wo2-Martijn schreef:Oke, ik geef je nog een kans
Het was de linkse op deze foto:

Het duurde wel even voordat ze hem op gang hadden, maar uiteindelijk deed de motor het wel.
Is deze ook een artillerietrekker?
Het linker voertuig op die foto (die ik trouwens gemaakt heb) heeft de standaard 'Pionier' (zo heet dat type nu eenmaal) carosserie en is gemaakt door Krauss-Maffei, de primaire fabrikant van de 8 tons klasse. Het is de standaard trekker voor o.a. het 88mm geschut. Dit exemplaar komt uit Rusland en heeft de huidige Duitse eigenaar 15 jaar gekost om weer rijdend te krijgen. Hij draaide het ene rondje na de andere, maar door het langzame rijden waar de motor toch wel moest werken om hem door het mulle zand te krijgen is hij wel een paar keer oververhit geweest. Daarom moest hij af en toe stoppen om de boel te laten afkoelen. Ook werkten de track brakes niet optimaal, waardoor hij nogal wat moeite had met sommige bochten. Ook begaf het rubber van een van de loopwielen aan de rechterkant het, maar wij hadden een extra wiel waardoor hij na een uur sleutelen weer kon rijden. Op sommige foto's/video's zie je hem met een Dunkelgelb loopwiel rechts...
Het rechter voertuig op de foto is ook een 8 tonner, maar gemaakt door Saurer (een secundaire producent) in de laatste dagen van december 1943. Chassis, aandrijving motor en plaatwerk van de neus tot aan de voorruit zijn hetzelfde bij beide voertuigen, maar de opbouw is geheel anders. Hoewel er geen officiële naam voor is wordt dit een 'cargo' genoemd; de opbouw is als die van een vrachtwagen, hoewel de voorste helft voorzien is van een houten rek voor munitie en reserve onderdelen en de achterste helft 2 banken in de dwarsrichting heeft met de rugleuningen tegen elkaar. Dit is een zeer zeldzame uitvoering. Beide varianten kunnen zo'n 12 personen vervoeren.
Wat foto's waar de verschillen in opbouw duidelijk zichtbaar zijn:

Pionier

Cargo
Grtn
David