Tochtje langs het kanaal + Geel Ten Aard

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
jurgen
Lid

Britse begraafplaats Stelen

Bericht door jurgen »

Nu dit topic grotendeels gaat over de gebeurtenissen rond en ten tijde van de slag om Geel en Ten Aard zijn er nog een paar plekken waarvan foto’s niet mogen ontbreken.

Een tijdje geleden moest ik in de buurt van Stelen (nog zo’n dorpje dat bij Geel hoort) zijn en ik heb ineens van de gelegenheid gebruik gemaakt om het Britse kerkhof dat daar bij de kerk gevestigd is, te bezoeken.

Laat me beginnen met een overzichtsplattegrond van de slag om Geel. Linksonder, bij het Albertkanaal, zien we de dorpjes Punt en Stelen, van waaruit op 8 september de 50th Northumbrian Division de slag om Geel inluidde. De blauwe pijlen zijn de Britse troepen die naar het centrum van Geel optrokken. De Duitsers lanceerden na de inname van Geel door de Britten een tegenaanval waarmee ze deze laatsten terug naar hun uitgangsposities aan het Albertkanaal duwden. Dezelfde kleuren zijn gehanteerd bij de pijlen die de troepenbewegingen rond Ten Aard aanduiden.

Afbeelding
(Helemaal rechts de immens grote Duitse begraafplaats in Lommel, maar dat is helaas van deze kaart gevallen zie ik net.)

Verduidelijking bij de kaart, ongeveer van onder naar boven.
Britse begraafplaats te Stelen
-1: Britse begraafplaats Geel
-2: hoek nieuwstraat-stationsstraat, vanuit dit café schoot een Fallschirmjäger met een panzerfaust meerdere tanks in de vernieling
-3: Monument 15th Scottish Division
-4: Gedenksteen voor aldaar gevallen Britse soldaat
-5: De bloemmolens, deze fabrieksgebouwen werden door beide zijden als artillerie observatiepost gebruikt en bijgevolg door beide partijen zwaar beschoten.
-6: Britse begraafplaats te Kasterlee
-7: Monument ter herdenking van de burgerslachtoffers van Ten Aard tijdens de oorlog.
FLak: De FLakstelling langeberg te Lichtaart, van hieruit werd het bruggenhoofd over het Kempisch kanaal hevig bestookt.

De gekromde, bordeaux gekleurde lijn is het Schots bruggenhoofd op zijn hoogtepunt.
Afbeelding

Stelen is een klein dorpje aan het kanaal waar het heden ten dage erg rustig wonen is, maar dat was in het najaar van 1944 niet het geval.
Bij de kerk, dat zich in het midden van het dorpje bevindt, herinnert deze gedenksteen de voorbijganger aan het offensief dat hier in september 1944 werd gelanceerd.

Afbeelding
Op 8 september 1944 begon van hieruit de slag om Geel door de 50th Nortumbrian Infantry Division.

Een groen plaatje van de Commenwealth War Graves Commission maakt duidelijk dat zich hier oorlogsgraven van het Gemenebest bevinden.

Afbeelding Afbeelding

Op deze begraafplaats rusten 34 militairen, allen omgekomen tijdens de gevechten rond het Albertkanaal, in de eerste dagen van de slag. Buiten infanterie soldaten van o.a. de Durham light infantry liggen hier ook soldaten van de The Notthinghamshire Yeomanry, een onafhankelijk tanregiment dat tussen 10 en 13 september mee slag leverde ten Zuiden van Geel en in het centrum van Geel zelf. Hier kwamen ze overigens oog in oog te staan met de beruchte Jagdpanthers van de schwere Panzerjäger Abteilung 559.

Afbeelding
Het goed onderhouden ereperk, zoals we dat van de Britten gewoon zijn.

Afbeelding

Straks ga ik verder met de Flakstelling te Lichtaart.
P.S.: Ik zie dat er een hele hoop foto's op de vorige pagina weg zijn. Ik zou ze graag terug willen plaatsen maar ik kan het bericht niet meer bewerken, kan dit opgelost worden?
Laatst gewijzigd door jurgen op 10 nov 2010, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
davy
Lid
Ontvangen: 2 keer

Re: Tochtje langs het kanaal + Geel Ten Aard

Bericht door davy »

Knappe reportage, hier ben ik ook regelmatig te vinden (woon in Mol).
Als je van Geel-Ten Aard richting Dessel en zo naar Lommel bent gereden, heb je nog enkele gedenkstenen over het hoofd gezien,
ter hoogte van Sas 6 ligt ook nog een gedenksteen, zoals in Uw eerste post, voor 4 Britse soldaten, deze zijn later begraven in Mol (3 in het centrum en 1 in Mol-Achterbos).
En aan de brug over het kanaal in Dessel (Turnhoutsebaan) is ook nog een steen voor een soldaat die ze teruggevonden hebben toen ze de brug aan het bouwen waren (je kan hem wel bijna niet zien, is tegen de brugtalud, achter hekken van een bedrijf).

Groeten, Davy
jurgen
Lid

FLakstelling Langenberg

Bericht door jurgen »

De Flakstelling Langenberg te Lichtaart is naar het schijnt één van de best bewaarde/meest complete Flakstellingen van België. Ik heb er nog nooit ergens anders eentje bezocht dus ik zou niet weten of dit zo is, maar niettemin is het een aangename plek, alleen al maar om rond te wandelen. Het terrein waar de resten van de stelling te vinden zijn bedraagt zo een 200 op 300 meter (ruwe schatting) tussen heide en (dennen)bossen.

De stelling bevindt zich betrekkelijk dicht bij de grote baan die leidt van Herentals naar Lichtaart. Net aan de overkant van de baan passeerde ik iets dat wat wegheeft van een soort loopgraaf, geen idee of het ook zo is.

Afbeelding

Vanaf de baan zelf kun je één van de munitiebunkers zien liggen. Ik heb er van de keren dat ik er geweest ben in totaal 16 gevonden, maar dat sluit niet uit dat er nog zijn die ik niet gevonden heb.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Buiten de munitie opslagplaatsen zijn er ook nog erg veel putten waar de kanonnen hebben ingestaan. Deze varieerden van 20mm en 37mm tot de fameuze 88mm kanonnen. Het is niet uitgesloten dat verscheide putten eigenlijk kraters zijn van een vijandig artillerie bombardement. Ik kan me immers niet inbeelden dat een belangrijke artilleriebasis niet beschoten wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto’s zijn op drie verschillende tochten genomen omdat ik niet telkens de tijd had om alles te zien of te vinden. Dit verklaart ook waarom er op sommige foto’s meer bladeren en zonneschijn zijn dan op andere.
De volgende betonnen blokken (voor een zoeklicht o.i.d.?) heb ik bv. pas de derde keer gevonden, en er moeten er nog meer zijn, maar als ze zo overwoekerd zijn kun je er een meter naast lopen en ze niet opmerken (wat bij deze ook tot tweemaal toe gebeurd is).

Afbeelding

Afbeelding

Voor wat dit dient heb ik geen flauw idee, deze staat redelijk dicht bij de baan, bij het munitiebunkertje op de eerste foto.

Afbeelding

Bij het zoeken naar overblijfselen kwam ik ook wat oud ijzer tegen. Ik vermoed dat hier personen met een metaaldetector zijn langsgeweest en de tegenvallende buit hebben laten liggen. Na 65 jaar verwacht ik ze immers niet aan de oppervlakte, enkel bedekt door een laagje dennennaalden.

Afbeelding
Wat kan dit zijn?

Afbeelding

Jaren voor de slag om Geel, in de nacht van 5 op 26 september, stortte er in het koningsbos (hetzelfde bos waar de Flakstelling gesitueerd is) een Britse bommenwerper neer waarbij de voltallige 7-koppige bemanning omkwam. Dit monument dat in 2009 werd opgericht gedenkt deze gebeurtenis.

Afbeelding

Dat was het zo wel, ik denk dat ik de belangrijkste plekken die te maken hebben met de Slag om Geel nu wel besproken heb. Moest iemand nog iets weten dat ik vergeten ben, of waar ik geen weet van heb, dan hoor ik dat natuurlijk erg graag. :)
beno
Lid

Bericht door beno »

Die "kruisen" zijn transporthoedjes om de slaghoedjes van obussen te beschermen ;)
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

the_beno schreef:Die "kruisen" zijn transporthoedjes om de slaghoedjes van obussen te beschermen ;)
Ik dacht al dat het zoiets moest zijn, bedankt voor je antwoord. :wink:
Banzai
Lid

Bericht door Banzai »

Knappe reportage Jurgen! Langs het kanaal richting Lommel kom je nog enkele bunkers tegen (waarvan 1 gecamoufleerd is met bakstenen).
1 bunker ligt echter uit het zicht en langs de linkerzijde van het kanaal komende van richting Geel.
Deze is redelijk van omvang en destijds toegankelijk, wel wonen er vleermuizen in.
Als ik me niet bergis (is al 8 jaar geleden) ligt deze bunker in een bos langs een wandelroute want er stond toen een natuurbordje bij over vleermuizen.
Als je aan die verdedigingsbunker in Lommel de brug oversteekt moet je terug richting Geel stappen.
Je zal merken dat er normaal een pad loopt doorheen een bos (dus niet het pad vlak naast het kanaal).
Als je dat blijft volgen kom je bij deze bunker uit.
De saswachter weet deze normaal ook wel liggen, misschien dat ik er binnenkort wel snel langs rij om een foto te nemen.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

davy schreef:Knappe reportage, hier ben ik ook regelmatig te vinden (woon in Mol).
Als je van Geel-Ten Aard richting Dessel en zo naar Lommel bent gereden, heb je nog enkele gedenkstenen over het hoofd gezien,
ter hoogte van Sas 6 ligt ook nog een gedenksteen, zoals in Uw eerste post, voor 4 Britse soldaten, deze zijn later begraven in Mol (3 in het centrum en 1 in Mol-Achterbos).
En aan de brug over het kanaal in Dessel (Turnhoutsebaan) is ook nog een steen voor een soldaat die ze teruggevonden hebben toen ze de brug aan het bouwen waren (je kan hem wel bijna niet zien, is tegen de brugtalud, achter hekken van een bedrijf).

Groeten, Davy
Die heb ik inderdaad niet tegengekomen. Ik ben van plan om binnenkort (liefst als het een keer gesneeuwd heeft) nog eens naar de begraafplaats in Lommel af te zakken, ik zal dan is uitkijken naar die gedenkstenen. Bedankt om er op te wijzen. :)

Knappe reportage Jurgen! Langs het kanaal richting Lommel kom je nog enkele bunkers tegen (waarvan 1 gecamoufleerd is met bakstenen).
1 bunker ligt echter uit het zicht en langs de linkerzijde van het kanaal komende van richting Geel.
Deze is redelijk van omvang en destijds toegankelijk, wel wonen er vleermuizen in.
Als ik me niet bergis (is al 8 jaar geleden) ligt deze bunker in een bos langs een wandelroute want er stond toen een natuurbordje bij over vleermuizen.
Als je aan die verdedigingsbunker in Lommel de brug oversteekt moet je terug richting Geel stappen.
Je zal merken dat er normaal een pad loopt doorheen een bos (dus niet het pad vlak naast het kanaal).
Als je dat blijft volgen kom je bij deze bunker uit.
De saswachter weet deze normaal ook wel liggen, misschien dat ik er binnenkort wel snel langs rij om een foto te nemen.
Dankjewel, ik doe mijn best. :wink:
Moest je daar toevallig passeren en een foto nemen dan mag je die hier altijd plaatsen, of in een eigen topic.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Met de sneeuw ben ik nog eens afgezakt naar Lommel, niet met de fiets deze keer (ik heb de bunkers aan het kanaal dus ook niet kunnen bezoeken, dat is iets voor de komende lente dan).
Ik heb onlangs twee bidprentjes gekocht van soldaten die hier begraven liggen, dus ik moest van deze graven ook nog een foto maken.

Afbeelding

Afbeelding
Het énigste graf op de ganse begraafplaats (voor zover ik weet) waarbij er een foto op het kruis hangt, en net toevallig van deze man heb ik het bidprentje.

Afbeelding
Dit is de andere, gesneuveld tijdens de slag om Ten Aard. Jammer genoeg heb ik hier geen foto genomen met het doodsprentje erbij, hoewel ik ook deze bij had.

Afbeelding
davy
Lid
Ontvangen: 2 keer

Bericht door davy »

Knappe foto's, Jurgen.
In de sneeuw geeft het nog een ander gevoel om over zo'n begraafplaats te stappen, zelf ga ik dan foto's nemen van mannen gesneuveld tijdens het Ardennenoffensief.
Wel een knap toeval dat er een foto hangt op het graf van Viehbeck (er zijn wel meer graven met foto's, heb er zelf al een tiental gevonden, maar ik ga dan ook 2 à 3 keer per maand naar Lommel)
Ook leuk dat je een bidprentje van Max Falkner hebt gevonden, ik heb er ook een van.

Groeten, Davy
Der Blitz
Lid

Bericht door Der Blitz »

al ouder topic, maar heb wat meer info over de gedenksteen ivm de verzetstrijder in lommel. Deze man werd betrapt voor smokkelen en ervan verdacht om een Engelsman onderdak te geven, is daar ter plekke gefussileerd door een duitser.

verder is er in lommel ook nog een pools kerkhof.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
RubenBeckers
Lid

Bericht door RubenBeckers »

Als je het bospad volgt aan de linkerkant van het kanaal (als je van Geel komt) kom je deze bunker ook nog tegen, deze is ook wat verborgen.
Afbeelding

Een goeie 500 meter verder ligt er ook nog een bunker. Hier loopt ook een wandelpad voorbij. Sorry voor de slechte kwaliteit, had men goeie camera toen niet bij en toen maar snel de smarthphone genomen...
Afbeelding

Verder ligt er nog een gedenktsteen aan de rechterkant van het kanaal als je richting Lommel fietst, weet niet of deze zo bekend is, maar zal er binnen een tweetal weken wel eens terug naartoe fietsen en wat foto's nemen. Dit was van één soldaat die daar gesneuveld is.

Verder in Mol-Postel heb je nog een monument van een neergestorte Lancaster ME846, 3 van de 7 inzittenden stierven ter plaatsen en 4 konden nog ontsnappen door hun parachuteop tijd te openen.
Afbeelding

Het monument

Afbeelding
RubenBeckers
Lid

Bericht door RubenBeckers »

davy schreef: En aan de brug over het kanaal in Dessel (Turnhoutsebaan) is ook nog een steen voor een soldaat die ze teruggevonden hebben toen ze de brug aan het bouwen waren (je kan hem wel bijna niet zien, is tegen de brugtalud, achter hekken van een bedrijf).
Morgen ga ik hier een foto van maken en zet ik hem hier bij het forum
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Ontvangen: 3 keer

Bericht door Amstelwijck »

Hele mooie reportage welke ik in de eerste instantie over het hoofd had gezien.
Toch prettig dat het weer even werd opgehaald.
Die foto's van de Duitse begraafplaats in de sneeuw maken trouwens ontzettend veel indruk.
Voor wat betreft het monument van de neergestorte Lancaster is het heel typerend dat er een foto is bij geplaatst van de bemanning poserend voor een Short Stirling in plaats van een Lancaster.
Deze mannen hebben schijnbaar op verschillende bommenwerpers gevlogen tijdens de oorlogsperiode.

Dank voor het tonen.

groet,

Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Plaats reactie