Tochtje langs het kanaal + Geel Ten Aard

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
jurgen
Lid

Tochtje langs het kanaal + Geel Ten Aard

Bericht door jurgen »

Ik heb gisteren een fietstocht gemaakt met als bestemming de Duitse begraafplaats in Lommel.
Ondertussen ben ik langs het kanaal, buiten ruim 25 soorten vogels (ja, nog een andere interesse van mij :wink: ), enkele andere zaken tegengekomen die met de oorlog te maken hebben.

Afbeelding
Bij Geel (Ten Aard) is er in september 1944 hard gevochten geweest, op deze plek langs het kanaal is een Brits soldaat gesneuveld zoals je kunt lezen op de gedenksteen. In Geel zelf is er ook nog een Commenwealth begraafplaats, hier maak ik op een andere keer wel eens foto's van.

Afbeelding
Als je het kanaal volgt tot de omgeving van Dessel kom je deze originele Bailey brug tegen, die (naar ik gelezen heb) één van de laatsten in Europa is.
Hij is maar breed genoeg voor éénrichtingsverkeer, wat de nodige verkeersopstoppingen met zich meebrengt.

Afbeelding
Verder richting Mol-Lommel bevindt zich deze bunker, een Belgische MG bunker vermoed ik, maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen.
Hij moet alleszins een serieuze slag te verwerken hebben gekregen.

Afbeelding
Aan de andere kant van het kanaal, in Lommel zelf, staat deze bunker, hij zal wel een rol gespeeld hebben in de verdediging van de brug, die je op de achtergrond kunt zien. Naar wat ik hoorde moet hier zwaar om gevochten zijn.

Afbeelding
Een betere foto van de brug zelf, genomen van de kant van de bunker.

Afbeelding
Vervolgens ben ik van het kanaal weggereden richting Lommel -kattenbos (want daar moest ik zijn).
Richting het centrum kwam ik nog deze gedenksteen tegen, opgericht ter herinnering aan de Lommelse verzetsstrijders, en dan met name Martinus van Gurp.
Laatst gewijzigd door jurgen op 11 apr 2010, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen
Lid

Re: Tochtje langs het kanaal

Bericht door jurgen »

Na 3 uur, en enkele omwegen, kwam ik uiteindelijk toch bij de begraafplaats, doorweekt tot door mijn regenjas (aangezien het de hele rit geregend had).

Afbeelding
Het monument aan de ingang is opgetrokkken uit Eiffelbasalt. Binnenin ligt een standbeeld dat de onbekende soldaat herdenkt, en bovenop staat een kruis met hierop Jezus en eronder een rouwend echtpaar. Vanaf hier heb je een indrukwekkende uitkijk op het "friedhof".

Afbeelding

Afbeelding
Het zicht van bovenaf is ongelooflijk, het is nauwelijks te bevatten hoeveel gesneuvelden hier liggen.
Elk kruis bevatten overigens twee gesneuvelden, langs elke kant hangt een naambordje met naam, geboorte- en sterfdatum en rang.

Afbeelding
De heide tussen de graven stond volop in bloei, gaf een mooi beeld zo.

Afbeelding
Bittere ironie...

Afbeelding
Op het midden van het kerkhof staat deze zuil, deze komt oorspronkelijk van een andere begraafplaats in Brussel.

Afbeelding

Afbeelding
En dit ben ik, grotendeels opgedroogd na de regenbuien.
roadmaster
Lid

Bericht door roadmaster »

Dat is een mooie en duidelijke reportage! Ga zo voort zou ik zeggen.

Respect _/-\o_ Roadmaster 8)
be prepared & drive alert
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Erg mooi verslag, met eveneens goede foto's en duidelijke beschrijvingen!
Leuk dat er nog leeftijdsgenoten zijn die in hun eentje de moeite nemen zoiets te ondernemen, regen of niet... :)

Zal over een tijdje wellicht eens een soort gelijk verslag posten als ik tijd heb!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Robby101st
Lid

Bericht door Robby101st »

goed gedaan man! als je een keer niet alleen wilt fietsen laat maar weten :P
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
LordChaos
Lid

Bericht door LordChaos »

Leuke samenvatting! Ben hier pas ook nog geweest en viel mij op dat er niemand was. Is dit op meer Duitse begraafplaatsen? Dit is toch één van de grootsten buiten Duitsland en vond dit erg triest.
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Hey, wat leuk.

Op die begraafplaats ben ik al meerdere keren geweest, aangezien het een kleine kilometer van ons chalet afligt. (Recreatiepark Blauwe Meer) Als je langs de afrastering loopt van de camping, kom je vanzelf op de begraafplaats uit.

Inderdaad, elk kruisje staat voor 2 gesneuvelde soldaten.
Er liggen hier ook soldaten uit de 1e Wereld oorlog, ik meen dan die helemaal aan de linkse kant liggen...
Ik zal er van de zomer wel eens foto's van maken, en deze in mijn eigen "op pad" topic posten.

Vriendelijke groet,

Stefan.
Akko
Lid

Bericht door Akko »

Omay,

zeer indrukwekkend.
Mooie reportage.
Doe zo voort zou ik zeggen.

Grt
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Jim
Lid
Ontvangen: 28 keer

Bericht door Jim »

jurgen schreef:Als je het kanaal volgt tot de omgeving van Dessel kom je deze originele Bailey brug tegen, die (naar ik gelezen heb) één van de laatsten in Europa is.
Hij is maar breed genoeg voor éénrichtingsverkeer, wat de nodige verkeersopstoppingen met zich meebrengt.
Misschien dit model? Maar er zijn in europa meerdere bailybruggen nog in gebruik. http://www.baileybrug.info/Europa-N.htm Het spoorstation In Eindhoven gebruikt bailybrug delen als dakconstructie.
Als je het zelfde kanaal naar het oosten volgt kom je er ook een tegen in de buurt van Bocholt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
jurgen
Lid

Geel + Ten Aard

Bericht door jurgen »

Twee weken terug begaf ik mij richting Geel om aldaar de rommelmarkt te bezoeken. Daar aangekomen bleek het Palmenmarkt, de enige zaterdag per jaar dat het geen rommelmarkt is. Het moet weeral lukken…
Dan zijn we toen maar naar de begraafplaats te Geel geweest, waar voor het merendeel de Britse slachtoffers van de slag om Geel liggen.

Gisteren ben ik wederom met ne maat naar Geel gereden en dit keer was het wel rommelmarkt, goddank ;)
We hebben meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om van Geel naar Ten Aard en uiteindelijk Kasterlee te fietsen. Langs het voormalige slagveld.
Hierbij een klein verslagje.

Tussen 8 en 23 september 1944 waren Geel en omgeving het décor van één van de zwaarste gevechten (zoniet hét hevigste) gevecht dat tijdens de bevrijding in Vlaanderen plaatsvond.
Op 8 september staken troepen van de 50th Northumbrian Divison het albertkanaal over bij de kleine dorpjes Het Punt en Stelen.
Vanuit dit bruggenhoofd vochten ze zich een weg naar het centrum van Geel, dat op 10 -11september veroverd werd.

Op deze straathoek, waar in die tijd een café gelegen was, drong in de namiddag van 11 september een fallschirmjäger binnen die, volgens het verhaal, twee schnapsen kwam drinken.
Terwijl hij daar stond hoorde het geluid van Britse Shermantanks en hij greep naar zijn panzerfaust. Met één welgemikt schot schakelde hij de tank uit. Hierna zou hij terug naar de bar zijn gegaan en een derde glas schnaps naar binnen hebben gegoten.

Afbeelding
De hoek waar het café toen gelegen was, wat het tegenwoordig is zou ik niet weten.

Afbeelding
Een foto uit September 1944, je ziet in het midden het café, met rechts daarvoor de vernietigde Sherman tank. Dit was slechts 1 van de 13 tanks die bij Geel werden uitgeschakeld. (foto: copyright Chris van Kerckhoven)

Maar op 12 september ondernamen de Duitsers een fikse tegenaanval. Hierdoor kwamen de Britten terug op hun uitgangsposities terecht, achter het albertkanaal.Omdat er echter op andere punten doorbraken waren van de Britten trokken de Duitsers zich op de nacht van 12/13 september terug achter het Kempisch kanaal, bij het dorp Ten Aard.

Gedurende de slag om Geel vond er de veel grotere en bekendere “Operation Market-Garden” plaats. Toen het centrum van Geel definitief bevrijd was en de slag om Ten Aard in volle gang was vlogen de vliegtuigen die de parachutisten boven Nijmegen en Arnhem moesten droppen recht boven Geel. De inwoners en Britten die in Geel aanwezig waren konden deze vliegtuigen recht boven zien passeren.

Afbeelding
Op 17 september 1944.

Afbeelding
De kerk nu, nauwelijks verandert.

Een kilometer of twee Oostelijk van Geel centrum bevindt zich het “Geel Commenwealth Cemetery”. Hier liggen exact 400 Commenwealth soldaten begraven (399 Britten en 1 Canadees). Het grootste deel van hen sneuvelde gedurende de slag om Geel.

Afbeelding
Een panorama foto wanneer je voor de begraafplaats staat.

AfbeeldingAfbeelding
The Durham light infantry was onderdeel van de 50th Northumbrian Division.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jurgen op 11 apr 2010, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen
Lid

Geel + Ten Aard

Bericht door jurgen »

Ondertussen had de 15th Scottisch Divison de Northumbrians afgelost op de avond van 12 september. Op 13 september namen ze Geel in, dat ondertusen verlaten was door de Duitsers, en de volgende dag probeerde men met overzetboten het Kempisch kanaal over te steken. Dit luktte, maar onder zwaar artillerievuur van de Duitsers die vanuit o.a. de Flakstelling Langenberg te Lichtaart op Ten Aard schoten en de hevige weerstand van de daar aanwezige infanterie kon men de bruggenhoofden niet sterk uitbreiden.

Afbeelding
De brug bij de fabriek “de bloemmolens” werd in de nacht van 12 september door de Duitsers opgeblazen. (foto: copyright Chris van Kerckhoven)

Afbeelding
Dezelfde plek vanop de “nieuwe” brug, het huisje rechts is exact hetzelfde gebleven. De bloemmolens zelf zijn in de naoorlogse jaren zoals men ziet uitgebreid.

Gedurende vele dagen zaten de Schotten vlak tegen het kanaal. Hun dagelijkse routine bestond toen veelal uit aanvallen, een tegenaanval afslaan en weer aanvallen.
Tien volle dagen vechten op een redelijk beperkte oppervlakte bracht onoverkomenlijk lijf- aan lijfgevechten met zich mee. Mijn grootvader ging toendertijd met zijn maten “kijken” naar de gevechten in Ten Aard. De lijken lagen gewoon langs de kant van de straat. Hij zou er een Brit en een Duitser gezien hebben, die elkaar gedood hadden met hun bajonet en naast elkaar overleden waren.

Afbeelding
Rechts naast de brug, aan de overkant van het kanaal, bevindt zich een gedenksteen voor de op deze plaats gesneuvelde Britse soldaten.

AfbeeldingAfbeelding
Een metalen plakkaatje gedenkt de 15 Schotse Divisie.

Tijdens de slag om Ten Aard vielen er vanzelfsprekend ook veel burgerslachtoffers, waaronder tientallen doden. Deze staan bij op het monument dat de soldaten van Ten Aard huldigt, die tijdens de beide wereldoorlogen sneuvelde.

Afbeelding
Afbeelding

De Sint-Hubertuskerk van Ten Aard, ook deze kwam zwaar gehavend uit de strijd.

Afbeelding
anno 2010 ; linkerkant van de kerk

Afbeelding
Eveneens de linkerkant, maar dan vanuit een andere hoek gezien. De kerk kreeg duidelijk serieuze voltreffers te verwerken. (foto: copyright Chris van Kerckhoven)

Afbeelding
Rechterkant van de kerk

Afbeelding
Foto genomen vanaf de hoofdweg. (foto: copyright Chris van Kerckhoven)

Ook deze boerderij werd slachtoffer van granaatvuur, gezien de ligging in het Duitse achterland gok ik dat deze schade veroorzaakt is door Britse kanonnen.

Afbeelding

Afbeelding
De plek waar de granaatscherven insloegen is nog duidelijk te zien.

Niet enkel op de begraafplaats in Geel (en de kleine begraafplaats in Stelen) liggen Britse slachtoffers. Ook in Kasterlee, net achter Ten Aard, is een Commenwealth begraafplaats. 97 Schotten en 3 Canadezen, allemaal onderdeel van de 15de Schotse Divisie, gesneuveld tussen 14 en 23 september 1944.

De foto's spreken voor zich, en hier wil ik dan ook graag mee afsluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jurgen op 11 apr 2010, 19:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Jan Klaassen
Lid

Re: Tochtje langs het kanaal + Geel Ten Aard

Bericht door Jan Klaassen »

Mooie fotoserie! Wat je allemaal al niet kan vinden zo in de buurt ;) Vooral die oud-nieuw vergelijkingen zijn interessant om te zien!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Akko
Lid

Bericht door Akko »

Zeer mooie fotoserie man ;)
Die oud nieuw vergelijking zie je degelijk het verschil :p
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
LordChaos
Lid

Bericht door LordChaos »

Zeer mooi! Mijn complimenten, ik hoop dat je nog meer van zo'n dingen laat zien :wink:.
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Jurgen, mooi werk! Nette reportage met mooie foto's!
Plaats reactie