Een tijdje geleden moest ik in de buurt van Stelen (nog zo’n dorpje dat bij Geel hoort) zijn en ik heb ineens van de gelegenheid gebruik gemaakt om het Britse kerkhof dat daar bij de kerk gevestigd is, te bezoeken.
Laat me beginnen met een overzichtsplattegrond van de slag om Geel. Linksonder, bij het Albertkanaal, zien we de dorpjes Punt en Stelen, van waaruit op 8 september de 50th Northumbrian Division de slag om Geel inluidde. De blauwe pijlen zijn de Britse troepen die naar het centrum van Geel optrokken. De Duitsers lanceerden na de inname van Geel door de Britten een tegenaanval waarmee ze deze laatsten terug naar hun uitgangsposities aan het Albertkanaal duwden. Dezelfde kleuren zijn gehanteerd bij de pijlen die de troepenbewegingen rond Ten Aard aanduiden.

(Helemaal rechts de immens grote Duitse begraafplaats in Lommel, maar dat is helaas van deze kaart gevallen zie ik net.)
Verduidelijking bij de kaart, ongeveer van onder naar boven.
Britse begraafplaats te Stelen
-1: Britse begraafplaats Geel
-2: hoek nieuwstraat-stationsstraat, vanuit dit café schoot een Fallschirmjäger met een panzerfaust meerdere tanks in de vernieling
-3: Monument 15th Scottish Division
-4: Gedenksteen voor aldaar gevallen Britse soldaat
-5: De bloemmolens, deze fabrieksgebouwen werden door beide zijden als artillerie observatiepost gebruikt en bijgevolg door beide partijen zwaar beschoten.
-6: Britse begraafplaats te Kasterlee
-7: Monument ter herdenking van de burgerslachtoffers van Ten Aard tijdens de oorlog.
FLak: De FLakstelling langeberg te Lichtaart, van hieruit werd het bruggenhoofd over het Kempisch kanaal hevig bestookt.
De gekromde, bordeaux gekleurde lijn is het Schots bruggenhoofd op zijn hoogtepunt.

Stelen is een klein dorpje aan het kanaal waar het heden ten dage erg rustig wonen is, maar dat was in het najaar van 1944 niet het geval.
Bij de kerk, dat zich in het midden van het dorpje bevindt, herinnert deze gedenksteen de voorbijganger aan het offensief dat hier in september 1944 werd gelanceerd.
Op 8 september 1944 begon van hieruit de slag om Geel door de 50th Nortumbrian Infantry Division.
Een groen plaatje van de Commenwealth War Graves Commission maakt duidelijk dat zich hier oorlogsgraven van het Gemenebest bevinden.
Op deze begraafplaats rusten 34 militairen, allen omgekomen tijdens de gevechten rond het Albertkanaal, in de eerste dagen van de slag. Buiten infanterie soldaten van o.a. de Durham light infantry liggen hier ook soldaten van de The Notthinghamshire Yeomanry, een onafhankelijk tanregiment dat tussen 10 en 13 september mee slag leverde ten Zuiden van Geel en in het centrum van Geel zelf. Hier kwamen ze overigens oog in oog te staan met de beruchte Jagdpanthers van de schwere Panzerjäger Abteilung 559.
Het goed onderhouden ereperk, zoals we dat van de Britten gewoon zijn.
Straks ga ik verder met de Flakstelling te Lichtaart.
P.S.: Ik zie dat er een hele hoop foto's op de vorige pagina weg zijn. Ik zou ze graag terug willen plaatsen maar ik kan het bericht niet meer bewerken, kan dit opgelost worden?