannen en over te maken. Maar beloofd om er zo vlug als mogelijk werk van te maken en één en ander door te mailen. Bezit tevens oude postkaarten waarop deze torens vaak werden afgebeeld, misschien ook nuttig om even te bekijken. Je hoort nog wel van me.

barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

Graag. Misschien kan het ons ook weer een stap(je) verder brengen!
-F.U.B.A.R-
barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

Nog geen tijd gevonden?
-F.U.B.A.R-
Ardennenfan
Lid
Contacteer:

barry schreef:Nog geen tijd gevonden?
Hallo Barry,

Zal bij voorrang eens tijd maken en in eerste instantie de foto's en kaarten inscannen, waarvan ik de locatie niet kan terugvinden op jullie webstek. Een aantal kan ik exact herkennen, dus die hebben jullie waarschijnlijk voorlopig niet nodig. Ik weet dat ik jullie voorlopig een beetje op jullie honger heb laten zitten, maar heb echt nog niet de tijd gevonden om er werk van te maken. Maar bij deze heb ik mezelf er dus aan herinnerd. :oops: :oops:

barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

Goed dat je er weer bent! We wachten in spanning af ;).
-F.U.B.A.R-
Ardennenfan
Lid
Contacteer:

barry schreef:Goed dat je er weer bent! We wachten in spanning af ;).
Hallo,
Tja het heeft een tijdje geduurd, maar te veek werk de laatste tijd. Moet nog een 10-tal dagen verlof opnemen van vorige jaar en beschik momenteel over meer dan veertig overuren. Dat zegt waarschijnlijk genoeg over het werkritme. Maar beloofd is beloofd, bovendien, zou zelf ook graag weten over welke foto's ik beschik en wat er ondertussen is veranderd. Heb er dus ook alle belang bij om jullie te voorzien van het nodige.

Grtz

Ardennenfan
Lid
Contacteer:

barry schreef:Goed dat je er weer bent! We wachten in spanning af ;).
Hallo Barry,

Het is ondertussen gelukt om enkele oudere foto's in te scannen, alsook enkele postkaarten. Verder heb ik nog een aantal digitale foto's met betrekking tot de tanktorens. Ben nu een klein begeleidend tekstje aan het schrijven, zodat je min of meer een idee hebt omtrent tijdstip van opname alsook een plaatsaanduiding voor zover ik me die nog kan herinneren.

Kan je even later weten naar welk e-mailadres ik het best deze documentatie doorzend. Bovendien plannen we binnen de kortste tijd een dagtrip naar Bastogne waar we nog even de oude historische route van vroeger gaan volgen, misschien dat dit een beetje klaarheid brengt in ons fotomateriaal. Hopelijk kunnen we op deze manier elkaar een beetje helpen. Het is ook de bedoeling om nadien de foto's op het blog te plaatsen met een woordje uitleg. Graag zouden we jullie dan ook linken als je daartegen geen bezwaar hebt natuurlijk.

Prettig weekend en tot heel gauw,
Joris

barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

De info en de afbeeldingen mogen direct naar mij, alvast bedankt:
- barry@stiwot.nl

En hou me even op de hoogte over die dagtrip, misschien voor ons ook wel weer eens interessant.
-F.U.B.A.R-
Ardennenfan
Lid
Contacteer:

Hallo Barry,

Afgelopen zaterdag terug naar Bastogne geweest om één en ander na te zien. Hebben nu zekerheid over de positie van de koepels in Mageret en Marvie, alsook met betrekking tot enkele oudere foto's. Hebben ondertussen enkele nieuwe bijgemaakt. Indien geinteresseerd, laat je het maar weten via de deze of andere weg.

Grtjs

barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

Hoi Joris,

De oude foto's konden wij helaas niet direct plaatsen, zijn er nog wel mee aan het puzzelen. De foto van de tankkoepel bij Porte de Treves was wel heel bruikbaar, die kenden we namelijk nog niet eens. Bedankt!

Ook over de tankkoepels op de twee locaties langs de N84 richting Wiltz hebben wij dankzij jouw foto's nu meer informatie. Ik zou jouw nieuwe informatie en foto's dan ook graag weer ontvangen!

Groet,
barry
-F.U.B.A.R-
Plaats reactie