Twee weken terug begaf ik mij richting Geel om aldaar de rommelmarkt te bezoeken. Daar aangekomen bleek het Palmenmarkt, de enige zaterdag per jaar dat het geen rommelmarkt is. Het moet weeral lukken…
Dan zijn we toen maar naar de begraafplaats te Geel geweest, waar voor het merendeel de Britse slachtoffers van de slag om Geel liggen.
Gisteren ben ik wederom met ne maat naar Geel gereden en dit keer was het wel rommelmarkt, goddank

We hebben meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om van Geel naar Ten Aard en uiteindelijk Kasterlee te fietsen. Langs het voormalige slagveld.
Hierbij een klein verslagje.
Tussen 8 en 23 september 1944 waren Geel en omgeving het décor van één van de zwaarste gevechten (zoniet hét hevigste) gevecht dat tijdens de bevrijding in Vlaanderen plaatsvond.
Op 8 september staken troepen van de 50th Northumbrian Divison het albertkanaal over bij de kleine dorpjes Het Punt en Stelen.
Vanuit dit bruggenhoofd vochten ze zich een weg naar het centrum van Geel, dat op 10 -11september veroverd werd.
Op deze straathoek, waar in die tijd een café gelegen was, drong in de namiddag van 11 september een fallschirmjäger binnen die, volgens het verhaal, twee schnapsen kwam drinken.
Terwijl hij daar stond hoorde het geluid van Britse Shermantanks en hij greep naar zijn panzerfaust. Met één welgemikt schot schakelde hij de tank uit. Hierna zou hij terug naar de bar zijn gegaan en een derde glas schnaps naar binnen hebben gegoten.

De hoek waar het café toen gelegen was, wat het tegenwoordig is zou ik niet weten.

Een foto uit September 1944, je ziet in het midden het café, met rechts daarvoor de vernietigde Sherman tank. Dit was slechts 1 van de 13 tanks die bij Geel werden uitgeschakeld. (foto: copyright Chris van Kerckhoven)
Maar op 12 september ondernamen de Duitsers een fikse tegenaanval. Hierdoor kwamen de Britten terug op hun uitgangsposities terecht, achter het albertkanaal.Omdat er echter op andere punten doorbraken waren van de Britten trokken de Duitsers zich op de nacht van 12/13 september terug achter het Kempisch kanaal, bij het dorp Ten Aard.
Gedurende de slag om Geel vond er de veel grotere en bekendere “Operation Market-Garden” plaats. Toen het centrum van Geel definitief bevrijd was en de slag om Ten Aard in volle gang was vlogen de vliegtuigen die de parachutisten boven Nijmegen en Arnhem moesten droppen recht boven Geel. De inwoners en Britten die in Geel aanwezig waren konden deze vliegtuigen recht boven zien passeren.

Op 17 september 1944.

De kerk nu, nauwelijks verandert.
Een kilometer of twee Oostelijk van Geel centrum bevindt zich het “Geel Commenwealth Cemetery”. Hier liggen exact 400 Commenwealth soldaten begraven (399 Britten en 1 Canadees). Het grootste deel van hen sneuvelde gedurende de slag om Geel.

Een panorama foto wanneer je voor de begraafplaats staat.

The Durham light infantry was onderdeel van de 50th Northumbrian Division.